EU-vida besiktningsregler!

K0m4

New member
Hej,

Nyreggad på forumet - av en speciell anledning: Jag skulle vilja göra folk uppmärksamma på ett initiativ i EU att försöka strömlinjeforma besiktningar, även flygande. Länken nedan är till en enkät dsom syftar till att undersöka hur "folk" tycker man ska göra detta:

http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=roadworthiness

Mig veterligen är detta ett initiativ som verkligen inte är vida spritt bland allmänheten (jag själv fick nys om det via ett internationellt motorcykelforum), och enkäten och hela initiativet riskerar glida undan dess uppmärksamhet. Märk väl att slutdatum för enkäten är imorgon, den 24:e september! Risken med detta är således att byråkraterna tar beslut om inspektioner vars krav och begränsningar vida överstiger de svenska normerna - exemplet Tyskland med dess ljud-, ombyggnads- och hästkraftsbegränsningar kommer såklart i åtanke.

Jag skulle vilja uppmana er till att titta igenom det här initiativet, fylla i enkäten om ni hinner, och hjälpa till att föra upp det på agendan bl.a. hos våra Brysselfolkvalda, för att undvika att en i det närmaste unik kultur av motorcykelåkande och -byggande går förlorad.

Med vänlig hälsning,

Peter Svedberg
 

Chopperbyggarn

New member
Har funnits en länk här på SMC´sida till denna sida där man har rätt att tycka till om detta.
Personligen har jag gett mina synpunkter i formuläret. SMC centralt har gett sitt svar.
Tyvärr är det nog som du skriver att detta inte har nått ut till tillräckligt många motorcyklister.

Anders.J
 
Top