Extraljus på MT-09 Tracer från 2016

EricF

New member
Hej go vänner.

Jag håller på att montera DRL och en extra strålkastare på min hoj. DRL- ljusen var det inga problem med men jag har stött på problem med extraljuset. Vart hittar man en 12 V spänning som går på när helljuset tänds. Jag letade efter någon form av relä eller en kabel som bär spänningen vid helljus. Eftersom hojen har LED ljus som standard och dessa är inkopplade med en liten kopplingslist med ett gäng tunna kablar som jag är rädd att de går av om jag börjar rådda med så är jag lite rådvill. Funderade på att ta signal från kabelhärvan från ljusreglagen på styret, men det är runt 10 kablar :confused:. Jag har byggt en relä/elektronikbox som dimmrar DRL ljuset till runt 50% när tändningen är på och (när jag hittar helljusets styrspänning) så kommer DRL ljuset gå upp på 100% samtidigt som extraljuset tänds. Både DRL och extraljuset har en egen omkopplare så att de kan aktiveras/deaktiveras individuellt. Så om någon har ett matnyttigt tips vart på hojen helljusautomatiken sitter vore jag väldigt tacksam.

Mvh,
Eric

Last edited:

F800ST

Member
Montera extraljuset på relä och ta styrströmmen till reläet från helljuskabeln, du får leta med hjälp av multimeter vilken kabel det är.