färg på olja

isidor

New member
såg på min kawasaki er6f att oljan såg ut som kaffe med grädde färg inte gyllenbrun som den var när 100mil servicen var ,då byttes den ,nu har den gått runt 370 mil är det normalt med missfärgad olja på drygt 300 mil,har ju garanti ska man ta kontakt med återförsäljaren visa upp hojen ?
 

mudder

Member
Låter som vatten i oljan. Starta inte hojen igen innan nån som vet hur det ska se ut har kollat.
 

Bighoj

New member
Det är utan tvekan kommit vatten i oljan,frågan är varifrån.Starta inte hojen förrän det är kollat upp.Att starta kan i värsta fall sluta i ett motorhaveri.
 

isidor

New member
ser inte ut som vatten i oljan.. inte grått mer mörkbrunt

funderade på om det går så snabbt för att oljan bli svart...inte gyllen brun som den var när den byttes...

kanske fel beskrivning kaffe m grädde..menade inte grå olja..mer mörkbrun,svart åt det hållet
 
Last edited:

mudder

Member
funderade på om det går så snabbt för att oljan bli svart...inte gyllen brun som den var när den byttes...

kanske fel beskrivning kaffe m grädde..menade inte grå olja..mer mörkbrun,svart åt det hållet
Om du menar att den går från gul till gyllenbrun, till mörkbrun och därefter svart, så är det helt normalt. Hur fort detta sker beror på vilken slags körning det är fråga om samt hur gammal motorn är. T.ex. min 990 han nu gått 500 mil sedan jag bytte oljan senast och den ser fortfarande bra ut. Men jag har även bytt olja efter bara 250 mil, då den började bli mörkbrun. Mycket start och stopp och nötande på kopplingen skitar ner oljan. Vid långkörning håller den sig ren längre.
 

isidor

New member
Om du menar att den går från gul till gyllenbrun, till mörkbrun och därefter svart, så är det helt normalt. Hur fort detta sker beror på vilken slags körning det är fråga om samt hur gammal motorn är. T.ex. min 990 han nu gått 500 mil sedan jag bytte oljan senast och den ser fortfarande bra ut. Men jag har även bytt olja efter bara 250 mil, då den började bli mörkbrun. Mycket start och stopp och nötande på kopplingen skitar ner oljan. Vid långkörning håller den sig ren längre.

är en 09 års mod var gyllenbrun vid byte, nu mer mörkbrun,mot svart på runt 300 mil kört rätt hårt emellan åt ska köra förbi återförsäljaren fråga om den ser normal ut ..tycker den blev sotig snabbt tack för svaren..
 

isidor

New member
är en 09 års mod var gyllenbrun vid byte, nu mer mörkbrun,mot svart på runt 300 mil kört rätt hårt emellan åt ska köra förbi återförsäljaren fråga om den ser normal ut ..tycker den blev sotig snabbt tack för svaren..

är första ägaren så motorn är ny vet inte vilken kvalite på motor olja dom häller i var ,lucas 10/40 läste jag på kvittot från 100 mil servicen
 

mudder

Member
är första ägaren så motorn är ny vet inte vilken kvalite på motor olja dom häller i var ,lucas 10/40 läste jag på kvittot från 100 mil servicen
Om du tycker att oljan ser skitig ut, så är det bara att byta. Själv byter jag oftast tidigare än föreskrivna intervaller.
 

Bighoj

New member
är första ägaren så motorn är ny vet inte vilken kvalite på motor olja dom häller i var ,lucas 10/40 läste jag på kvittot från 100 mil servicen
Ser lite kul ut att du svarar på ditt eget inlägg.Det är nog ingen fara med oljan om du bara kört drygt 300 mil,men som andra skrivit så om du är tveksam är det klart bättre att byta oljan i tid än att vänta.Er 6an är ju heller ingen hoj som man normalt kör jättetufft med.Jag har som regel att byta olja en gång per år på min vinge dvs om jag ligger på under 500 mil.
 

isidor

New member
Ser lite kul ut att du svarar på ditt eget inlägg.Det är nog ingen fara med oljan om du bara kört drygt 300 mil,men som andra skrivit så om du är tveksam är det klart bättre att byta oljan i tid än att vänta.Er 6an är ju heller ingen hoj som man normalt kör jättetufft med.Jag har som regel att byta olja en gång per år på min vinge dvs om jag ligger på under 500 mil.

ja blev fel förut....oljan är nu ljusbrun inte svart som jag trodde,funderar på ett oljebyte men ska fråga dom som vet om det är nödvändigt eller om det är normalt tackar för svaren
 

Jåke

New member
Olja ska bli mörk eller svart, då gör den sitt jobb med att hålla motorn ren. Förvänta dig inte att den ser ut som ny mer än ett par hundra mil max. Jag skulle bli nervös om den fortfarande var ljusbrun och fin...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 

isidor

New member
Olja ska bli mörk eller svart, då gör den sitt jobb med att hålla motorn ren. Förvänta dig inte att den ser ut som ny mer än ett par hundra mil max. Jag skulle bli nervös om den fortfarande var ljusbrun och fin...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

ingen fara ,tänkte bara att det hade gått snabbt för den att bli (missfärgad,ljusbrun) från att varit typ ny men har kört nästan 300mil så det är väll inget konstigt med det.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Kör på bara. Som Jåke redan skrivit, oljan har gör bara sitt jobb och samlar upp smuts ur motorn.

Man ser inte hur "slut" oljan är på färgen.

Enda sättet är att skicka ett prov på analys till ett lab där man kollar hur mycket som finns kvar av de additiv som ger oljan sina egenskaper.

Man får även information om hur motorn mår då labbet kollar upp hur mycket metallskrot som motorn lämnat ifrån sig. I praktiken är det något man pysslar med om man rejsar, kör toktrimmat eller är "nörd" och gillar att betala för att få information.

Enklast är att köra en 200 mil till och byta till ny fräsch olja vid 500 mil eller vad man nu trivs med för serviceintervall.
 

SuperRetard

New member
Håller med Hansi..

Jag har kört 2-300 mil mellan oljebytena de senaste åren. Och den är alltid svart. Inte lika kolsvart och grumlig som efter 750-1000 mil, men definitivt inte den färg man häller i från början.

Racepojkar som byter efter varannan träning (ca 40 milsintervaller) upplever nog samma sak. Oljan blir snabbt "använd". Där går ju allt betydligt hårdare, men ändå.
 

Bubblan1

New member
Finns många hojar som har en fin färg på oljan även efter flera hundra mil.Ett bevis på att reningen i motorn fungerar som den ska genom t ex oljefiltret och inte enbart samlas upp av oljan som sedan släpar runt på denna förorening.Två identiska motorer kan trots sin likhet ha helt olika förutsättningar för att hålla motorn ren där den ena klarar uppgiften betydligt bättre än den andra.Att oljan blir mörk fort eller håller sig ljus och fin behöver inte innebära något fel även om det är betydligt roligare att se en fin och ljus färg på sin flera hundra mil gångna motorolja där mycket av resultatet ofta handlar om olika körsätt samt olika drivmedel med service som t ex luftfilter. stift mm osv.
 
Last edited:
Top