Erfarenheter av Metzeler Roadtec 01

Bansaie

New member
Har tyvärr inte provat varken Roadtec 01 eller PR4. Däremot har jag provat RT Z8, föregångaren till RT01. Mycket bra våtgrepp så är det det du är ute efter så lär inte RT01 vara sämre. Kör nu på Sportec M7, också det ett däck med bra våtgrepp men kanske framförallt en sportigare och mer lättsvängd profil som passar min nakenhoj lite bättre. Dock med sämre livslängd än med Z8.

Ryktesvis har jag hört att PR4 ska vara lite trögsvängda men jag har inga bevis för att så är fallet. Dock vann de ett däcktest över Z8 tack vare ett bättre våtgrepp så om RT01 är en förbättring av Z8 så lär det vara ett suveränt däck. Jag tror du blir nöjd oavsett vilket du väljer.

Hittade tyvärr ingen jämförelse mellan RT01 och PR4 utan man får läsa jämförelser mellan PR4 och Z8 och sen läsa detta omdöme om RT01 där de bl.a. har Z8 som måttstock och försöka få en jämförelse på det viset.
http://www.motorcycle.com/products/metzeler-roadtec-01-tire-review
 

Styrman_jansson

New member
Jag tittade en del på Roadtec innan jag bytte bakdäck, men till slut blev det ett Dunlop Roadsmart 3. Blev mer "bang for the buck" om man säger så. Jag är nöjd än så länge.
 

Hojkul!

New member
Gammal tråd som har lyfts :)

Har kört med Michelin Pilot Road 4 (PR4) 2 gånger och är inte alls imponerad. Vare sig våtfäste eller livslängd är bra. KTM 990 SMt kör jag. Och Inte som en motard ska tilläggas - snarare 'sportig' touring på knixiga vägar.

Testade därefter Metzeler Roadtec Z8 Interact och Vilken skillnad! Jättebra grepp på torrt underlag och även våtgreppet är jag imponerad av. Helt klart ett däck i min smak. Jag gissar att det håller kortare tid/färre mil än PR4, men det vet jag inte än.

Kommer lägga på Metzeler Racetec k3 på ett annat hjulpar för körning på storbana.

/H
 
Top