Estland

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Står och funderar på nästa års resa. Valet står mellan Tyskland och Estland eller ngn annan baltiskt land.

Ni som har varit i estland de senaste åren, hur tryggt är det i Estland? Törs man omkring ensam eller bör man helst åka i grupp?

Mvh

Amir
 
Last edited:

Oskar

New member
Det var några år sen jag var där men jag blev inte rånad då i alla fall. Inte i dom andra Baltstaterna heller, eller i något annat land jag varit i för den delen... Om du inte lyckas bestämma dig, varför inte ta färjan till Estland och sen köra hem genom Tyskland?

Om du törs åka själv eller inte beror nog mer på vad du vågar än på landet. Oavsett land så är det väldigt många som åker och väldigt få som råkar ut för missöden.

Men vart du än åker så tänk på var du rör dig och vart du parkerar. Låsbara packväskor "känns" tryggare men jag vet ju inte om dom suttit kvar även utan. Har tex haft en bensindunk på bönpallen genom Europa, efter 1300 mil var den fortfarande fylld med OKbensin.

Visa-kort funkar även där och har du alla papper i ordning så är gränsövergångar och hotellincheckningar inget problem även om dom kan ta lite längre tid än man tycker är nödvändigt.

Så vill du åka själv, åk själv. Har du några kompisar du vill åka med, åk med dem.

Oskar
 
H

honda cbf 500

Guest
KOllade på UD:S reserekommendationer och Lituaen var den som fick bästa omdömet så vitt jag kunde förstå. Kollade färjor till Lituaen samt boende kostnader i Lituaen. Det verkar som färjekostnaden är den stora kostnaden. 3000 kr tur och retur i del av en hytt.

//Amir
 

Chauffören

New member
Vi valde att åka en arrangerad tur genom Estland, Lettland och Litauen förra sommaren. Kände en viss osäkerhet för att göra den ensamma, men också p g av ren och skär bekvämlighet! Upplevde ingen osäkerhet någonstans utan möttes hela tiden av vänlighet. Trafikkulturen är så att säga något annorlunda än på hemmaplan, men även där visade man varandra hänsyn och vänlighet, men var du än är möter du folk som inte borde vara i trafiken överhuvudtaget. Vägstandarden är mycket varierande, från motorväg till GGN-spår!
Oavsett vad du väljer, ta chansen och åk, resan blir en upplevelse!
 

mc-ist

New member
Baltikum

Åkte(själv) genom alla (3) tre länderna i fjor helt utan problem, budde på medelklasshotell både i städer och på landet, gränsövergångar fungerar som i väst en skylt upplyser om att du just passerat en gräns, inget märkvärdigt.
I Pärnu kan du bo och äta (se SMC boken sid. 247).Lycka till.
 
Top