Europa på hoj

maria_p

New member
Hej!
Vi ska göra vår första hojresa ner i europa i sommar, med Spanien som mål. Vore bra med Tips o råd ang. körkortsregler, spec. trafikregler, försäkringar mm mm. o andra bra tips!

Hälsn.
 

Mårdis

New member
Lite hjälp kanske?

Hej!
Vi ska göra vår första hojresa ner i europa i sommar, med Spanien som mål. Vore bra med Tips o råd ang. körkortsregler, spec. trafikregler, försäkringar mm mm. o andra bra tips!

Hälsn.

Hej!

Vad avis jag blir över att ni ska ge er ut på er första Europasväng!
Jag minns med värme inombords när jag och farsan tuffade ut i Europa för första gången :)
Sedan dess har vi varit ute en sväng nästan varje år, och i år styr vi resan till FIM-rallyt i Messina, Grekland.

Det finns en massa saker man kan säga om att resa utomlands, men börja med att klicka på länken här nedan som leder till SMC Travels tips.
Där rätas en hel del frågetecken ut, det lovar jag. Har du flera kvar efter detta, är du välkommen att återkomma i frågan.
Lycka till på er första långtur. Hoppas ni kommer hem lika frälsta på långtouring i Europa som jag och farsan gjorde :cool:

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=137
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC-kalendern kommer inom kort i din brevlåda om du betalt medlemsavgiften för 2008. Där finns ett uppslag med info om körkort och andra regler. Och massor av annat smått & gott.
Det är en bit till Spanien. Jag åkte tor Barcelona 1989, 700 mil utan regn på mitt livs absolut häftigaste mc-resa. Missa inte Baskien och Atlantkusten, det var underbart! Orkar man inte köra någon av vägarna kan man ta Autozug eller båt via England.
 

mule

New member
Vägavgift i Österrike.

Glöm inte att köpa en sk. Vignette innan du kommer till Österrike. Det är ett klistermärke som ska fästas väl synligt på hojen t.ex på rutan. Den krävs för att få åka på motorväg. Ska du inte åka motorväg behövs den förstås inte. I år 2008 kostar den 4,40 euro för 10 dagar och 11,10 euro för två månader. Alltså inga stora pengar. Däremot kostar böterna mera om den saknas. Du kan köpa den på bensinmackar redan i Tyskland när du närmar dig den Österrikiska gränsen. Du ser stora skyltar vid dom mackar som säljer dom. Tyvärr så kan det tillkomma en Autobahn avgift ändå även om du har vignetten.
 

Leif H..oj

New member
Andorra och Estartit

På motormannen.se finns mycket tips om olika avgifter och miljödekaler, liksom på svmc.se om resande i utlandet.
Vignette-avgift och liknande gäller i Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Ungern.

Några minnesvärda platser jag besökt:

Belgien: Gent i väster, Bryssel i mitten och Liége i öster. 3 fascinerande städer som tillåter långa promenader och restaurang/café besök. Drick en Leffe Blond åt mig.

Costa Brava: Norr om Barcelona ligger den härliga småstaden Estartit. Det är en vacker plats med mycket aktiviteter, bl.a. en hygglig go-cartbana, dykning med delfiner och jättebra matställen. Folk från hela Europa träffas här i gemyt, mest holländare och engelsmän. Det var för några år sedan gott om billiga hotell.

Andorra: Otroligt häftig väg dit upp från Frankrike. Vägen nerför mot Spanien var också trevlig från höga berg ner till platt landskap, men det tar otroligt lång tid att köra, smal och kurvigt, mil efter mil, men väldigt spanskt.
 

janric

New member
Hej!
Vi ska göra vår första hojresa ner i europa i sommar, med Spanien som mål. Vore bra med Tips o råd ang. körkortsregler, spec. trafikregler, försäkringar mm mm. o andra bra tips!

Hälsn.

Hej maria_p!

Frugan och jag planerar för fullt egen Europaresa för tillfället (några detaljer återstår). Spännande och roligt. Mål Provence.

Regler och annat hittar du som nämnts i SMC's alster, både hemsidan och kalendern.

Erfarenheter från tidigare resor i södra Europa säger mig att det viktigaste att tänka på är säkerheten. Inställning och attityd till sådant i Medelhavsområdet skiljer sig markant från det vi är vana vid här hemma. Tänk på detta om ni inte är vana vid trafiken där nere.

Vi skall pröva Autozug från Hamburg till Schweiziska gränsen (Lörrach). Kostar ca 2700 kr för 2-personers sovvagn med toa. Vi spar ork, däck, bensin, dyrt autobanhkäk m.m. Men inte minst minskar vi olycksrisken offantligt.
Kolla http://www.db-autozug.de/site/dbautozug/en/start.html.

I Schweiz krävs också vinjett (ca 225 kr tror jag).

Vi släpper förresten bara ut ca 450 kg CO2 (400 mil). Flyg för två Nice tor - 850 kg (utan andra resor).
 

Avarage

New member
Nu var det ett tag sedan jag var ute sist (4 år närmare bestämt) men jag tror att tipsen fortfarande står sig, så håll till godo:

1.) Ringlederna runt större städer i Frankrike kostar inga pengar och besparar enormt mycket tid och frustration.

2.) Asfalten i Spanien, på vissa mindre vägar, är oerhört dålig. Pga. värmen bildas tydliga däcksavtryck när man kör. Vilket syns extra tydligt när du står/stått still vid rödljus. Regn på detta och det blir...halt!

3.) Bra GPS ELLER kartor med en minimiupplösning på 1:250 000 är ett krav för att på ett smidigt sätt kunna orientera sig i Frankrike på deras mindre vägnät. Ett vägnät som jag varmt kan rekommendera, det är helt underbart!

För övrigt styrs vägnummrena på vägar i Frankrike med N av NATIONEN. Ex. N1 = Nationell väg nr. 1. Detta vägnummer kan du följa längs med hela vägen oavsett vilken region (heter det kanton?). Medan alla andra vägar där bestäms nummret på vägen av resp. region (motsvarar våra län tror jag). Det finns 95st. sådanna här län (kantoner). Vilket innebär att det rent teoretiskt kan finnas 95st. vägar med nummer 1.

Ex. Väg nummer 1 i den region du fn. åker kan byta vägnummer (inte bara kan den GÖR det) till ett HELT annat nummer när du passerar länsgränsen. Och som vanligt så är inte länsgränser utridade på vägar/i naturen utan helt plötsligt hittar du inte längre väg nummer 1 utan nu finns bara väg nr. 27, 61 och 12 (vilken är fortsättning på den tidigare väg nr. 1???) HÄR kommer kartan 1:250 000 delen in och räddar dig!



4.) Om ni tänkt sova i tält, skit i det under transportdagarna, dvs. om dagen EFTER är en transportdag bo på Bed & Breakfast, privata rum motsv. för att spara tid nästa morgon (det TAR tid att packa ihop sovsäck, tält mm, speciellt om det regnar).

5.) OM ni tältar, sök campingplatser på lite höjd över havet för att slippa undan från den värsta värmen så ni kan sova gott. God sömn är viktigt för en trevlig upplevelse!

6.) Om ni åker flera personer se till att ALLA följer efter den som åker först. Om han/hon åker annan väg än planerat skit i det. Följ efter och red ev. ut det när ALLA har stannat TILLSAMMANS.

7.) Man kör ALDRIG fel väg man kör bara ALTERNATIV väg. Kom ihåg det så slipper ni ev. bli irriterade på varandra för att det inte blev som planerat. Min erfarenhet är dessutom att det är de alternativa vägarna som gett guldkornen!

8.) Hojkörning skall vara kul, eller hur!? De flesta av oss gillar inte att köra någon längre tid i regn (dagar menar jag) så under senaste åren har vi planerat vår semester i 3 relativt skilda områden (dvs. ca. 25-50 mil mellan resp. områden) och i resp. områden gjöra dagsturer (slippa behöva resa/riva tält mm. VARJE dag).

Om det börjat regna och det inte verkar sluta på ett tag (håller koll på väderleksrapporterna och kontaktar vänner hemma som kollar på Internet alt. Internetcafé) så pckar vi ihop och reser MOT solen. Under mina senaste 5 semestrar (fram tills för 4 år sedan, sedan dess har jag inte varit ute) hade vi MAX 2-3 dagar regn per 2-3 veckor semester/år = funkar kanonbra!

Lycka till!
// Niklas
 
Top