extra lyse

Bob Sweden

New member
Är du ute efter "krom och blankt" så kan jag inte ge något tips.
Är du däremot på jakt efter bra ljus för lite pengar, kolla på dom här.

Kan konverteras till Xenon, och då har du ett par superkompakta Xenonljus för under tusenlappen! :eek:
Lite tunna i glaset så inte så bra för grusbus, men antar det inte är det du är ute efter på den hojen...
Har själv kört mina 3000 mil nu och köpt en ny sats till nya hojen.
Något smal ljusbild kanske, men du får garanterat aldrig problem med att lastbilarna inte bländar av ... :cool: :D

Tusan, nu blev jag sugen på att skruva, ska nog ta mig ut i garaget en sväng...


/B
 
Last edited:

Mimmi

New member
Dom här har ett fantastiskt bra ljus, liten effekt bara 10watt per lampa men ger ett ljusutbyte lika med 100watt.
Priset är väl inte det lägsta men det kostar att ligga på topp och ha det bästa!:D

Hej!

Vilka då? Saknas det möjligen inte en länk?
 

Bob Sweden

New member
Antar att med Biltema avses dom här krompottorna.

300:- styck är säkert överkomligt för dom som gillat att putsa på blanka saker, själv föredrar jag sådant som är "kosmetiskt underhållsfritt" och dessutom kostar ganska så exakt hälften så mycket som kromgrejorna. :D
 

S-O

New member
Är du ute efter "krom och blankt" så kan jag inte ge något tips.
Är du däremot på jakt efter bra ljus för lite pengar, kolla på dom här.

Kan konverteras till Xenon, och då har du ett par superkompakta Xenonljus för under tusenlappen! :eek:
Lite tunna i glaset så inte så bra för grusbus, men antar det inte är det du är ute efter på den hojen...
Har själv kört mina 3000 mil nu och köpt en ny sats till nya hojen.
Något smal ljusbild kanske, men du får garanterat aldrig problem med att lastbilarna inte bländar av ... :cool: :D

Tusan, nu blev jag sugen på att skruva, ska nog ta mig ut i garaget en sväng...


/B

Hej
Intressant med dessa lampor. Hur har du monterat på hojen?
Jag antar att du har monterat 35W xenon?
Var har du gömt ballasterna?
Åker själv fjr1300 och trots att det är dubbla H4 så funderar jag på att montera extraljus. Behöver mer ljus med åren. Alt att byta H4 mot xenon men då blir det väl trubbel vid besiktning.
mvh S-O
[/LIST]
 

Bob Sweden

New member
Hej
Intressant med dessa lampor. Hur har du monterat på hojen?
Jag antar att du har monterat 35W xenon?
Var har du gömt ballasterna?
Åker själv fjr1300 och trots att det är dubbla H4 så funderar jag på att montera extraljus. Behöver mer ljus med åren. Alt att byta H4 mot xenon men då blir det väl trubbel vid besiktning.
mvh S-O
[/LIST]

Tänker montera på samma sätt på nya hojen (XJ600). Har dock köpt slimmade ballaster till den.

Ljusen är lätta, så inga problem.
Du har ju större hoj = mera plats = inga problem med ballasterna.

Lampan.jpg
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
När jag tänker efter har jag haft den här ljusen monterade på 4 olika hojar...

Majesty 250cc Scooter.
Monterade bara en, nere på ena gaffelbenet, i skärmfästet.
Inte optimalt, mycket vibrationer och alldeles för lågt för en perfekt ljusbild.
Dock bra mycket bättre än originalet...


Suzuki GS1000G, 1981.
Även här bara ett ljus, monterade på den STOOOORA Rickmankåpan.
En enkel M6 gängstång och ett extra hål i extraljusets fästbygel.
Inte snyggt eller stabilt, men funkade gjorde det.
GS1000-1.jpg



Suzuki GSX250.
Första med dubbelmontage.
Svetsade en bygel som höll både ljus och ballaster.
Samma sak här, funktion före flärd...
GS25X.jpg


Suzuki GS250-FW.
Två enkla plattjärn ur skrotcontainern på jobbet, lite hej och hå och bock och en längre skruv i övre gaffelkronan.
Ballasterna ligger lösa, måste nog fixa det innan TT1000 på Isle of Man...
GS25FW.jpg


Och nu har jag köpt mig en sats till som ska på min XJ600.
Lampan.jpg


Om lamporna.
Ska man följa vad som står på dom ska dom monteras "hängande" som på bilden (fästbygeln uppåt).
Kan säkert monteras stående också men då hamnar texten "TOP" på glaset nedåt.
Ljusbilden ä rinte cirkelrund utan "platt" så att montera "på sidan" funkar inte om du inte vill ha väldigt smal och hög ljusbild...

Jag gjorde ett test nu när jag monterade Xenon (35W) och konstaterade att ljusbilden är lite svag i mitten, troligen beroende på att lampan skymmer sig själv eller att fokus inte stämmer exakt.
För egen del bekymrar jag mig inte över det för hur man än vänder sig är det bra mycket längre ljus än originalstrålkastare på motorcykeln!

Ljusbilden är för övrigt ganska så smal så räkna med "nålstick" genom mörkret.

Vikten på lamporna är ca 230 gram per st, tillkommer då ballasterna så klart.

299:- för lamporna på Jula, ca 700:- för en konverteringssats till Xenon, så för 1000:- har du 2 xenonlampor. Matcha det med Touratech om du kan ... ;)


/B
 

Thomas_7i

New member
Jag personligen köpte ett par Bosch Compact 100 och satte på hojen.
Själva extraljuset är helt superbt, däremot var mitt hembyggda fäste lite mindre superbt, vibrationer till tusen. Men i sommar så ska jag sätta dem på "störtbågarna" istället, borde bli lite stadigare. Funderar även på att sätta lite mera lysen bakåt, har original och i toppboxen, men synas vill man, utan att blända. :)
 
Top