Ersättning från trafikverket -hopplöst?

Dr_Cotton

New member
I höstas gick jag omkull med min motorcykel. Som tur var så skadades varken jag eller min flickvän allvarligt. Anledningen till omkullkörningen var att en grop fyllts med bitumen och sedan ett flera cm tjockt lager med grus, denna grop, som var den första i en serie med liknande gropar, kom precis i utgången av en 90-graders sväng. Gruset hade ungefär samma färg som vägen och jag upptäckte det inte. Har kört MC i 12 år och aldrig tidigare kört omkull. Denna olycka hade varit acceptabel för mig om det nu var så att jag hade blivit förvarnad. Det blev jag inte. Inte en enda skylt fanns längs med den "reparerade" vägsträckan. Alltså följs inte trafikverkets interna föreskrifter enligt IFS 2003. Därför anser jag att Trafikverket ska stå för reparation av min MC, värdeminskning av densamma och ersättning för mina skadade kläder och hjälmar. Jag har varit i kontakt med dem och två gånger fått samma svar: "Vår entreprenör vidhåller att varningsskyltar satts upp", därför får jag ingen ersättning. Jag har två vittnen, som hjälpte oss efter olyckan, som kan intyga att det ej fanns några skyltar. Ska det verkligen vara såhär? Det fanns inga skyltar och nu är det jag och mitt försäkringsbolag som får stå för kostnaderna, och alla andra motorcyklister som får höjda försäkringspremier. Detta för att entreprenören eller juristen på trafikverket, enligt mig, ljuger. Någon som har erfarenhet från något liknande och kan hjälpa mig?

Läste i en av lokaltidningarna om en liknande olycka som jag misstänker skedde på samma väg, känner du igen detta? Hör av dig!

Olyckan skedde på Bjällerupsvägen vid Kyrkheddinge, utanför Lund den 23:e september.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Sitter just och filar på en omprövning av ett beslut från en annan medlem. Färre än 10 % får ersättning från Trafikverket, resten får avslag. Det är svårt att få ersättning med andra ord. Den ersättning som brukar utgå är självrisken, resten står försäkringsbolagen för som sällan eller aldrig regressar.
Sett denna sida? http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6530
Kontakta gärna mig om du har frågor, 0243-669 79.
 

Cawwa

New member
Jag blir väldigt upprörd av detta. Ska försäkringsbolaget ersätta när vägverket gör fel??!!

Att inte försäkringsbolaget går vidare och kräver ersättning är för mig helt obegripligt. Agria krävde polisen på ersättning för misslyckad/felaktig avlivning av min hund. Räkningen gick på runt 40 000 från Blå Stjärnan för att rädda livet på hunden. Vad jag vet fick Agria sina pengar.

Åker Vägverket i gräddfil??
 

Dr_Cotton

New member
Sitter just och filar på en omprövning av ett beslut från en annan medlem. Färre än 10 % får ersättning från Trafikverket, resten får avslag. Det är svårt att få ersättning med andra ord. Den ersättning som brukar utgå är självrisken, resten står försäkringsbolagen för som sällan eller aldrig regressar.
Sett denna sida? http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6530
Kontakta gärna mig om du har frågor, 0243-669 79.

Ja, jag har fått mycket hjälp från den sidan på svmc.se. Även om det nu inte lett till något...

Jag skickade ett mail till mitt försäkringsbolag idag (Gjensidige) där jag beskrev vad som inträffat och undrade om de kunde hjälpa mig. Jag har inga goda förhoppningar om vad svaret kommer att bli men jag får väl se. Jag har inte kollat upp om det ingår rättshjälp. Allvarligt talat så vet jag inte hur långt jag orkar dra det. Det känns dåligt nog att jag ska behöva bli serverad lögner av dem som ska se till vår säkerhet på vägarna, att jag sen ska behöva lägga ner en massa tid och ork på att få rätt, det tar emot. Det är väl det Trafikverket tjänar på. När det tar 1-2 månader innan man ens får svar från dem så är det givetvis många motorcyklister som tröttnar, och bara betalar sin självrisk för att få ut sin hoj, speciellt tidigt på säsongen.

Vad kan jag bevisa vid en eventuell rättegång? Jag har två vittnen, min flickväns far och bror. De kan intyga att det ej fanns några skyltar på vägen. Jag har bilder från olycksplatsen men de bevisar ju egentligen ingenting. Vid olyckan så var ju inte precis det första jag tänkte på att behöva bevisa att trafikverket gjort fel och orsakat min olycka. Trafikverket och entreprenören kommer att hävda att skyltar var uppsatta. Jag är inte så säker på att jag har något att hämta vid en eventuell rättegång...

En annan lustig sak. Jag polisanmälde händelsen dagen efter olyckan. Dum som jag var så tog jag inte namnet på den polis som tog anmälan. När jag fått mitt första avslag om ersättning från trafikverket, så tog jag kontakt med polisen för att få en utskrift. Då fick jag reda på att det ej fanns någon anmälan... Jag försökte göra en ny anmälan men befann mig till sjöss med en mycket dålig telefonlinje som bröt efter 20 min i telefonkö. Sedan dess har jag inte gjort en ny anmälan, tror inte att det heller kommer att rubba kolossen trafikverket.
 

Dr_Cotton

New member
Jag pratade precis med mitt försäkringsbolag, Gjensidige. De avrådde från att inledda en rättsprocess. Tydligen hade mina två vittnen lite att komma med mot vittne från entreprenören och duktiga jurister från trafikverket, som antagligen skulle lägga upp statistik över hur ofta folk missar vägmärken o.d. Jag har bilder från platsen men de visar ju inte så mycket. Kan kanske få fram 500 m fri sikt utan märken men det är allt, bildkvaliteten är inte den bästa heller.
Jag frågade om det inte låg i deras intresse att slippa betala skador som uppstått p.g.a. trafikverkets slarv. Han svarade att det var praxis från försäkringsbolagens sida att inte gå i kamp mot Trafikverket. Vilket rättssamhälle va?
Så nu orkar jag inte driva detta längre. Biter i det sura äpplet och lämnar in min båge och betalar självrisken. Hoppas på att försäkringsbolaget ersätter mina hjälmar också, de tänker inte jag använda igen efter att de dunkat i marken vid en vurpa!
 

SuperRetard

New member
Jag frågade om det inte låg i deras intresse att slippa betala skador som uppstått p.g.a. trafikverkets slarv. Han svarade att det var praxis från försäkringsbolagens sida att inte gå i kamp mot Trafikverket. Vilket rättssamhälle va?


Sammanställ all korrespondens du har, skriv en KORT sammanfattning av det totala händelseförloppet och delge pressen din story. En dag med dålig nyhetsunderlag kan det få en förstasida (I afton**ran och en notis i DN)!

Som du säger helt sjukt att statliga verk ska ha sånt inflytande över rätt. Klart övertramp i rättssäkerheten.
 

Pisken

New member
något jag fastnade för var raden "värdeminskning av densamma" (dvs MC'n) , den bör inte sjunka i värde efter en proffesionellt reparerad skada , går den inte att laga på ett tilfredställande sätt så ska dom iaf betala för en likvärdig MC (aktuellt marknads värde) och skadad utrustning.

Om man nu skulle dra det vidare och försöka klämma VV på lite stålars så bör man vara realist och kräva ersättning för sådant som är skadat ... åtminstone kräva ersättning för självrisken samt ev ersättning för bonusförlust (om det blir en sådan)

Vi alla skattebetalare betalar trots allt en ganska betydande summa per år för att vägnätet skall fungera (även för oss MC åkare) och när VV solklart har tabbat sig så ska dom åxå stå för det imho
 

SuperRetard

New member
något jag fastnade för var raden "värdeminskning av densamma" (dvs MC'n) , den bör inte sjunka i värde efter en proffesionellt reparerad skada....


Om du har 2 hojar att välja på, den ena lagd och proffessionellt lagad, den andra aldrig lagd öht. Vilken köper du då?

Oavsett rep. så är det ett värdetapp, inte minst känslomässigt för ens egen del.
 

Pisken

New member
Om du har 2 hojar att välja på, den ena lagd och proffessionellt lagad, den andra aldrig lagd öht. Vilken köper du då?

Oavsett rep. så är det ett värdetapp, inte minst känslomässigt för ens egen del.

Känslomässigt att veta att ens hoj varit vurpad köper jag , men när man köper en MC (eller bil för den delen) så vet man ju inte om den varit med om något , därav så minskar inte fordonen i värde .

E nog knappast det första man säger när man ska sälja "Jooo duuu... jag vurpade rätt rejält med den de e därför jag ska sälja" ;)

Det är iaf inget som försäkringsbolagena tar hänsyn till vid ersättnings tvister iaf
 

SuperRetard

New member
E nog knappast det första man säger när man ska sälja "Jooo duuu... jag vurpade rätt rejält med den de e därför jag ska sälja" ;)


Kanske bara jag som är pedant då, men jag brukar kolla upp fordonet ifråga genom FB för att veta om det finns några ärenden i historiken.
 
Top