Färja Trelleborg - Sassnitz

ziggeolena

New member
Hejsan är det någon som har åkt färjan mellan Trelleborg - Sassnitz med mc?
Undrar om det är smidigt att åka med den med mc, med tanke på fast surrning med mera?
 

Ina

New member
Vi åkte förra sommaren: Ta med egna spännband...fanns några få..men inte till alla. Kan kanske vara olika beroende på vilken av båtarna man åker med. Överhuvudtaget är det klokt att ha med egna spännband om man planerar färjeturer med utländska färjebolag..ju längre söderut....desto mer likgiltighet från besättningens sida att hjälpa till med säker surrning tex inför dåligt väder med hårda vindar.
 

ziggeolena

New member
Spännband har vi tänkt på inget annat med ombordkörning eller bokningar eller nått annat man bör tänka på?
Hade ni en trevlig resa?
 

Sageland

New member
Det var trångt, när jag åkte förra sommaren, var väl 12st mc, hade inte utrymme för att ställa mcn på centralstödet, och trångt att komma till och från mcn. Till skillnad från de andra båtarna jag åkt, så stod man inte längs med en vägg, utan mer som en mc parkering, med nos eller bak mot väggen.
Har ni räknat med att sova 3-4timmar, utan att boka hytt, kan ni glömma. Jag hittade inget lugnt ställe, där man kunde få en 1/2timme ro.
 

Marie

Banned
Jag för min del åker helle med TT-line Trelleborg - Rostock. Då får jag nästan en hel natts sömn, och kommer i land vid halvsju, och kan vara i Österrike redan till kvällsmaten. Trelleborg - Sassnitz är för kort för att få vettigt med sömn och för lång för att inte börja klättra på väggarna (jodå jag HAR åkt Sassnitzfärjan också, dock icke med mc)
 

Sageland

New member
Håller med Marie, längre resa, hytt och en god sömn ;). Åkte själv sassnitz färjan för att ge Ironbutt ett försök, då min plan var 2-3timmar sömn och maximalt med rull på rak problemfri väg. Gick dock inget vidare:(

Det finns sittplatser och café (vet inte öppettiderna) men det finns automater annars. Även en liten taxfree-shop.
 

Bighoj

New member
2009 åkte vi från Sassnitz,men det var på väg hem.Ska man ner i europa föredrar jag Trelleborg-Rostock,och då nattfärjan så att man är i Rostock tidigt på morgonen.
Vad gäller spännband så anser jag att man ska ha egna spännband med sig för säkerhetsskull oavsett vilken båt man väljer.
 

Dragonheart

New member
Vad spännande !!
Åkte sist 2007 med båt via Scandline och då har det varit en katastrof. För stora, skitiga och ej fungerande spännband.
Rolig att läsa att de inte fick ordning på sina grejer än.
angående ro på båten .... glöm det !!!! Mycket söpande och kräkande fölk som jag fick uppleva.
Ta sedan dess bara nattfärjan trelle-rosto med gott 5 timmers sov på hytten. Visst lite dyrare men det är det värd.
Sassnitz duger för en snabbis till Berlin eller nåt men inte om man tänker åker längre ner.
SPÄNNBAND ? IAF DE ENGNA !!!!!!!!!!!!!!!
 

Kraftfull

New member
Glöm inte att Finnlines mellan Malmö och Travemünde kan vara ett gott alternativ. Man lämnar Malmö 2200 och rullar av i Travemünde vid 0700. God mat och billiga öl på färjan!

Bor man längre upp i landet har Stena faktiskt justerat sina priser till det bättre. I juni betalar jag knappt 2000 kr för mig själv + hojen + enkelhytt ToR.
 

Dragonheart

New member
Kom inte ihåg vad det gick på när jag åkte sist.
Men tror inte särskild mer.
Åkte bil med 2 pers. och hytt och betalade tror jag 1200.
Men när man titta närmare då är sig alla ganska lika i pris.
För mig gör det inte någon skillnad om jag åker båt eller bro, bränsle+ båt eller bro är
nästan samma summa fast tiden och vilofaktor är annorlunda.
 

Marie

Banned
Glöm inte att Finnlines mellan Malmö och Travemünde kan vara ett gott alternativ. Man lämnar Malmö 2200 och rullar av i Travemünde vid 0700. God mat och billiga öl på färjan!

Kruxet är väl bara att som alternativ till Trelle-Sassnitz är det knappast något alternativ, vilket däremot Trelle-Rostock är. Skall man mera rakt söderut t.ex. mot Berlin-Nürnberg-München fvb Österrike så finns det ingen anledning att åka över Travemünde.

Utöver ett antal extra mil helt i onödan, och sämre Autobahn (mera trafik och fler hastighetsbegränsade sträckor = långsammare)....:p
 

Bighoj

New member
Denna åsikten får stå för mig,men jag tycker det är helkorkat att åka genom Danmark eller Ystad-Polen som faktiskt en del också gör när man ska ner till Berlin,Prag,Österrike m.m.
Varför köra en massa krokar när man kan dra rakt ner till målet lätt som en plätt dvs om det ändå bara handlar om transportsträcka.
Har själv funderat på att ta Sassniz-Trelleborg hem trots att det blir lite längre att köra i Tyskland,men anledningen till detta är att då kommer jag inte hem så sent på kvällen.Annars föredrar jag nattfärjan Trell-Rost när man ska söderut,och gärna då natten lör till sönd för då är det lugnare på motorvägen i Tyskland och det flyter på lite bättre.
 

Marie

Banned
Annars föredrar jag nattfärjan Trell-Rost när man ska söderut,och gärna då natten lör till sönd för då är det lugnare på motorvägen i Tyskland och det flyter på lite bättre.

Precis så brukar jag också göra av precis samma skäl.

Dessutom är det åtskilligt mindre lastbilstrafik på Autobahn eftersom det råder lastbilsförbud på söndagar (förvisso lika fullt av undantag som en schweizerost är full av hål). Nackdelen är en högre andel oberäkneliga "farmor Anka" bland personbilarna på söndagar.
 
Top