Erfarenheter Abus Detecto 8000

Vild Lasse

New member
Hej !

Har länge funderat på ett bromskivelås som heter Abus Detecto 8000 och som har inbyggt larm. Är det någon som har egen erfarenhet av detta lås som ni kan dela med er? Hade tänkt köpa ett med kätting till för att även kunna låsa fast den !

/Vild Lasse
 

Catherine

New member
Hej !

Har länge funderat på ett bromskivelås som heter Abus Detecto 8000 och som har inbyggt larm. Är det någon som har egen erfarenhet av detta lås som ni kan dela med er? Hade tänkt köpa ett med kätting till för att även kunna låsa fast den !

/Vild Lasse

Har haft bromsskivelåset den här säsongen. Det låter inte jättehögt, men tillräckligt för att åtminstone avskräcka från att klänga på hojen, och kanske avstyra oproffsiga stöldförsök. (Proffsen fixar nog de flesta lås...).

Sen påminner det ju också så att man inte glömmer att skivbromslåset är på och kör iväg...

Däremot har jag valt att ha en separat kätting. Jag tänkte att annars har ju tjuven bara ett lås att knäcka, så är han av med både kätting och bromsskivelås. Den separata kättingen använder jag bara på nätterna och när jag måste parkera på "riskställen".

Kort sagt, jag är nöjd med låset!
 

fredda78

New member
Köpte ett när jag skulle sova över i Norrköping förra veckan, mkt nöjd, dock utan kätting, själva bromsskivelåset väger ju dryga halv kilot ensamt utan kätting. valde mellan det o abus victory, lade till den sista femhundringen o köpte detecto.

sover mkt lungnare nu när jag hör om nån är på hojen, ja det tjuter inte jättehögt, dock 100 db i femton sekunder o sedan återgår det till sitt ursprungsläge ( larmat ). för att gå igång igen om nån försöker igen , o håller på så tills batterierna tar slut.

O mitt i natten så började det tjuta nere på gatan, bodde på 5:e våningen, ekade o hördes bra i den tysta natten, körde ut skallen genom fönstret, ingen där..

dagen efter fattade jag vad som hänt, hade parkerat nära ett cykelställ o tydligen råkat ta någons plats, för det stod en cykel väldigt nära min båge, tror han råkat gå emot mc:n, för minsta lilla låset rör sig går larmet.
 

Vild Lasse

New member
Abus Detecto 8000

Hej!

Tack för era arferenheter.

Blir nog att inhandla ett !

Normalt krävs väl 2 oberoende lås av försäkringsbolagen men om man kör med låset och kättingen som man sätter i låset räknas väl det som ett lås vilket innebär att man måste ha ett ytterligare lås om man nu ska följa försäkringsvillkoren till punkt och pricka !

/Vild Lasse
 

Catherine

New member
Hej!

Tack för era arferenheter.

Blir nog att inhandla ett !

Normalt krävs väl 2 oberoende lås av försäkringsbolagen men om man kör med låset och kättingen som man sätter i låset räknas väl det som ett lås vilket innebär att man måste ha ett ytterligare lås om man nu ska följa försäkringsvillkoren till punkt och pricka !

/Vild Lasse

Om du har styrlås på hojen, så räknas det som ett lås.
Dvs. styrlås + bromsskivelås = du uppfyller kraven.
 

Vild Lasse

New member
Bra !

Om du har styrlås på hojen, så räknas det som ett lås.
Dvs. styrlås + bromsskivelås = du uppfyller kraven.

Hej !:)

Tack för det !! Har inhandlat ett ABUS Detecto nu med kätting. Kättingen blir väl endast hemma och när man åker till något speciellt ställe där stöldrisken är stor ! Den var rejält tung. Även låset ganska tungt men hellre det än att ligga sömnlös !

/Vild Lasse
 

gundj

New member
Hur är det med de tvâ nya modellerna av larmlâs?
Detecto RS2 & 3 verkar dom heta, är dessa godkända av försäkringsbolagen?
Dessa kostar ju aningan mindre än 8000-modellen.
Isâfall tänkte jag ha ett sânt som andralâs pâ nätterna o enda lâs vid utflykter, förutom styrlâset sâklart.
 
Top