Erfarenhet av måttsydda skinnställ?

gundj

New member
Jag har tittat lite efter måttsydda skinnställ då jag inte kan köpa något av pygméställen som finns i butik.
Mycket på t ex ebay.co.uk känns tveksamt, förmodligen sytt billigt i asien utan tanke påsäkerhet.
En del svenska firmor finns ju, men de jag har sett verkar förmedla billiga ställ med saftigt påslag.
Ett tips jag fått är http://www.psihubik.cz/en/products/suits där priserna verkar rimliga.
Någon som har fler tips?
 

Jämten

New member
Hejsan gundj. Köp ett svenskt fabrikat NIFA i Lindköping har Lindstrands tel 013-161411.Där kan du få ett ställ som passar.Dessutom kan man
kompletera om tex dragkedja går sönder mm.Köpte mina mc-stövlar där också lindstrands det bästa skor jag ägt hade dom i vintras när dom är
vatten täta.

Lycka till jämten.
 

gundj

New member
Jag var i kontakt med Malung förra säsongen och fick känslan av att det var en del krångel för att få ett ställ tillpassat.
Jag är 195cm och kring 95kg och endast lagom rundnätt. Problemet med alla färdiga ställ är att armar och ben är korta, ryggen är kort och passar storleken på jackan så är byxorna 2 nummer för vida osv.
Så får man ett bra måttsytt ställ för samma pengar som ett illasittande färdigt så är valet lätt.

Lite synd är det för jag hade gärna haft ett svenskt ställ, men när dom syr för små människor endast så får det vara.
Underligt är det ju då min storlek inte är ovanlig bland svenska män.
 

DaK

New member
Jag var i kontakt med Malung förra säsongen och fick känslan av att det var en del krångel för att få ett ställ tillpassat.
Jag är 195cm och kring 95kg och endast lagom rundnätt. Problemet med alla färdiga ställ är att armar och ben är korta, ryggen är kort och passar storleken på jackan så är byxorna 2 nummer för vida osv.
Så får man ett bra måttsytt ställ för samma pengar som ett illasittande färdigt så är valet lätt.

Lite synd är det för jag hade gärna haft ett svenskt ställ, men när dom syr för små människor endast så får det vara.
Underligt är det ju då min storlek inte är ovanlig bland svenska män.

Kolla denna firma http://www.jernbergs.se/
 

gundj

New member
Jernbergs kan vara ett alternativ.
Men deras hemsida var bedrövlig. Jag har skickat ett mail med lite frågor så får vi se.
Jofama fick ett mail också, igen, dom får en chans innan det blir utrikes sytt.
 

Avarage

New member
Beställde, visserligen för rätt länge sedan, 1997 för att vara exakt, från Halvarsson i Malung. Fick ett ställ av världsklass, samma kvalité som de ställen man lanserade i slutet av 80-talet och som låg som förebild för dåtidens mc-polisers skinnställ.

Jag var visserligen noga med att kräva ståldragkjedjor och den kraftigaste ståldragkedjan som fanns att få tag i till jackan. Och med reflekterande material mellan fodre toch ytterlädret.

Använde stället flitigt i 10 år men slarvade lite med infettning av de röda detaljerna så tyvärr är ena ärmen inget vidare idag (skulle behöva lämna sin för åtgärd) men jag har varit otroligt nöjd med ställe toch inte en enda sömm har gått sönder och självklart ingen dragkjedja heller. Och då körde jag mycket hoj (ca. 2500 mil/säsong) och använde den till/från jobbet alla dagar from april tom oktober.

Priser var dock högt men väl värt pengarna skulle jag vilja påstå. Hade jag bara sköt tom de röda detaljerna lite bättre hade stället fortfarande sett ut som nytt. Priser var 12 500kr.
 

Nordman

New member

Köpte ett måttsytt racingställ -95 eller om det var -96.
Det var Erik Jernberg själv som måttade mig och min fd jobbarkompis.
Passar fortfarande relativt bra. Har bara krympit lite runt midjan... ;-)

Har haft en marksyning under alla år (tar i trä) och fick ena armbågslappen utbytt samt lite svart färg på skinkan på stället.
Att sedan stället väger betydligt mindre än ett skinställ "över disk" tycker jag väger tungt också... Har mer än en gång varit och provat nya skinställ, men när jag tagit på mitt EJ-ställ insett att det är svårslaget.

Lycka till i ditt letande.
 

gundj

New member
Ny fråga dök upp.
Vill man ha neoprenmuddar och krage?
Inget av mina tidigare ställ har haft det, det ver inte uppfunnet då antagligen, men nu dyker det upp lite här och var.
Är det en banåkagrej eller bekvämt även till vardags?
 

Avarage

New member
Ny fråga dök upp.
Vill man ha neoprenmuddar och krage?
Inget av mina tidigare ställ har haft det, det ver inte uppfunnet då antagligen, men nu dyker det upp lite här och var.
Är det en banåkagrej eller bekvämt även till vardags?

Vad fyller dessa för funktion? Trodde neopren mest användes i dykadräkter men då ett skinnställ inte ör vattentätt ser jag inte varför man skall ha det.

På et texstilställ finns ju behovet men endast, skulle jag vilja påstå, om man kan omsluta handsken så vattnet rinner utanpå handsken i stället för in i. Dvs. neoprenmuffen sticks in i handsken medan en större krage med ex. dragskjedja & kardborre omsluter kragen på handsken.
 

gundj

New member
Never ending story.
Jag kommer att beställa ett måttsytt ställ men det är rätt lång leveranstid.
Under tiden tänkte jag åka i ett Alpinestar som jag övertagit.
Allt är igentligen perfekt med det stället utom att byxorna är aningen vida kring låren.
Har någon tips på ställen som kan tänka sig att sy om byxorna?
Jag kan ju ta måtten från mina GoreTex-byxor.
 
Top