Få loss sittdynan på min Suzuki

Thure43

New member
Hjälp
Jag kan inte längre låsa upp och lyfta på sittdynan på min
Suzuki GSX400E -83. Det har gått tidigare, men nu verkar det
som om en av hakarna som håller sittdynan inte släpper.
När jag vrider om nyckeln hör jag att något rör sig, men dynan
går inte att lyfta. Trycker jag ned dynan i höjd med låset knäpper
det till som om en av hakarna greppar in.
Någon som har något bra tips?
 

-ah

New member
Hjälp
Jag kan inte längre låsa upp och lyfta på sittdynan på min
Suzuki GSX400E -83. Det har gått tidigare, men nu verkar det
som om en av hakarna som håller sittdynan inte släpper.
När jag vrider om nyckeln hör jag att något rör sig, men dynan
går inte att lyfta. Trycker jag ned dynan i höjd med låset knäpper
det till som om en av hakarna greppar in.
Någon som har något bra tips?


Funkar det inte att trycka ner dynan SAMTIDIGT som du vrider om nyckeln?
Försök spraya låsen med lite silikonspray e.d. i nån glipa, annars. (Inte CRC 5-56 som mörnar plast)

Annars?,

Tjah, den här funkar alltid...

304961_X_2007-07-04_145420_841.jpg


:cool:
 

Thure43

New member
Tack för svaret.
Jag har provat att trycka ned samtidigt som jag vrider nyckeln. Det är den
bortre haken som ej släpper och den sitter långt in och syns inte när man
kikar snett underifrån. Det verkar vara en öppning i plåten under som man
kanske kommer åt om man skruvar av stänkskärmen och allt annat. Om nu
inte det sitter någon skruv under dynan förståss. Det är ju ett låst
förvaringsutrymme så det är väl inte meningen att man skall komma in där
alltför lätt.
Ditt andra förslag väntar jag med ett tag.
Någon annan som har någon idé?
Nu skall jag försöka byta olja i gaffelbenen. Det dunkar från den
vänstra när jag gungar den i botten. Det finns en "anti-dive"-enhet på den.
Någon som är expert på det?
 

carpelux

New member
På en kawa GPZ500s som fanns i vår ägo för ett tag sedan hände det att dynan inte gick att öppna.
Felet var att verkygssatsen som låg i en påse hade rört på sig och kilat in sig och på så sätt hindrade att kroken som höll sadeln kunde öppna sig tillräckligt.
Jag fick peta lite med en lång mejsel och rätt vad det var gick det öppna.
 

Ansod

New member
Om jag minns rätt är låset och hakarna ihopkopplade med en vajer. Om det inte hjälper med det tidigare förslaget att trycka ner sadeln samtidigt som du vridet på låset kan du ju alltid se om vajern kan monteras av vid låset, alternativ klipp av vajer och hölje och dra i vajern med en tång.
När framgaffeln trycks ihop passerar oljan genom en ventil som är ihopkopplad med bromsarna. Det är den du ser på framgaffelbenen. När du aktiverar frambromsen stängs denna ventil och gaffeloljan ska då inte passer eller inte passera lika lätt. Detta medför att nigningen blir mindre. Då ventilen egentligen inte har något med själva fjädringen att göra har jag svårt att se att dunkandet hänger ihop med antidive-systemet.

Lycka till!
 

Thure43

New member
Om jag minns rätt är låset och hakarna ihopkopplade med en vajer. Om det inte hjälper med det tidigare förslaget att trycka ner sadeln samtidigt som du vridet på låset kan du ju alltid se om vajern kan monteras av vid låset, alternativ klipp av vajer och hölje och dra i vajern med en tång.
När framgaffeln trycks ihop passerar oljan genom en ventil som är ihopkopplad med bromsarna. Det är den du ser på framgaffelbenen. När du aktiverar frambromsen stängs denna ventil och gaffeloljan ska då inte passer eller inte passera lika lätt. Detta medför att nigningen blir mindre. Då ventilen egentligen inte har något med själva fjädringen att göra har jag svårt att se att dunkandet hänger ihop med antidive-systemet.

Lycka till!

Tack alla för era synpunkter. Jag har fått loss dynan. Jag berättar inte hur,
det är för pinsamt. Men jag upptäckte några små spakar under och nära
mitten av dynan........
Jag har nu bytt gaffeloljan och det gjorde som väntat ingen skillnad.
Det konstiga är att anti-nigningsfunktionen nu fungerar omvänt: fjädringen
känns styv utan handbromsning men om jag handbromsar kan man gunga
den mycket mer upp och ner och samtidigt hörs dunkandet.
Måste förmodligen plocka isär fjäderbent och se hur det ser ut inuti.
 
Top