Skye
Kör Mycket!
..dog 40 mc-förare 2013 mot 31 året innan.
Tycker detta är en låg siffra men naturligtvis hade den varit lägre med bättre räcken, bättre skyltat för oss på två hjul när det är halt när man gjort åtgärder för att förbättra hållbarheten på asfalten.
Ändå skylls det i reportaget på att mc-förare saknar körkort och att det finns en andemening att sänka kostnaden för att skaffa ett mc-kort.
Ger inte mycket för våra beslutsfattare, då de inte är mc-burna alternativt ej innehaver ett körkort av något slag men ändå sitter i en nämnd att förvalta frågor om detta.
Vad som förvånar mig är att det är väldigt svårt för en som har B-behöriget att köra ett två-hjuligt fordon trots erfarenhet av trafik men det är inga problem med samma behörighet att köra en lätt lastbil på gränsen till tung med ett axelavstånd på 7 meter och vikt 12 ton utan att veta nåt om dynamisk vikt. (rörelseenergi) och ens inte veta hur man tar en kurva.
Hur många olyckor sker p.g.a detta? För att man inte har koll på sitt egen fordon och att man har begränsad erfarenhet att hantera dylika fordon. Jag pratar naturligtvis om EU-husbilen som får framföras utan nån som helst begränsning av erfarenthet medan en liten scooter som ska ta dig till och från arbetet kräver att du ska ha ett giltigt körkort. Drar en stor parallell. Likaså att ett 60-tons ekipage kör för 10 km/h för fort bedöms lägre på straffskalan än att färdas på en 100 km/h scoter utan körkort. Var ligger verkligheten i resonemanget?
Jag tycker att utbildning för att framföra 2 hjul är nödvändigt. Finns många där ute som missbedömer bromspunkter och kurvtagning men att husbilförare slipper dylikt är ett falsarium utan dess like. Det ska vara lika inför lagen. Kan du inte framföra ditt fordon på regelvidrigt sätt, skall du också ha ett bevis på att du kan framföra det oavsett. För det är väldigt många olyckor som beror på att fordonsförare inte har utbildning på sitt eget fordon men är OK att framföra med ett B-kort.
Alla har kört moppe som vill men väldigt få har kört ett tungt fordon. Ändå är villkoren snällare mot dödstyngder trots hjälmkrav på moppe.
Tycker detta är en låg siffra men naturligtvis hade den varit lägre med bättre räcken, bättre skyltat för oss på två hjul när det är halt när man gjort åtgärder för att förbättra hållbarheten på asfalten.
Ändå skylls det i reportaget på att mc-förare saknar körkort och att det finns en andemening att sänka kostnaden för att skaffa ett mc-kort.
Ger inte mycket för våra beslutsfattare, då de inte är mc-burna alternativt ej innehaver ett körkort av något slag men ändå sitter i en nämnd att förvalta frågor om detta.
Vad som förvånar mig är att det är väldigt svårt för en som har B-behöriget att köra ett två-hjuligt fordon trots erfarenhet av trafik men det är inga problem med samma behörighet att köra en lätt lastbil på gränsen till tung med ett axelavstånd på 7 meter och vikt 12 ton utan att veta nåt om dynamisk vikt. (rörelseenergi) och ens inte veta hur man tar en kurva.
Hur många olyckor sker p.g.a detta? För att man inte har koll på sitt egen fordon och att man har begränsad erfarenhet att hantera dylika fordon. Jag pratar naturligtvis om EU-husbilen som får framföras utan nån som helst begränsning av erfarenthet medan en liten scooter som ska ta dig till och från arbetet kräver att du ska ha ett giltigt körkort. Drar en stor parallell. Likaså att ett 60-tons ekipage kör för 10 km/h för fort bedöms lägre på straffskalan än att färdas på en 100 km/h scoter utan körkort. Var ligger verkligheten i resonemanget?
Jag tycker att utbildning för att framföra 2 hjul är nödvändigt. Finns många där ute som missbedömer bromspunkter och kurvtagning men att husbilförare slipper dylikt är ett falsarium utan dess like. Det ska vara lika inför lagen. Kan du inte framföra ditt fordon på regelvidrigt sätt, skall du också ha ett bevis på att du kan framföra det oavsett. För det är väldigt många olyckor som beror på att fordonsförare inte har utbildning på sitt eget fordon men är OK att framföra med ett B-kort.
Alla har kört moppe som vill men väldigt få har kört ett tungt fordon. Ändå är villkoren snällare mot dödstyngder trots hjälmkrav på moppe.