Hej!
Det är första gången jag skriver på detta forum och hoppas på att någon vänlig själ där ute kan hjälpa mig. Jag ska försöka hålla mig så kortfattad och informativ som möjligt.
Bakgrund och vad som har hänt
Jag har en Yamaha YZF 600 R Thundercat 1998 som jag köpte för ett år sedan. Jag har kört den en hel del denna säsong och den har gått hur bra som helst. Men för några dagar sedan när jag skulle starta den, efter att ha stängt av den utan problem, så ville inte elen fungera när jag satte tändningen på "ON". Dock, vred jag nyckeln till parkeringsläget så tändes parkeringslamporna. Detta resulterade i att jag fick springa igång motorcykeln. Motorn gick lite hackigt i högre hastigheter/varvtal (ca 50 km/tim) och den dog ibland helt plötsligt vid lägre hastigheter. När jag den korta sträckan körde hem motorcykeln så hoppade varvtals-mätaren mellan det aktuella varvtalet och 8000 varv. Detta visade sig vara en felkod enligt skötselanvisningarna som betyder: "Störningar i strömkretsarna kring bränslevarningslampan".
Problem
Vad jag har testat
Jag har kollat runt på nätet för att förstå vart problemet ligger och jag har hittat allt möjligt, så vet inte riktigt vart jag ska börja eller vad jag ska göra. När motorcykeln är avstängd ger batteriet ut 13V och vid tomgångskörning så ligger spänningen på ca 14,5V. Jag tolkar detta som att batteriet fungerar och att även generatorn fungerar (vissa på nätet hade skrivit att en trasig generator kunde orsaka dessa problem). Jag har även kollat säkringarna som är placerade under sätet, alla är hela.
Jag har laddat upp en video för att förtydliga problemet. I videon ser ni att jag, efter att sprungit igång motorcykeln, ger motorcykeln gas för att den inte skall dö. När jag slutar med det och låter den sköta sin egna tomgång så tar det inte lång tid innan lamporna slocknar, varvmätaren dyker till botten och motorcykeln dör. Notera att just i detta fall så ser man inte felkoden på varvmätaren.
LÄNK TILL VIDEO
Jag har försökt att sammanställa det så bra som möjligt, blev ganska mycket text trots allt. Är det någon som känner igen dessa problem eller har en lösning för detta? Är något oklart eller vill ni veta något mer så ställ en fråga!
Väldigt tacksam för hjälp!!
Mvh,
Rickard
Det är första gången jag skriver på detta forum och hoppas på att någon vänlig själ där ute kan hjälpa mig. Jag ska försöka hålla mig så kortfattad och informativ som möjligt.
Bakgrund och vad som har hänt
Jag har en Yamaha YZF 600 R Thundercat 1998 som jag köpte för ett år sedan. Jag har kört den en hel del denna säsong och den har gått hur bra som helst. Men för några dagar sedan när jag skulle starta den, efter att ha stängt av den utan problem, så ville inte elen fungera när jag satte tändningen på "ON". Dock, vred jag nyckeln till parkeringsläget så tändes parkeringslamporna. Detta resulterade i att jag fick springa igång motorcykeln. Motorn gick lite hackigt i högre hastigheter/varvtal (ca 50 km/tim) och den dog ibland helt plötsligt vid lägre hastigheter. När jag den korta sträckan körde hem motorcykeln så hoppade varvtals-mätaren mellan det aktuella varvtalet och 8000 varv. Detta visade sig vara en felkod enligt skötselanvisningarna som betyder: "Störningar i strömkretsarna kring bränslevarningslampan".
Problem
- När nyckeln vrids till "ON" så sätts ingen elektricitet på (inga lampor tänds och inga mätare rör sig)
- När motorcykeln är igång så är det inte alltid alla lampor fungerar som dem ska, både varningslampor och blinkers osv (oftast fungerar dem inte)
- I samband med att lamporna inte fungerar som dom ska så visar varvmätaren felkoden
- Motorcykeln dör om den står på tomgång, går hackigt i högre hastigheter och dör vid lägre hastigheter (t.ex. vid korsningar)
Vad jag har testat
Jag har kollat runt på nätet för att förstå vart problemet ligger och jag har hittat allt möjligt, så vet inte riktigt vart jag ska börja eller vad jag ska göra. När motorcykeln är avstängd ger batteriet ut 13V och vid tomgångskörning så ligger spänningen på ca 14,5V. Jag tolkar detta som att batteriet fungerar och att även generatorn fungerar (vissa på nätet hade skrivit att en trasig generator kunde orsaka dessa problem). Jag har även kollat säkringarna som är placerade under sätet, alla är hela.
Jag har laddat upp en video för att förtydliga problemet. I videon ser ni att jag, efter att sprungit igång motorcykeln, ger motorcykeln gas för att den inte skall dö. När jag slutar med det och låter den sköta sin egna tomgång så tar det inte lång tid innan lamporna slocknar, varvmätaren dyker till botten och motorcykeln dör. Notera att just i detta fall så ser man inte felkoden på varvmätaren.
Jag har försökt att sammanställa det så bra som möjligt, blev ganska mycket text trots allt. Är det någon som känner igen dessa problem eller har en lösning för detta? Är något oklart eller vill ni veta något mer så ställ en fråga!
Väldigt tacksam för hjälp!!
Mvh,
Rickard