Färd med mc+släp på autobahn

ängla

New member
Halå i forumet! vi ska åka på autobahn i sommar... är det 80km det gäller där åxå när man har släp efter mc.n ?för jag är lite orolig för trafiken.. och tack för alla svar vi har fått på våra frågor.. och vi önskar er en trevlig solig MC sommar. Ängla
 

Motorrad

New member
Halå i forumet! vi ska åka på autobahn i sommar... är det 80km det gäller där åxå när man har släp efter mc.n ?för jag är lite orolig för trafiken.. och tack för alla svar vi har fått på våra frågor.. och vi önskar er en trevlig solig MC sommar. Ängla

Hej

Alla bromsade släp får max dras i 80 km/h. Är det obromsat gäller 40 km/h fast då får man inte åka på motorväg.

Tips!
Kommer du köra 80 km/h på autobahn lär du snabbt upptäcka att alla långtradare kommer nosa bakom dig och köra om när tillfälle ges. Alla lastbilar med totalvikt över 12 ton är begränsade till att max få köra i 90 km/h. Håll samma hastighet som lastbilarna om du inte vill vara orsaken till att det bildas en fet kö när du blir omkörd.
 

Tyrannosaurus

New member
Alla bromsade släp får max dras i 80 km/h. Är det obromsat gäller 40 km/h fast då får man inte åka på motorväg.
Det där är en sanning med modifikation då det gäller släp efter bil. De släp som vanligen används till motorcyklar är klassade som efterfordon och de är oregistrerade och får inte ens vara bromsade. Men de får köras i 80 km/h.

Däremot är jag osäker på en annan fråga. Om man har ett fast monterat släp som sitter med knutkors (enhjulssläpen brukar göra det) så bör det räknas som en del av fordonet (typ som en ledbuss) och få köras enligt skyltat hastighet. För om inte, så skulle det bli en ganska paradoxal situation där ledbussar med mittmotor (drivning på mitthjulparet) skulle få köras i 80 km/h eftersom den har "släp" medan de med svansmotor (drivning på släphjulen) skulle få köra enligt skyltat hastighet. För i annat fall om det gäller som "släp" så säger man att det är ok att ha motorn och drivningen i släpet och i då skulle vi nog få se rätt udda skapelser ute på vägarna, ehhhhhhhh...? :eek: :D
 

OH-

Member
Huvva, snacka om att det finns oanade kunskapsreserver inom SMC. Så mycket obskyra detaljer om tysk trafiklagstiftning!
 

lakka

New member
Det är till och med så att det är 60 km/h som gäller för mc + släp på autobahn och 80 km/h på övriga vägar. Men polizei har sagt att om vi håller oss i samma takt som lastbilarna är det ingen som kommer att stoppa oss.

Däremot vill de att det finns en "informationsskylt" på släpet som talar om vilket regnr som är på hojen. Den kan vara en A4 med tusch på eller lite snyggare om man vill det.
 

LC4ever

New member
Jag har kört med Bil + Släp ett antal gånger på Autobahn och kan bara rekommendera er att hålla samma hastighet som långtradarna.
De blir inte glada om någon "snigel" tvingar ut den tunga trafiken i "fel" körfält.
 

knallen

New member
Jag har kört med Bil + Släp ett antal gånger på Autobahn och kan bara rekommendera er att hålla samma hastighet som långtradarna.
De blir inte glada om någon "snigel" tvingar ut den tunga trafiken i "fel" körfält.

Speciellt i och med att det är omkörningsförbud för lastbilar på många delar utav autobahn..
 
Top