Europatour grande.

newbie_stefan

New member
Jag och sambon ska för första gången resa iväg på en mc-semester.
Eftersom vi gillar sol och bad så ska vi ner till medelhavet. Tanken är att vi ska åka med tåg genom tyskland till Munchen. Sedan ska vi gränsla min kära er6a och åka ner tiill Kroatien via Österike, Italien och Slovenien. När vi har haft lite sol och bad så ska vi bege oss hemåt igen. Hemresan ska gå genom Ungern, slovakien, Tjeckien och slutligen Polen. Innan vi tar färjan hem till Sverige. Jag och min sambo saknar allt vad erfarenhet heter av touring. Så vi är jättetacksamma för alla tips vi kan få.
 

OH-

Member
Kanske inte ett tips direkt, mer en reflektion.

När jag är ute på semester finns det tre huvudtyper av kördagar:

MC-körningsdagar - en lång dag i sadeln och ändå kommer man inte särskilt långt. Motorvägar bannlysta, gamla krokvägar med bra asfalt, passvägar och kanske lite gôtt grus. Inga sevärdheter eller annat trams.
Kan funka för passagerare om trakterna är vackra, dom hinner ju se sig om ;)

Sightseeing-dagar - en massa stopp för att betitta märkvärdigheter, fotografera, äta gott. Mycket kort körsträcka.

Transportdagar - oftast lite trista vägar men har nån sorts pervers lockelse för undertecknad. Jag tror det är speciellt viktigt att båda är medvetna om vilken sorts dag som vankas när man utsätter en passagerare för en transportdag.

Är man inte planeringsmaniker och överanalyserande kanske ovanstående är rena tramset.
 

Claus Diseth

New member
Planlegging er viktig

Hei! Håper dere tilgir at jeg skriver norsk?
SMCs søsterorganisasjon i Norge (NMCU) har samlet endel gode tips for den store europaturen her:
http://www.nmcu.org/tur/praktisk/europa.html

Et par erfaringsbaserte tips:
1) Kjør aldri en slik langtur med ryggsekk på passasjeren! Det ender med at hun/han tar flyet hjem.
2) Om dere ikke har booket hotell på forhand, begynn å lete etter hotell allerede ved 4-5-tiden på ettermiddagen, ellers tar feriebudsjettet fort slutt.
3) Smør kjedet hver kveld om dere kjører mye motorvei - og smør kjedet mens det (kjedet) er varmt.
5) Sjekk lufttrykket ofte. På kalde dekk.
6) Mange nordmenn har blitt frastjålet motorsykkelen på ferie i de baltiske landene - ha med skivelås og se etter hoteller med privat parkering, eller spør om å få parkere i resepsjonen.
7) Gå aldri fra hjelmen din!
8) Ta kopi av pass, førerkort og kredittkort, og ha med telefonnummer til din bank/kortutsteder i tilfelle du må sperre kredittkortet.
9) Pakk klær i gjennomsiktige plastposer - det finnes ikke en veske som er vanntett etter en regnværsdag på autobahn. Og de gjennomsiktige posene gjør det enklere å finne fram.
10) Pakk tunge ting (ekstra lås, kamera osv) så langt fram på sykkelen som mulig (tankveske). Det gir sykkelen bedre stabilitet.

Kjør med stor aktsomhet i Polen. Trafikkulturen der er veldig annerledes enn i Sverige, og Polen er et av de landene i Europa med størst trafikkdødlighet.

God tur!
Claus
 

Esquire

New member
Tänk på att hojen ska vara i så bra skick den kan vara. Nyligen servad, fräscha däck, fräscha bromsbelägg, etc. Då slipper du förhoppningsvis stå i en östeuropeisk byhåla och försöka klura ut hur du ska få tag i reservdelar.

Skaffa väskhållare och hårda packväskor. Det är dyrare än mjuka sadelväskor. Men i längden är det smidigare och man slipper risken att motorcykeln skadas av en fästrem som skaver på lacken.

Ha en ganska så klar plan över hur semestern ska komma att se ut. Ungefär vart ni ska åka och vad ni ska se. Men planen behöver inte vara skriven i sten, det kan ju vara kul att göra något på impuls också. Planera inte heller resan så att ni kommer hem på en söndag och ska börja arbeta på måndagen efteråt, några dagar extra för oförutsedda händelser och vila kan vara bra.

Om du inte redan har gjort det, titta runt lite på: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=137
 

newbie_stefan

New member
Tack för alla tips.
Vi kommer att köpa mjuka packväskor. Det skiljer ju väldigt mycket i pris mellan mjuka och hårda väskor. Det är väl knappast någon reel skilnad i säkerhet om man sätter på de mjuka väskorna som man ska. Eller?
Det kommer även införskaffas en större tankväska. Lacken på sidorna har jag faktiskt tänkt, att under semestern, skydda med lite silvertejp. Det blir nog väldigt snyggt mot den svarta lacken :) .

Hojen bör vara i bra skick då jag körde in den nu under våren och beräknar att göra 600-milaservicen i början på juli (har upptäckt att jag får börja hålla in lite på körningen nu för att milen ska räcka). ER6an har ju 600 mila intervaller mellan servicarna. Jag vill ju inte behöva serva "smutten" mitt under resan. Vid 600-milaservicen kommer det även att sättas på nya däck som ska hålla lite längre än orginalen. GPS har redan inhandlats det blev en ZUMO och vanlig karta i papper ska köpas också.

Är det någon som har någon aning om hur lång tid det tar att åka från Kroatien upp till Sverige. Det är lite svårt att beräkna resetid när man inte har en susning.
Vi har tänkt att åka 17 dagar (tanken är att vi kommer hem en lördag så att vi har en dags marginal).

Dag 2 tar vi Autozug från Hambur till München. Där vi sedan dag 3 fortsätter in i Österrike. Vi har sedan tänkt oss 1 eller 2 nätter i Alperna (Österrike eller Italien kvittar). Sedan åker vi ner till Venedig där vi tillbringar 2 nätter. Efter natt 2 i venedig så sätter vi oss på hojen och åker raka vägen till Kroatien (stad X) för lite sol och bad några dagar. Sen börjar hemresan.

Men hur lång tid tar det hem till Sweden.
Vi har ingen brådska men vi vill inte bli av med alla våra soldagar i kroatien heller. Det enda kravet vi har är att vi vill se Prag mins 2 nätter.

Vägtips och förslag på trevliga saker att se på (förutom sambon :) ) uppskattas också.
 

OH-

Member
En bra metod att få ungefärliga körtider (på tråkigast möjliga väg) är att använda reseplaneraren på www.viamichelin.com.

Om det här är tänkt att bli din första och sista resa på MC med packning så kan jag köpa resonemanget om billiga mjuka väskor. Om det blir många resor med lite grejer som ska med, korta som långa, så håller jag med föregående om att hårda väskor är en välsignelse.
En del tycker väskor är fult. Det kan man ju tycka olika om. Däremot kör folk med toppbox (utan sidoväskor) till vardags vilket i mitt tycke är så fult att man kan gråta åt det :rolleyes:
 

Marie

Banned
Men hur lång tid tar det hem till Sweden.
Vi har ingen brådska men vi vill inte bli av med alla våra soldagar i kroatien heller. Det enda kravet vi har är att vi vill se Prag mins 2 nätter.

Kroatien - Prag skall väl kunna fixas på en dag, och hem från Prag på ytterligare en.
Jag brukar köra hoj hem från husvagnen jag har stående i Österrike (sydligaste delen, nära gränsen till Slowenien och Italien) som en dagsetapp.
 

MiniSumo

New member
Körde från Prag till Göteborg förra sommaren på en dag. Det gick men var inte roligt. Motorväg och stress, men å andra sidan ville jag bara hem.

Ett tips
När jag tourar tänker jag att jag kan köra ca 10mil/h (inkl stop och mat).
Dvs om jag skall köra från 9.00 till 15.00 (sex timmar) så räknar jag jag kan komma ungefär 60 mil. Då är det inkl fika, soppastopp och snabblunch.
 

kaigustav

New member
Skippa silvertejpen

Ett tips är att inte använda silvertejp på lackade ytor, nästan omöjligt att få bort sedan, klistret sitter kvar och ev kan lacken följa med. Använd istället vanlig eltejp, finns ju även i en bred variant annars får man tejpa många remsor.
Väskor: mjuka väskor är små och ej vattentäta samt kan vara besvärliga att få remmarna att sitta fast utan att det fladdrar. Ska du åka flera svängar så satsa på riktiga hårda väskor. Finns t ex Kappaväskor som är kopia av Givi men billigare och lika bra. Väskorna behåller du sen när du säljer hojen och köper en ny hållare bara till nästa hoj.
Räkna med att du kommer max 10 mil per timme om det är motorväg, annars kanske snittet hamnar på ca 70 km/h. Har du passagerare så vill hon säkert stanna en gång i timmen o sträcka på benen, och kanske även du. :)
Lycka till och lita inte på någon trafikant, du får tänka åt alla.
 

Stig Björk

New member
Glöm inte att kasta ett öga på den information som finns under Travel på SMC:s hemsida. Även i SMC-kalendern finns det en del "matnyttigt".
 
Top