Färgglad hjälm

nilfons

New member
Hej!

Jag, som nybörjare med MC, tänkte nu skaffa mig en ny hjälm. Min MC-utbildare nämde på riskutbildningen att en hjälm med färg är ett trafisksäkert bra val, och tyckte att det egentligen var en bättre idé än reflexväst. Och jag tänkte nog gå på det rådet, en färgglad hjälm. Noterar dock att utbudet är minst sagt skralt. Var inne i en MC-shop utan att hitta något och har även kollat på de svenska internetshopparna utan att hitta mycket. Allt skall ju fortfarande vara helst svart uppenbarligen.

Mina funderingar är - varför har inte fler hjälmar som syns? Är ni/vi så fåfänga att det är värt det (för visst är en svart hjälm snyggare än en gul)?

Någon som har något tips på en hjälm i färg? BMW har sin systemhjälm i gult och rött, men jag är inte helförtjust i den öppna modellen.

lime

Skriver inte
NZi har en massa färger på sin Vitesse. T.ex. orange.

Marushin har en som är knallgul. Gulare än en reflexväst. En sådan har jag.

Shoei Overt i TC-3-utförande är inte heller helt "diskret"...

p28_overt%20tc-3_b.jpg

Maximilian

New member
Jag hade samma intention, men efter att ha haft lite bråttom med hjälmköp inför provkörning när ja skulle köpa hoj så hade jag inte tid att åka till mer än två butiker. Blev en svart, och det är jag ju inte helt nöjd med.. Fanns svart med detaljer också, men den verkade inte synligare. Dessutom måste man ju hitta en som sitter bekvämt. Hoppas att utbudet av färgglada hjälmar ökar snart i butiker, gärna vita hjälmar också.

nilfons

New member
NZi har en massa färger på sin Vitesse. T.ex. orange.

Marushin har en som är knallgul. Gulare än en reflexväst. En sådan har jag.

Shoei Overt i TC-3-utförande är inte heller helt "diskret"...

Strålande! Tack för svaret! Den orange var ju kanske "för mycket" till och med för mig. Men den gröna skulle ju kunna funka.

razer-ii-phmv.jpg

Får leta rätt på den i butik och testa. Och även om den nu är ful då, så ser jag ju inte skiten själv :eek:

Bansaie

New member
Som Lime skriver, kolla även Marushin, de har många färglada hjälmar och jag tror inte det måste vara neon för att synas. Högkontrast svart/vitt syns rätt bra det med.

Bob Sweden

New member
Kontrast är minst lika viktigt som färg i min bok.

Fundera på en vanlig vit hjälm, det sticker ut förvånansvärt bra i trafikmiljön.
Urvalet vita hjälmar är mycket större än de i "neonfärg".

/B

Chopperbyggarn

New member
På Jet hjälms området börjar Flake lackade hjälmar komma tillbaks igen och det i många olika färger. Om någon liknade "retro trend" förekommer bland Integralhjälmar vet jag inte.:)

Anders.J

Chauffören

New member
Både jag har hustrun har spontant kommenterat de få gula hjälmar vi sett med: Dom syns ju mycket bättre än västen.
Sen är det ingen nackdel att den sticker upp över kåpan heller.

Hellman

New member
Jag röstar för vit hjälm då MC-polisen har det. Köp sedan en jacka som liknar deras.

Jag lovar, ingen missar dig efter det. :rolleyes:

Chauffören

New member
Körde en gång i tiden med Blå-Vit Honda, svart ställ och vit hjälm. Oj vad jag syntes bra helt plötsligt! T o m köerna vek åt sidan!

nilfons

New member
Både jag har hustrun har spontant kommenterat de få gula hjälmar vi sett med: Dom syns ju mycket bättre än västen.
Sen är det ingen nackdel att den sticker upp över kåpan heller.

Instämmer, det är också det, förutom min MC-instruktörs råd, att jag tycker själv att jag alltid hajjar till när jag bakom ratten sett en gul hjälm på en MC-åkare. Så visst är det effektivt, ingen tvekan om det.

Tack alla för era svar. Många tips och jag skall även titta på lite vita hjälmar tror jag. De är ändå lite snyggare än de självlysande om jag nu ändå får vara lite fåfäng för en stund.

sididi

New member
Den här funderar jag på, ska vara tystaste öppningsbara hjälmen på marknaden, och man syns verkligen!!

http://www.garage24.se/web/Street/P...chuberth_C3_(Flou_Gul__L_58-59cm)-292341.aspx

Jag köpte en C3 för några månader sedan. Iofs en world white... På mig sitter den riktigt bra och ja; den är tyst och bra ventilerad. Hade en svart C2 innan och upplever också att vitt syns bättre. Sedan gör det ju inget för trafiksäkerheten att mitt huvud inte blir så fort varmt som i en svart hjälm :)

Last edited:

Freddie

New member
Den här funderar jag på, ska vara tystaste öppningsbara hjälmen på marknaden, och man syns verkligen!!

http://www.garage24.se/web/Street/P...chuberth_C3_(Flou_Gul__L_58-59cm)-292341.aspx

Riktigt skön hjälm, köpte dock en svart, letade efter ställ och hjälm i rött för att passa med min båge (Röd Honda CB750F2) men vart så mycket dyrare med stället och såg inte ens att hjälmen fanns i rött. :(

När jag var 15 och köpte min moppe fick jag med en knallorange hjälm som satt perfekt, klockrent då alla kände igen mig och man var lätt att se. :D

990 Adventure

New member
Syns bra !

jag kör med just en sådan,vit Schubert C3, även frugan dom gånger hon åker med och vi får kommentaren av kompisar att jag/vi syns väldigt bra sedan vi bytte till vit hjälm,dessvärre tycker jag inte den är speciellt tyst,däremot en behaglig hjälm på mitt huvud och relativt lätt.

men framför allt syns den bra , och det var ju frågan