Erfarenheter/tyckande om X-Lite X-551 hjälm?

Lason

New member
Är lite inne på att köpa en sådan nämligen.

X-Lite X-551

Någon som provat en sån och kan svara på hur vindbrus, stoppning, kvalitet m.m är i den, känns okej, men har någon en egen som denne provat lite är det mer pålitligt. Priset ligger på en okej nivå dessutom. (runt 5000 +/- nån 500 är nästan smärtgränsen för mig)

Just nu kör jag med crosshjälm och crossglasögon, och det är inte jätteroligt i 90+... (Som man tyvärr ofta tvingas att köra i för att ta sig till dom vettiga vägarna)

Jag kör också utan öronproppar, då jag får ont i öronen av sådana efter någon/några timmar.

Har varit hos handlare och provat den, och den sitter bra på mitt huvud, och jag gillar att avståndet till hakan är lite längre. Skönt dessutom med inbyggda solglas, så man slipper byta visir när det börjar skymma.

Finns det andra liknande hjälmar till ungefär samma pris som är bättre?
 

Hellman

New member
Jag är också väldigt intresserad av denna hjälmen men har inte hittat den i butik än vilket gör mig lite förbannad. Har inte kunnat prova den mao.

Shoei Hornet http://www.shoei-europe.com/uk/products/HORNET-DS och Arai Tour X-3 http://www.araihelmet-europe.com/2010/collection/full-face/tour-x-3/ är liknande hjälmar men de har inte solvisir.

Här har du en väldigt genomgående recension:
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/x-lite-x-551/
Med video och hela kittet.

Här har du en engelsk butik som sparar pengar rejält åt dig:
http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_cat/1101

Sitter inte på denna kunskapen gällande allt, var bara rätt påläst om just denna hjälm. :D
 

Lason

New member
Tack för den recensionen! Fick rätt så Ok omdömen, verkade som att testaren var nöjd med både kvalité och funktion.
5 års garanti är ju schysst med ;)

Har inte sett de andra hjälmarna du länkade i butik, får väll ta och leta upp dom och prova de också, går det ha solglasögon på sig i hjälmen är ju det gott nog, egentligen. Vill inte ha tonat visir av den anledningen att jag lika gärna kör i mörker som i ljus och ibland råkar det växla medans jag kör... Trots att det bara känns som man vart ute en timme sen 12 kan det stå 22 på klockan :eek:


Jag provade X-Lite hjälmen hos Mascot Motor i Nässjö, men ligger kanske lite långt från falköping ;) Köpte den inte då p.g.a att pengarna bara räckte till nya byxor och handskar, och service och en vindruta till XT:n :D
 

Hellman

New member
Nässjö är ju nästgårds med en Multistrada, tack för tipset! Semestertouring planlagd! :D

Jag har provat Shoei:n av de jag tipsade om och även Arai:en men Arai sitter i allmänhet skit på min skalle och denna var inget undantag. Shoei Hornet satt skitfint dock och jag har även för mig att jag läst att den har uttag för glasögon. Dock ser jag solglasögon som ett väldigt underlägset alternativ till solvisir.

Jag är ofta en förespråkare av att handla lokalt men i 551:ans fall sparar man 2000:- att handla från UK. Tyvärr är det inte bättre med en Hornet. (Arai:en har jag inte kollat).
 

Lason

New member
Vilka hade Arai resp. Shoeihjälmen?

Något uppe hos dig? Inte direkt nästgårds med en XT660 i så fall ;)

Får hålla lite kik härnere om någon har hemma. Är dock jäkligt inställd på 551:an ;) Men jag handlar nog i Sverige även om jag sparar massor med pengar, kalla mig gärna dum, men jag vill ha nära till ÅF ifall det skulle bli några frågetecken som täcks av garanti...
 

Hellman

New member
Tycker jag springer på Shoei och Araien i var och varannan butik.

MC-Kompaniet i Väring har båda. Bike i Trollhättan också (tror jag, var där förra veckan men provade inte något så är inte hundra).

Kallar ingen dum som handlar i Sverige, gör det själv mestadels då jag värdesätter lokal service. Var bara ett tips (och prutmöjlighet kanske) att visa engelskt pris. Skurken är våra svenska generalagenter.

www.24mx.se har Shoei:en iaf och gratis frakt när man vill prova. Vet inte hur den funkar men värt att kolla upp kanske. (Hjälmen ligger under "crossdelen".)
 

Lason

New member
Får kika på detta, näste helg ska jag upp till Nässjö igen iaf, ska fråga dom lite noggrannare om dom har shoei och araihjälmarna hemma också.

Man får inte jäkta, måste köpa rätt ;)
 

Hellman

New member
Glömde nämna:

På tisdag (2:a aug.) kommer nya Motorrad. De har ett hjälmtest där alla 3 (är jag rätt säker på) hjälmar kommer vara med.
Värt att kolla upp om man är intresserad, jag ska det iaf. :)
 

LC4ever

New member
Testade Shoei, X-lite och Arai men för mitt huvud passade bara Arai-hjälmen.
I övrigt kan jag nog inte säga att den ena är bättre än den andra, utan det gäller att prova dem ordentligt så att de inte sitter fel.
I övrigt är jag supernöjd med hjälmen, körde med kross-hjälm innan och det är en stor skillnad på ljudnivån med denna typ av hjälm.
 

Lason

New member
Har nu köpt en Airoh S4

151601-mc_hjalm_airoh_s4_stripe.jpg


Har inte kört så mycket än, men verkar lovande, komforten är suverän i jämfördlse med crosshjälm, och den är lätt och fin, fick ge 2000 blankt för den så jag är nöjd :) Köpt på MotorTema i Kalmar

Visseligen i plast, så får byta om 3-5 år, men då är förhoppningsvis den typen av hjälm vanligare, så det finns mer att välja på.
 
Top