EU-valet

Maria Nordqvist

Super Moderator
Är det något vi kan skita i? Eller något att engagera sig i? Helt klart är det något som organisationen SMC inte kan glömma bort. Därför har vi skickat ett antal frågor till samtliga riksdagspartier. Det handlar om aktuella frågor som kommer att finnas på alla EU-parlamentarikers bord inom kort.
Läs nyheten här: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=6118
Länk till SMCs sida om EU-valet: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6080
Nu väntar vi med spänning på svaren. Självklart kan alla som vill få svar på sina frågor använda länkarna och skicka mail direkt till alla kandidater!

Monica

New member
Är det något vi kan skita i? Eller något att engagera sig i? Helt klart är det något som organisationen SMC inte kan glömma bort. Därför har vi skickat ett antal frågor till samtliga riksdagspartier. Det handlar om aktuella frågor som kommer att finnas på alla EU-parlamentarikers bord inom kort.
Nu väntar vi med spänning på svaren. Självklart kan alla som vill få svar på sina frågor använda länkarna och skicka mail direkt till alla kandidater!

Absolut inte något SMC eller motorcyklister/medborgare ska skita i :mad:
EU har vi på gott och ont och vi måste göra våra röster hörda!! Det är så lätt att klaga på att inget händer, dåliga beslut osv, men vad gör den enskilde för insats då?
Ta chansen, ta reda på vad kandidaterna går för, vad de står för, tiden de tänkt lägga på arbetet osv. Fråga, ifrågasätt och ställ krav!
Bra initiativ från SMC med frågorna. Ser framemot svaren....

Last edited:

Bänkad o Klar

New member

Helt klart är det något att engagera sig i :cool:

@nderz

New member
Fram till nu har EU-valet inte känts speciellt viktigt, men det ska bli väldigt intressant att se om någon/några överhuvudtaget svarar på frågorna och vad svaren i så fall blir. Tyvärr brukar det ju mest vara fagra ord som inte följs av handling, men tar någon sig tid att svara och ur ett för oss hojåkare positivt perspektiv så kan ju en röstning i EU-valet bli aktuell för min del

De eventuella svaren kommer definivt påverka mig om jag ska gå och rösta eller inte.

Bra jobbat Maria:)

Leif H..oj

New member
.........tar någon sig tid att svara och ur ett för oss hojåkare positivt perspektiv så kan ju en röstning i EU-valet bli aktuell för min del

De eventuella svaren kommer definivt påverka mig om jag ska gå och rösta eller inte.

Bra jobbat Maria:)

Jag också tycka så....behöver veta om någon av de valbara kandidaterna vill engagera sig i vår sak/mc-åkarnas sak. Å det ska viktas mot en del annat som de tycker också. En röst i Sverige är en röst i Europa och då hörs vi. Röstar du på en person som kan driva en för dig viktig sakfråga....då är du i högsta grad med och påverkar att den personen kommer in i EU-parlamentet.

Bansaie

New member
Jag kommer att rösta för privatliv och integritet i EU-valet. Tycker det är viktigare än om det ska var 24år-gräns eller ej för tung hoj etc., även om jag visst värdesätter hojåkning väldigt högt.

Catherine

New member
Bra jobbat SMC! Bara att frågorna ställs kan kanske få en och annan kandidat och sätta större fokus på mc-området (hoppas jag).
Väntar med spänning på svaren!
/Catherine

HåkanP

New member
Partigrupper

Kanske hade varit bättre om partigrupperna i EU parlamentet hade ställt upp till val i alla länder inte nationella partier... Sverige har 18 ledamöter av 736!

Och de aderton sitter i olika partigrupper i parlamentet. Att utkräva svar av partigrupperna hade ju kanske också gett något slags inflytande på parlamentsbesluten...:rolleyes:

der Anders

New member
Kanske hade varit bättre om partigrupperna i EU parlamentet hade ställt upp till val i alla länder inte nationella partier... Sverige har 18 ledamöter av 736!

Och de aderton sitter i olika partigrupper i parlamentet. Att utkräva svar av partigrupperna hade ju kanske också gett något slags inflytande på parlamentsbesluten...:rolleyes:

de svenska partierna röstar ju dessutom ofta enligt partigrupperna.
jag vet att de gröna har en i princip gemensam valplattform...

Leif H..oj

New member
Ett av sju partier har svarat, övriga har jag påmint. Moderaternas svar finns nu på sidan: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6117

Vore det möjligen lämpligt att skriva vilken person som skrivit svaret från respektive parti? Det är ju också personval till parlamentet om man vill, alltså går det att stryka folk på vallistorna om man så vill.

Rätt person som är skicklig i EU-parlamentet kan uträtta väldigt mycket mer än en riksdagsledamot. Det är ju ingen regeringsmakt som står på spel i EU-parlamentet och ledamöterna blir friare att agera efter egna uppfattningar ist. f. att piskas till partilinjen. Vem är kompetent? Man lär sig mer och mer.

- Leif

Maria Nordqvist

Super Moderator
Moderaterna har jag inget specifikt namn på. Nu har Lena Ek, Centerpartiet, svarat. Har skickat till de första kandidaterna i respektive parti. Tror att det blir svårt att få svar från enskilda kandidater för SMC. Just nu är jag förvånad att bara två partier svarat. Jag skrev dock ingen deadline. Väntar svar senast torsdag från ytterligare två partier.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar från flera ledamöter i flera partier. Ibland helt olika svar. Alla riksdagspartier har svarat utom Kristdemokraterna och Folkpartiet.

Titania

New member
Jag kommer att rösta för privatliv och integritet i EU-valet. Tycker det är viktigare än om det ska var 24år-gräns eller ej för tung hoj etc., även om jag visst värdesätter hojåkning väldigt högt.

Jag håller helt med här. Privatlivet och den personliga integriteten är den absolut viktigaste frågan i det här EU-valet.

Lite synd att PP inte också fått frågorna från SMC. Alla undersökningar pekar mot att de kommer att ta mandat.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Lite synd att PP inte också fått frågorna från SMC. Alla undersökningar pekar mot att de kommer att ta mandat.[/QUOTE]

Jag vet och det är en brist. Insåg dock att 22 listor med kandidater blir för mycket och valde därför enbart riksdagspartierna.

Chopperbyggarn

New member
Har nu röstat

Jag har nu efter mycket vånda förhandsröstat idag. Alla partierna svarade i stort sett positivt på SMC´s frågor...så man undrar vilka av dom man kan lita på..om man kan lita på någon av dom. Jag tittade bakåt i tiden dom senaste 30 åren och valde det parti som övertid har varit mest possitiva till motorcyklar generellt o Amatörbyggda/Ombyggda samt veteran Motorcyklar o Bilar i synnerhet..att detta parti inte överenstämmer med en del andra värderingar jag har får jag ta.
Mitt liv är att få köra mina egenhändigt byggda Choppers ,Trikes samt gammelfordon utan restriktioner...o får jag inte leva detta liv här så blir det nog verklighet med en flytt till min frus hemland där det trots ganska stor fattigdom o annat elände är mycket fritt att bygga o köra sina egehändigt byggda motorcyklar o bilar plus att solen skiner året runt där.

Anders.J