Europa sommaren 2014 - Prag..men sedan då...

anze

New member
Planerar lite löst inför sommaren 2014. Velat åka på weekendresa till Prag för att testa deras öl och kolla läget där under lång tid men det har inte blivit av. Tänkte då göra det till sommaren, men istället för flyg tar vi hoj tänkte vi, jag och frun. Funderar på att ta färjan Göteborg-Kiel och sedan raka spåret till Prag, ev ett stopp på vägen. Men sedan vet vi inte, några förslag på hur vi skall gå vidare efter Prag. Någon som har några intressanta förslag. Åker varsin hoj. Har bara tre veckor som vi kan vara borta på innan jobbet kallar igen...Utgår från Sundsvall.

Triumph int

New member
En annan väg ner är via Nynäshamn - Gdansk

Du kommer lite på sidan om, men södra Polen är fint.

Norra Polen är väldigt platt men där finns en ny motorväg som förra året var färdig i ca 40 mil i riktning mot Lodz.

Bensin mat och boende är väldigt billigt i Polen.

OH-

Member
... Men sedan vet vi inte...

Förslag 1: En lång eller två korta dagsetapper ner till Dolomiterna (kring Canazei/Arraba) och sen en vecka med pass, kurvor, kurvor, kurvor och otrolig natur samt en mumsig österrikisk/italiensk matblandning.

Förslag 2: Go west, Young man som Mark Twain sa. Dra rätt över Tyskland in i Alsace, Frankrike. Även här en del (lätt underdrift :wink:) kurvor, ganska låga berg, vingårdar, blomsterprydda byar med korsvirkeshus samt blåbärspaj och lite annat gott.

Förslag 3: Kör ner mot Linz och jobba sen sakta och metodiskt upp norrut genom Tyskland t ex Böhmer Wald, Rhön, Harz, Lüneburger Heide och Holsteinische Schweiz (det sistnämnda är inte riktigt så bergigt som namnet antyder :confused:). Kör inte en meter på Autobahn! Prova lokalt öl och traditionell mat. Oftast riktigt roliga vägar och fortfarande bitvis med asfalt som skulle duga som dansgolv.

Bighoj

New member
Som jag gjort mången gång vill jag slå ett slag för Cesky Krumlov i södra Tjeckien.En stad som inte går av för hackor.När man sen är så nära Österrike vill jag även rekomendera Werfen,Hallstat och Gross Glockner.

anze

New member
Bra med lite tips, tack för det. Hur brukar ni göra med boenden, boka i förväg? Då vi var ner senast till Moseldalen bokade vi inte utan inga problem att hitta guesthouse och enklare hotell, är det samma där nere? Blir i juli vi tänkte åka...

Thomas Svärd

New member
Åker ni två stycken finns det ingen anledning att boka i förväg, om det inte är så att ni vill bo på ett speciellt hotell eller zimmer frei. Annars är det inga problem att hitta billiga och bra ställen att bo på.
Om ni passerar Dresden så passa på att besöka Sachsiska Schweiz som är ett naturreservar några mil öster om Dresden utmed Elbe.

Bighoj

New member
Helt rätt Thomas.Vi har vissa favoritställen och har därför valt att boka i förväg.Har vänner i Österrike och vill gärna bo på deras camping,annars lär man nog finna boenden utan större problem tror jag.Vi ska själv ner dit i juli vilket gör att det är något svårare att hitta boenden p g a högsäsong.Tror dock inte att det blir något större problem om man är 2 pers.

Herr Fuggle

New member
Åker ni till Prag för att det är en vacker stad med god öl föreslår jag att ni fortsätter ca 35 mil västerut till Bamberg som också är en vacker stad med gott öl från 8-9 lokala bryggerier! :very_drunk:

Det är inte platt vilket betyder krokiga vägar om man vill!:tummenupp

BMW R90s

New member
Åker ni till Prag för att det är en vacker stad med god öl föreslår jag att ni fortsätter ca 35 mil västerut till Bamberg som också är en vacker stad med gott öl från 8-9 lokala bryggerier! :very_drunk:

Det är inte platt vilket betyder krokiga vägar om man vill!:tummenupp
Ska göra resan Bamberg-Prag. Några bra vägtips Herr Fuggle?

Virago Irene

New member
Redigerat:
Jag tog Trelleborg-Rostock. Smidigt att komma fram tidigt på Autobahn, innan alla köer. Rock krävs egna spännremmar på den färjan, de bara anvisade mig parkeringsplatserna för MC, sedan fick jag klara mig själv (vilket iofs gick bra, men skiljer sig från andra långfärjor jag åkt i Skandinavien).
Läste på SMC:s sidor om dryga böter för att köra i sicksack mellan bilarna på Autobahn, och mycket riktigt: det blev Stau, långa köer, men en Berlinregistrerad motorcykel kryssade sig emellan. När trafiken leddes ner på mindre väg så stod polisen där och hade tagit honom. Vet ju inte hur höga böterna är, men inte roligt ändå. Glad att jag slapp det!

Det finns ett vandrarhem som heter Jetpak (!) Eco Lodge i utkanten av Berlin som verkar mysigt och lagom lugnt för att våga ha hojen där.
Sedan ska jag på konferens till Budapest, så om någon annan har kört Prag–Budapest så snor jag gärna tråden lite här och ber om tips även där!

Hem blir det Autozug från Österrike och sedan Kielfärjan sista biten.

Last edited: