Enkät om service och reparationer av MC

Sundegor

Member
Det gick inte att svara på frågorna. Jag måste svara på t.ex. 11. Avstånd till verkstad som servade din MC senast?
Jag har haft MC i 35år och aldrig lämnat in på service. Enda gångerna jag lämnat cykeln är för förlängda garantiärenden.
Det kanske vore intressant att veta varför?
När jag frågade den auktoriserade verkstaden om priset på en 4000 mila service fick jag svaret 10'500kr + ev ventiljustering.
Jag skulle ju inte byta MC utan serva den jag har.
 

smcrobot

New member
Hjälp oss att få veta mer om hur svenska MC-ägare tar hand om sina motorcyklar då det gäller service. Svara på enkäten så får hela MC-branschen veta mer om hur MC-ägarna själva ser på detta. Enkäten kan besvaras av alla MC-ägare, oavsett hur länge du ägt din MC och hur gammal den är. Enkäten kommer att vara öppen till och med 9 december. Resultatet presenteras i MC-Folket som kommer ut i januar...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Enkat-om-service-och-reparationer-av-MC/
 

Tommi

New member
Fastnar på fråga 13 eftersom ingen av mina 2 motorcyklar har varit på verkstad i min ägo. Servar bägge själv.
Tänker att om enkäten ska ge något så måste vi som servar själv kunna ta oss igenom den.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Lottafia

Member
Fastnar på fråga 13 eftersom ingen av mina 2 motorcyklar har varit på verkstad i min ägo. Servar bägge själv.
Tänker att om enkäten ska ge något så måste vi som servar själv kunna ta oss igenom den.

/ Tommi

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Precis!

Jag har sedan hösten 2004 haft 4 motorcyklar, och INGEN av dem har i min ägo varit inlämnad på verkstad, varken för service eller reparation. Varför skulle jag göra det? Jag och Mimmi är fullt kompetenta och har verkstadsutrustning nog att utföra alla rimligen förekommande serviceåtgärder och reparationer på våra nuvarande BMW K-maskiner, åtminstone de första 30.000 milen....
 
Last edited:

Alexander76

Member
mm det är jättekoolt att trotsa systemet och inte serva era hojar. Själv lämnar jag in skiten och behåller garantin. Det handlar bara om att räkna in servicekostnaderna i priset när du köper hojen så ni inte blir överrumplade. Ni får ju inse lite att det är så dom tjänar pengar.

Till er andra säger jag bara: innan ni köper en beggad hoj så kolla iservicehistoriken och godta inga hemmamekare
 

Zopilote

New member
Till er andra säger jag bara: innan ni köper en beggad hoj så kolla iservicehistoriken och godta inga hemmamekare

Varför inte godta hemmamekare? Jag ser nästan hellre att min blivande hoj är servad av en kompetent hemmamek som fotodokumenterar allt och sparar alla kvitton, än en arbetstrött säsongare på en mc-verkstad som skiter fullständigt i din klenod och bara vill få dagen att gå.
 

Sundegor

Member
mm det är jättekoolt att trotsa systemet och inte serva era hojar. Själv lämnar jag in skiten och behåller garantin. Det handlar bara om att räkna in servicekostnaderna i priset när du köper hojen så ni inte blir överrumplade. Ni får ju inse lite att det är så dom tjänar pengar.

Till er andra säger jag bara: innan ni köper en beggad hoj så kolla iservicehistoriken och godta inga hemmamekare

Nu var det väl inte undersökningen om vem som är duktig och servar själv eller vem som är duktig och lämnar in.
Min poäng när jag skrev första inlägget var att om man vill ha reda på hur vi sköter våra motorcyklar så kan man inte ignorera oss hemmasnickrare.

För övrigt så är det inte de vassaste knivarna i lådan som gör service på verkstäderna. Jag har fått skruva fast saker efter auktoriserade bilservicer, vid ett tillfälle fick jag fylla upp kylsystemet då kylvätskan läckt ut eftersom locket satt löst. När BMW MC bytte serviceverkstad fick jag följa med ut i verkstaden och berätta hur men skulle ta isär något med kopplingen på en cykel som var inne för reparation.

Det handlar inte om att vara cool eller ej. Det handlar om intresse. En del av oss skruvar bara, andra kör bara och vissa vill göra båda.
 

Tommi

New member
mm det är jättekoolt att trotsa systemet och inte serva era hojar. Själv lämnar jag in skiten och behåller garantin. Det handlar bara om att räkna in servicekostnaderna i priset när du köper hojen så ni inte blir överrumplade. Ni får ju inse lite att det är så dom tjänar pengar.

Till er andra säger jag bara: innan ni köper en beggad hoj så kolla iservicehistoriken och godta inga hemmamekare
Jag förstår att du lämnar in på verkstad efter som du till och med saknar kompetensen att förstå att det inte enbart handlar om pengar. Utan kompetens och vad man får för pengarna. Självklart finns det kompetent personal på verkstäder men tyvärr finns det för mycket inkompetent personal för att i alla fall jag ska våga lämna bort mina hojar. Senast jag var på en verkstad, visserligen en däckverkstad så visste inte mekanikern/teknikern eller vad de nu kallar sig inte ens hur en momentnyckel funkar. Personen i fråga fortsatte att dra åt fast nyckeln klickade ljudligt. I somras lämnade vi in en bil på service för att det ingick i affären och fick tillbaka den utan oljesticka. Anlita gärna verkstäder, jag gör det inte om jag inte måste.
Jag har istället valt att skaffa de reparationshandböcker och verktyg som behövs för att sköta mina hojar enligt tillverkarens krav/rekommendationer.

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
 

Alexander76

Member
Sundegor skrev:
Det handlar inte om att vara cool eller ej. Det handlar om intresse. En del av oss skruvar bara, andra kör bara och vissa vill göra båda.

Absolut, jag älskar att pilla på mina hojar men det blir inga ventiljusteringar. Får man fråga hur det blev med den som skulle utföras för din 4000-milare?


Tommi skrev:
tyvärr finns det för mycket inkompetent personal för att i alla fall jag ska våga lämna bort mina hojar

Ha! Tala gärna om för mig hur sopiga dom är på verkstäderna, de två senaste gångerna jag servat mina hojar har det gått åt helvete - på min T120 slutade cruise controllen fungera för de hade uppdaterat ECU:n med fel version och min vespa är just nu inne för att hjullagret fram tydligen mystiskt började glappa över natten då den var inne på sin 100-milarservice. Egentligen ganska komiskt allting.

Jag inser att det finns ett gäng av er som är fenor med skiftnyckeln men jag skulle ändå inte lämna bort mina hojar till er för jag vill se papper på vad som är utfört, spårbara dokument liksom. Om jag mot förmodan skulle köpa en beggad hoj skulle jag kräva papper på vartenda ingrepp som någonsin utförts på den.
 

Lottafia

Member
Absolut, jag älskar att pilla på mina hojar men det blir inga ventiljusteringar. Får man fråga hur det blev med den som skulle utföras för din 4000-milare?




Ha! Tala gärna om för mig hur sopiga dom är på verkstäderna, de två senaste gångerna jag servat mina hojar har det gått åt helvete - på min T120 slutade cruise controllen fungera för de hade uppdaterat ECU:n med fel version och min vespa är just nu inne för att hjullagret fram tydligen mystiskt började glappa över natten då den var inne på sin 100-milarservice. Egentligen ganska komiskt allting.

Jag inser att det finns ett gäng av er som är fenor med skiftnyckeln men jag skulle ändå inte lämna bort mina hojar till er för jag vill se papper på vad som är utfört, spårbara dokument liksom. Om jag mot förmodan skulle köpa en beggad hoj skulle jag kräva papper på vartenda ingrepp som någonsin utförts på den.

Jag har all respekt för att du vill ha papper på servicearbetena från någon du kan ställa till ansvar och eventuellt utkräva garanti av.

Men eftersom jag aldrig säljer en hoj förrän den är överflödig och stått oanvänd i många år, så säljer jag mycket billigt, eller demonterar och skrotar själv och säljer sorterad metall. Då blir det inget tjafs om serviceböcker och annat. Försäljningsvärdet finner jag fullständigt ointressant. Jag har aldrig i hela mitt liv sålt ett fordon som varit så nytt att det haft ett påtagligt begagnatvärde.
 
Last edited:

Sundegor

Member
Absolut, jag älskar att pilla på mina hojar men det blir inga ventiljusteringar. Får man fråga hur det blev med den som skulle utföras för din 4000-milare?

Jag hade rep och service dvd'n sedan tidigare så jag beställde de specialverktyg som jag behövde från Tyskland. Därefter gjorde jag servicen själv. BMW's dvd är extremt välgjord. Följer man den så går det inte att misslyckas. Självklart så dokumenterade jag, mest för min egen skull så jag kommer ihåg vad som är gjort. Cykeln är 13år så värdet påverkas inte nämnvärt. Kostnad, ett par tusen SEK för specialverktygen som jag har kvar. Förbrukningsmaterial köps samtidigt från Tyskland för en bråkdel av "sverigepriser".
 

Alexander76

Member
Jag hade rep och service dvd'n sedan tidigare så jag beställde de specialverktyg som jag behövde från Tyskland. Därefter gjorde jag servicen själv. BMW's dvd är extremt välgjord. Följer man den så går det inte att misslyckas. Självklart så dokumenterade jag, mest för min egen skull så jag kommer ihåg vad som är gjort. Cykeln är 13år så värdet påverkas inte nämnvärt. Kostnad, ett par tusen SEK för specialverktygen som jag har kvar. Förbrukningsmaterial köps samtidigt från Tyskland för en bråkdel av "sverigepriser".
Okej där ser man! Men följdfråga, gjorde du det för att det stod i serviceschemat eller kände/hörde du att det var dags?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vi hade testat enkäten på 20 personer och gjort ett antal ändringar. Ingen upptäckte detta innan den blev publik. Tyvärr är det för sent att korrigera i enkäten då vi fått in flera hundra svar. Ändras något nu blir undersökningen felaktig. Så vi får acceptera och lära till nästa gång.
Jag tackar alla som fyllt i den och hoppas på fler svar. Frågan om service av MC på verkstad är högaktuell och jag får en hel del frågor om detta.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej alla Forumbesökare som varit missnöjda med enkäten! Nu är den ändrad. Har du inte servat på verkstad slussas du vidare till de tre sista frågorna. Tyvärr kan vi inte radera de svar som inkommit och där man avslutat enkäten i förtid. Det betyder att du kanske inte lyckas svara på den ändå.
Resultat hittills: 525 svar, 80% ifyllda i sin helhet och i snitt har man använt 4 minuter och 38 sekunder för att svara.
Så, är du beredd att göra ett nytt försök finns enkäten här: https://sv.surveymonkey.com/r/LJC9VNR
 

Lottafia

Member
Fungerar fortfarande inte utan att tvingas svara på icke besvarbara frågor, och dessutom står det i början att man kan göra om enkäten för flera olika cyklar vilket bara stämmer delvis. Man måste då använda annan telefon/surfplatta/dator eftersom det sätts en cookie som förhindrar flera körningar av enkäten från samma enhet...
 
Last edited:

F800ST

Member
Absolut, jag älskar att pilla på mina hojar men det blir inga ventiljusteringar. Får man fråga hur det blev med den som skulle utföras för din 4000-milare?




Ha! Tala gärna om för mig hur sopiga dom är på verkstäderna, de två senaste gångerna jag servat mina hojar har det gått åt helvete - på min T120 slutade cruise controllen fungera för de hade uppdaterat ECU:n med fel version och min vespa är just nu inne för att hjullagret fram tydligen mystiskt började glappa över natten då den var inne på sin 100-milarservice. Egentligen ganska komiskt allting.

Jag inser att det finns ett gäng av er som är fenor med skiftnyckeln men jag skulle ändå inte lämna bort mina hojar till er för jag vill se papper på vad som är utfört, spårbara dokument liksom. Om jag mot förmodan skulle köpa en beggad hoj skulle jag kräva papper på vartenda ingrepp som någonsin utförts på den.

Papper på service är igentligen som de där varudeklartionerna du ser i rutan på beggade bilar, bara ett papper som kan(och görs, hur många bilar ser du i hallarna som har fel deklarerade? just det....) kryssas i.
Har du inte stått bredvid och sett med egna ögon att varenda punkt utförts enligt föreskrift är det bara ett papper. Tyvärr.

jag köper delar och servar själv, behåller kvitton och skriver ut och fyller i serviceschema och lägger i min bok för fordonet. Då har jag koll på vad som gjorts och när, samt att på detta sätt VET jag vad som är gjort och hur. Att det sen är billigare, mycket billigare är bonus.

Sen är det lite snålhet också, jag har inte tid att låta andra göra jobbet. bara ni räknar på hur mycket ni måste jobba för att ha råd att betala 1 timme hos verkstaden med skattade pengar. det är ens egen fritid som ryker där. Jobbar man inte extra så betyder det att man får välja bort något annat istället.
 
Top