Enklare A-kortsförfarande?

Paerhc

New member
"Det är helt enkelt OK för en 18-åring att köra Ferrari, bli riksdagsman, rösta och köpa öl på krogen och så vidare men han/hon får inte köra en MC med mer än 48 hk innan 24-årsdagen. SMC vill som en jämförelse påpeka att vid 23 år är man för gammal för att få börja köra JAS 39 Gripen. Samtidigt har man uppnått den mognad som krävs för att få börja övningsköra en motorcykel med mer än 48 hk".


Ovanstående är taget från SMC:s hemsida - artikeln om MC-körkort på mässan.

Ja, man undrar ju hur politikerna tänkte här. Det måste ju gå att förenkla körkortsförfarandet när man tar MC-kort. Har någon koll på olycksstatistiken från den tid när man fick A-kortet tillsammans med B-kortet? Eller kan man inte jämföra den statistiken? Finns det någon överhuvudtaget?

Själv fick jag A-kortet för tung MC fast jag körde upp med en lätt MC. Jag tror det var sista året de hade det systemet.

Borde man inte kunna förenkla körkortsförfarandet för MC-kort? Det blir ju färre och färre MC-förare, vilket är tråkigt! Finns det andra vägar att gå för att få fram fler MC-förare? Många utan A-kort kör ju ihjäl sig årligen när de kör MC. Den statistiken kunde vi ju vara utan. Det belastar bara oss andra. Men är en förenkling av A-kortsförfarandet kanske skulle minska detta.

Hur ska man fixa till det här? Är alla nöjda med det system vi har idag?
 

Skye

Kör Mycket!
Kan bara hålla med, systemet är vidrigt.

Samtidigt kan jag åka till Italien och Grekland och hyra 150cc scooter på B-kort.

Vad är skillnaden i EU och Sverige?
 

Ove 60+

Active member
Är alla nöjda med det system vi har idag?

Nej, du har rätt. Det är en orimlighet att det ska vara så dyrt att ta A-kort att dom yngre helt enkelt inte har råd.

Ett av resultaten är att det körs en hel del ut någon körutbildning alls, bara därför att MC;n är intressant som fordon. Jag tillhör den grupp som fick kortet "gratis" men även jag har kört olovligt. På den tiden var det inte så noga om man drog omkring lite på småvägarna med en 98;a eller 125;a. Nu är det annorlunda för det är mer trafik och maskinerna är kraftfullare och därmed ökar riskerna.

Vad kan göras? :confused:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Sverige har valt att INTE tillåta 125-kubik (A1) på B-körkort. Möjligheten ges till varje EU-land att tillåta detta.
De som fått körkort på köpet är inte överrepresenterade i dödsolyckor, tvärtom. Men, den gruppen som är alarmerande är gruppen som saknar körkort= 25 % ! Att gruppen är så stor och ökar kan vara en effekt av det krångliga körkortssystemet för A. SMC har efterlyst statistik för B-körkorten men inte fått den ännu.
SMC jobbar just nu för att få avgiften för körprov sänkt så att den motsvarar B-avgifterna. Jag sitter just nu på FEMA-möte i Bryssel. Vi måste försöka enas inom EU hur MC-organisationerna ska driva körkortsfrågan inför nästa körkortsdirektiv. Vi måste var bättre förberedda och samla fakta, statistik, fakta om utbildningar etcetera. SMC kommer att lyfta frågan som drabbar alla EU/EES-länder, därför är det viktigt att vi står enade.
 

Paerhc

New member
Kan bara hålla med, systemet är vidrigt.

Samtidigt kan jag åka till Italien och Grekland och hyra 150cc scooter på B-kort.

Vad är skillnaden i EU och Sverige?


I Portugal har de en lag som ger alla som tar ett B-kort, tillåtelse att även få köra 125or på sitt B-kort. Där behövs inga extra körkortsprov för det.

Min tanke är att om vi inför detta i hela EU så blir det ju ganska automatiskt att man kanske tittar på att även köra en scooter till och från jobb i stället för att ta bilen. Därifrån är det kanske ett inte alltför stort steg till att köra tung MC. Men då måste ju körkortsförfarandet ändras radikalt här i Sverige och i andra länder.

Att vi får samma MC-kort i hela EU är ju en fördel, men vi ska då förstås inte köra med krångliga och dyra regler.

Jag tror inte att de som får köra lätt MC på B-kortet kör sämre än oss som kör tung MC. Fast jag kan ju ha fel förstås. Men där kan ju SMC eller någon liknande organisation för hela EU komma in med frivilliga MC-kurser, som man gör reklam för vid B-kortsuppkörningen.

Sedan kan man fortfarande ha ett körkortsprov för tung MC vid 18-års ålder. Jag tror inte att det behöver bli någon ökande olycksstatistik, och då får vi förmodligen också ner olycksstatistiken för alla de som kör utan A-kort.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Körkortssystemet i EU är långt ifrån harmoniserat. Då det gäller A1, A2 och A kan varje land välja ingångsålder mellan 16 och 18 år för A1 och sedan lägger man två år till mellan varje körkortsklass. Att köra moped får man välja mellan 14-18 år. Det är, ur de europeiska knuttarnas synvinkel, ett helt sjukt system. Man kan trots allt konstatera att SMC och övriga organisationer som lobbat för MC-körkort lyckats uppnå bästa möjliga variant av körkortsdirektivet. Dock inte att man får köra 125-a på B-körkort.
 

Lenchris

New member
Jag hoppas att SMC accepterar att det är skillnad mellan att köra en bil och en motorcykel. Som jag ser det måste vi ge möjlighet för dem som börjar köra motorcykel att förstå att vi är mer oskyddade som motorcyklister. Men det borde vara enklare att ta mc-kort, det är jag helt överens med er om.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag hoppas att SMC accepterar att det är skillnad mellan att köra en bil och en motorcykel. Som jag ser det måste vi ge möjlighet för dem som börjar köra motorcykel att förstå att vi är mer oskyddade som motorcyklister. Men det borde vara enklare att ta mc-kort, det är jag helt överens med er om.
Ja, det är just därför vi inte arbetat för A1 på B-kort. SMC tycker, liksom MC-expertis i hela världen, att utbildning är den viktigaste faktorn för säkerhet. Men, direktivet reglerar prov och åldersklasser för MC som man inte kan se som en uppmuntran att börja med en mindre hoj och jobba sig upp mot en större. Det betyder tre prov istället för ett och som SMC framfört i ett remissvar nyligen till Näringsdepartementet, betyder det sex gånger högre provavgift för en ung motorcyklist jämfört med en bilist i Sverige.
 

Paerhc

New member
Ja, det är just därför vi inte arbetat för A1 på B-kort. SMC tycker, liksom MC-expertis i hela världen, att utbildning är den viktigaste faktorn för säkerhet. Men, direktivet reglerar prov och åldersklasser för MC som man inte kan se som en uppmuntran att börja med en mindre hoj och jobba sig upp mot en större. Det betyder tre prov istället för ett och som SMC framfört i ett remissvar nyligen till Näringsdepartementet, betyder det sex gånger högre provavgift för en ung motorcyklist jämfört med en bilist i Sverige.


Ett annat förslag är att låta MC-kunskap ingå i B-kortet. Det där kan man reglera även om man inte får köra lätt MC på B-kortet. Och det borde också ge bilister en bättre förståelse för MC som fordon. Man kan ju kalla det fordonskunskap och väva in förståelse för andra trafikanter i B-kortet. Men för att få köra tung MC borde det gå att lösa utan alla dessa dyra steg fram emot ett A-kort.

Att genomföra detta på EU-nivå är nog bättre än att bara vända sig till svenska politiker. Om vi får en EU-lagstiftning som blir enklare än den svenska dyra utbildningsvägen, blir saker så oerhört mycket bättre och enklare. Men då ska det inte gå att få några undantag från den lagstiftning som ligger på EU-nivå. De länder som redan idag har ett billigare och enklare system än det svenska, kommer knappast att vilja ändra det så att en EU-lagstiftning kommer att bygga på det klumpiga svenska systemet.

Ett annat förslag är ju att man ska få A-kortet direkt efter A1-kortet vid 18-års ålder utan att behöva betala för något. Trafikkunskapen har man ju redan. Har man redan ett B-kort så har man trafikkunskaperna för ett A-kort, men behöver träna på att köra MC. Alltså det rent praktiska när det gäller att framföra ett tvåhjuligt fordon behöver man lära sig.

Det borde gå att lösa detta med allt som allt två förarprov. Från A1- till A-kort utan att behöva betala något eller ta några extra prov. Samt från B-kort till A1-kort med bara övningskörningen. Sedan får man A-kortet automatiskt när man blir 18.

Jag undrar varför det har blivit så många prov i den svenska modellen? Vad är skälet till att det är så krångligt idag? Är det för att unga MC-förare anses vara dåliga förare som tar onödiga risker? Eller vad beror det på? Hur fick vi det system vi har idag?
 

Ove 60+

Active member
Hur fick vi det system vi har idag?

Den frågan är lätt att besvara: När någon av beslutsfattarna får en ny idé som verkar bra går den till beslut utan att man ser över vad som påverkas i övrigt och nämns ordet säkerhet så får det högsta prio oavsett om det finns förankring i verkligheten.

Inflation i säkerhetsfrågor är ett av dom riktigt stora problemen som det moderna samhället dras med därför att vi vaggas in i en falsk känsla av trygghet istället för att tänka själv. Ett exempel utanför MC-livet: Hur reagerar du om datumet på mjölkpaketet gick ut igår?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kunskap om MC i utbildning för B har vi försökt kämpa för under ett antal år, utan att lyckas. Eftersom motsvarande ingår i riskutbildning för A bör det självklart ingå i B.
Varför har vi mycket prov? Ett resultat av ett EU-direktiv. Och, det är tydligt att lagstiftaren inte litar på att motorcyklister som börjar på en liten MC eftersom man kräver nya prov som bevis på att man kan köra en större MC.
De förslag du lyfter tog jag upp på debatten på mässan i fredags förra veckan, utan att lyckas. Läs hela referatet här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Debatt-om-MC-korkort-idag-pa-massan/
 

Paerhc

New member
Ja, jag säger som den psykiater som var med i paneldiskussionen om trafiksäkerhet för ett tag sedan. Vi har blivit trygghetsnarkomaner. Och när det gäller exemplet med mjölken så gör jag nog som de flesta. Jag tänker inte själv utan slänger det. Det var ett bra exempel förresten! :)

Och tack Maria för dina svar! :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för debatten - det kommer att krävas mycket av detta i körkortsfrågan för att vända från den väg hela EU slagit in på för MC. Just därför sitter jag denna lördag på FEMA-möte i Bryssel
 

Q_Ball_Racing

New member
ett problem med att färre tar mc kort är ju smc´s överlevnad och möjlighet att kunna påverka politiskt.... går ej att överleva utan medlemmar, och dom som ej har mc kort är ju knappast sugna på att vara medlemmar....
 

AndersX

New member
Det känns som det här är ett "krig" vi kommer förlora, kanske inte idag eller de närmaste åren. Men på sikt är vi ett utdöende släkte.

De nya körkortsreglerna är ett led i att förbjuda motorcyklar helt och hållet. Om 10 år kommer det kosta sex gånger så mycket att ta A-kort och man måste vara 35 år för att få övningsköra en 125:a strypt till 9hk. Körkortsteorin kommer vara en 40 poängs högskoleutbildning.

Om 20 år kommer MCn vara helt förbjuden med hänvisning till miljö, trafiksäkerhet, MC-relaterad kriminalitet...... osv. Vilket inte spelar så stor roll, det kommer iaf inte finns några motorcyklister kvar.
 
Last edited:

Paerhc

New member
Det känns som det här är ett "krig" vi kommer förlora, kanske inte idag eller de närmaste åren. Men på sikt är vi ett utdöende släkte.

De nya körkortsreglerna är ett led i att förbjuda motorcyklar helt och hållet. Om 10 år kommer det kosta sex gånger så mycket att ta A-kort och man måste vara 35 år för att få övningsköra en 125:a strypt till 9hk. Körkortsteorin kommer vara en 40 poängs högskoleutbildning.

Om 20 år kommer MCn vara helt förbjuden med hänvisning till miljö, trafiksäkerhet, MC-relaterad kriminalitet...... osv. Vilket inte spelar så stor roll, det kommer iaf inte finns några motorcyklister kvar.


Ja, jag tror också att syftet med alla dessa regleringar till syvende och sist kanske är att ta bort motorcyklarna från trafiken. Men det är nog inget som är direkt utstakat. Det är nog så att vår samhälleliga trygghetsnarkomani kommer att få bort oss från vägarna, även om det inte sker helt medvetet hela vägen. Så länge som motorcykelåkande ses som lite farligt kommer vi att bli färre och färre för att till slut försvinna helt. Det verkar så! Frågan blir då: hur påverkar vi våra politiker till att inse att det inte är farligt att köra motorcykel? Det är kanske på den punkten man ska trycka för att vända utvecklingen?

Att alltid poängtera säkerheten i motorcykelkörande vid varje tillfälle, kan nog göra att politiker som tänker säkerhet i första hand tänker till lite. Om ordet säkerhet vid motorcykelkörande alltid kommer fram så kan kanske motorcykelkollektivet överleva. När de ser en MC ska de tänka att det är säkert. SMC måste få tolkningsföreträde på ordet säkerhet när det gäller frågor som rör motorcyklar.
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, jag tror också att syftet med alla dessa regleringar till syvende och sist kanske är att ta bort motorcyklarna från trafiken.

Tingvall sa på -90 talet i ett uttalande " vi ska förbjuda alla motorcyklar men vi ska göra det på ett sätt så att motorcyklisterna inte själva märker det" . Han var nog väl insatt i framtids strategin!

anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Ett exempel utanför MC-livet: Hur reagerar du om datumet på mjölkpaketet gick ut igår?

Hemma hos oss dricker vi mjölken så länge den är drickbar utan att titta på datummärkningen...har druckit opastöriserad mjölk direkt från korna större delen av mitt liv, min fru kommer från ett land där det inte råder någon säkerhets hysteri och där man inte kastar varken mjölk eller annat ätbart förrän det verkligen har blivit dåligt.:D

Anders.J
 

MvM

New member
Mjölk är föresten ett ganska märkligt kapitel i trygghetsnojjan. Luktar och smakar den bra är den väl ok och det ska ju rätt mycket till för att man skall missa att den surnat. Ägg som gått en ~14dar över tiden har jag heller aldrig hitta något fel på.
 

Chopperbyggarn

New member
De som fått körkort på köpet är inte överrepresenterade i dödsolyckor, tvärtom.

Det här är mycket intressant!! går det att utveckla detta lite mer? Var det likadant när dessa var unga?

Om inte, hur många års bilkörning krävdes eller vid vilken ålder (undgefär) blev denna grupp lika säkra från mc- olyckor som gruppen som kört upp och gjort teoriprov för A-kort ?

Kanske man kunde få A-kort på köpet efter en viss ålder eller X antal år med B-kort om det nu var skillnad när dessa var unga jämfört med nu..om inte varför inte återinföra AB körkort?? Det är väl olyckorna det hela handlar om eller är allt detta "nya" krångel bara politiskt dravel som ligger i tidsandan????

Anders.J
 
Top