Enkät om vilt

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr dör ett antal motorcyklister i kollisioner med vilt. Ett antal skadas. 40 000 viltolyckor rapporteras årligen till polisen men mörkertalet är sannolikt stort. Därför pågår under 2013-2014 ett projekt om viltolyckor. Läs mer här och svara gärna på enkäten, vare sig du krockat med vilt eller inte.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Svara-pa-viltenkat/

Marie

Banned
Klart, vi har för stora viltstammar och för lite stängsel!

Jag har också fyllt i enkäten.

Men stängsel kostar mycket, är inget kul att se på, och kan knappast försvaras att monteras på de sträckor där i varje fall jag kör hoj.
Det är bättre att skjuta av eländet riktigt ordentligt....

Hampe

Skriver massor!
Glöm inte vägrensröjning! Det tjänar oss motorcyklister på flera sätt, med breda, överblickbara ytor som även kan funka som säkra avkörningszoner när bilisterna tappar koncepten.

Hmmm... Undrar om inte en till-och-från postare här inne har en hel del att tycka om en sådan här undersökning...?
Han har numer bestämda uppfattningar om älgar i vart fall!

Hampe

VBK

New member
Glöm inte vägrensröjning! Det tjänar oss motorcyklister på flera sätt, med breda, överblickbara ytor som även kan funka som säkra avkörningszoner när bilisterna tappar koncepten.

Hmmm... Undrar om inte en till-och-från postare här inne har en hel del att tycka om en sådan här undersökning...?
Han har numer bestämda uppfattningar om älgar i vart fall!

Hampe

Älg är ett mycket trevligt och smakfullt djur, men bara om dom ligger i frysen.
När dom är där dom hör hemma så är dom skitfarliga tyvärr.

Marie

Banned

I min värld är "där dom hör hemma" exakt samma sak som "frysboxen". De borde definitivt inte få ränna omkring i naturen... :tummenupp

sannybo

Member

I min värld är "där dom hör hemma" exakt samma sak som "frysboxen". De borde definitivt inte få ränna omkring i naturen... :tummenupp

Hemma där jag bor så tycker jag nog att älgarna är ganska ofarliga "där dom hör hemma".
Jag vet inte hur ni har det där ni bor, men här håller älgarna till i skogen.
Det är när dom kommer upp på vägarna det kan bli lite spännande.

Hojkul!

New member
Vi kanske ska dra igång debatten om vilda djurs rätt att vara eller icke vara i naturen, precis som på Utsidan punkt se (!?)
Debattörerna har näst intill dödat varandra numera vad jag förstår. Riktigt sorgliga människor som inte verkar förstå att djur har lika stor rätt att leva, precis som människor har.

VBK

New member
Gör en omedelbar reträtt.

Givetvis är älgar som bor där dom skall bo helt harmlösa .

Och jag menar inte att dom skall utrotas, MEN det är skitfarliga köttminor för oss på hoj.

Ove 60+

Active member
Har svarat på enkäten och den var väl OK. Bara att det väcker en del frågor, ex.vis. hur får man ner hastigheterna under dygnets mörka timmar när riskerna är störst? Mitt förslag som aldrig i världen kommer att få något gehör är att ta bort reflexmaterialet i kantmarkeringsstolparna. Dom syns flera kilometer och visar tydligt vart vägen går utan att man faktiskt ser den mer än i sänsta fall 20 meter framför lyktorna vilket för med sig att de flesta dundrar på rakt in i det okända där det kan gömma sig djur, människor eller som det hände alldeles bredvid mig på E18 i mötande fil - en bil kraschar rakt in i ändan på en oupplyst gödselspridare. Tar man bort reflexmaterialet minskar möjligheterna att köra fort på ett sätt som är naturligt. Bättre och säkrare metod än att skylta ner farten.

Viltstängsel fungerar till en del men är långt ifrån säkert. Älgarna kan gå över och grisarna sätter under trynet och lyfter lite så har dom fri väg. Rådjur är också ofta på fel sida. Harar, rävar och grävlingar hindras väl inte alls?