Färja till England

Robbie

New member
Hej alla,

Jag har under vintern planerat en resa till Skottland helt ovetande om horribla kostnader för färja. Det enda linje som går att ta (vad jag vet) är Göteborg-Immingham. Tur-retur med färjan för två personer och en hoj skulle gå på 9100kr.

För att jämföra kan jag säga att flygresa tur-retur från Luleå till Edinburgh plus hojhyra i en vecka (bmw R1200R) går på 10000kr.

Går det att resa någon annan rutt eller är det bara så där dyrt!?

/Robert
 

jobbarkompis

New member
Jag blev själv oxå överaskad av färjepriserna när jag kollade för att ta mej till Isle of Man på egen hand och utbudet från Göteborg till Storbritanien var förvånande litet.Alternativet var att åka via Danmark,Kiel,Nederländerna här kan man pussla ihop en tripp med lite transport landvägen mellan färjorna,färjekostnaden blir lägre och du får se endel annat än vatten men ska ni till Skottland känns detta som en rejäl omväg men har man tid så är detta kanske ett alternativ.
 

Bob Sweden

New member
Det enda linje som går att ta (vad jag vet) är Göteborg-Immingham. Tur-retur med färjan för två personer och en hoj skulle gå på 9100kr.

För att jämföra kan jag säga att flygresa tur-retur från Luleå till Edinburgh plus hojhyra i en vecka (bmw R1200R) går på 10000kr.

Vi åkte GBG Immingham i maj 2011 och måste lovorda resan!
Maten var toppen och ingick i resans pris. Du får samma käk som besättningen och vi kanske hade tur men på den båten var det toppen!

Vi var totalt 4 (fyra) passagerare: Vi tre hojåkare 1 svensk lastbilschaffis.
Nöjeslivet är ju lite skralt ombord, det finns inget alls förutom ett TV-rum. Och kaffet står alltid på i matsalen som passagerarna har tillgång till.
Det är ju trots allt en fraktfärja så vad förväntar du dig?

Alternativ:
Lej någon glad hojåkare som kör över hojen till dig.
Visst, det är kanske en galen tanke men samkör!
Polaren tar cykeln genom sverige, Finnlines Malmö - Travemünde och sedan Amsterdam -> Newcastle.
Han hojar runt ett par dagar och så flyger han hem.
Samma dag, eller dagen innan, flyger du till Skottland, hojjar runt och tar landvägen hem.
Sparar hojhyran och ni har bara "transportsträcka" åt ena hållet!
Det enda det kostar dig är slitaget polaren åstadkommer på hojen!

Men åter till det där med färjor:
Rotterdam -> Hull eller Amsterdam -> Newcastle.
Åkte den där till Hull, minns inte priset men det var inte helt billigt, ungefär som bensin och hotell. Billigare är svårt att komma undan.

Eller så tar man helt enkelt Esbjerg -> Harwich men nackdelen är att du kommer in långt söderut i England.
Det är många mil upp till Skottland även från Harwich...


Vill minnas att en engelsman jag läste om som skulle till Norge tog rutten Kiel - Oslo med http://www.colorline.com/
Annars kan man ju åka Stenaline Oslo -> Frederikshavn eller Göteborg -> Kiel.
Oslo Frederikshavn är inte så dumt för dig om du kommer norrifrån i landet kanske, det sparar rätt bra med mil att slippa dra ner till Malmö.

Billigaste från Sverige till kontinenten lär vara Finnlines mellan Malmö och Travemünde.
Sedan är det bara en stadig dagsetapp till Holland och färjan till Newcastle.

Men hur du än vrider och vänder så kostar det seriöst med kulor att ta sig till Skottland.

Så alternativet att övertala polaren att låna din hoj mot att han själv betalar färjor och bränsle kanske inte är så dumt trots allt...

/B
 
Last edited:
Top