Enkät om mörker och vägskyltar

Maria Nordqvist

Super Moderator
VTI söker dig som är personbils- eller lastbilsförare och vill delta i en enkätstudie om vägmärken. Det tar bara 10 minuter att svara på frågorna om vägmärken och hur lätt eller svårt det är att upptäcka och läsa på dem, beroende på ljusförhållanden. Jag svarade och påpekade att jag kör MC och vad som är skillnaden i sista frågan. har du tid och lust att svara - gör det.

https://www.vti.se/sv/om-vti/om-vti...9c2acdba54cc&uid=1720265016&nid=244+272699400
 

Hampe

Skriver massor!
Gjort.

Jag lade till att man som motorcyklist är väldigt beroende av tydliga skyltar när man färdas i regn.
...eftersom undersökningen riktade sig till bil- och lastbilsförare.
*bortglömdaigen*



Det kan vara intressant att veta att Trafikverket vill slippa betala för 3Ms bästa / dyraste film som heter Diamond Grade. https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/f...45-7-m?N=8719319+3294519702+3294529177&rt=rud

Då kommer det - så himla lägligt, en undersökning som förhoppningsvis skall visa att trafikanterna känner sig bländade av trafikskyltar och tvingas blända ner sitt helljus.

Hipp hurra: by public demand kan Trafikverket sedan pruta ner på synbarheten och spara pengar - för vår skull minsann.

Fy fan vad korrupt Trafikverket är, och så många andra dom drar med sig ner i skiten.

Psst - Bilistverket: era egna dokument säger att:

Vägmärkens läsbarhet är beroende av foliens retroreflexion. Reflexfolien ska anpassas till halvljus och
från olika bilar.

Halvljus. Säg efter mig: "ha-alvljus"
Den som har möte och därför tvingas köra på halvljus skall kunna uppfatta trafikskyltar och läsa orienteringstavlor även på halvljus. Alltså behövs den bästa retroreflektiva filmen på våra skyltar.

Att försöka smita undan det kravet genom att fuska till en survey som kommer fram till att ninkenpoops som inte orkar blända av när dom själva blir bländade är stötande.

Vad sägs om en liten informationskampanj istället om korrekt ljusanvändning? Det är hög tid kan jag berätta, och skulle göra nytta på många sätt.
 

Lottafia

Member
Ja Hampe, det finns faktiskt sådana önskemål.
Jag har i många år förbannat de moderna skyltarna som bländar även på HALVljus! (på helljus är de som svetslågor)

Jag skrev i fritextfältet att jag upplever reflexmaterialet som använts de senaste tjugo åren som alltför effektivt, för jag upplever skyltarna som ett stort problem. Jag föredrar helt klart skyltar som sutt uppe sådär 40-50 år, men de börjar bli förtvivlat sällsynta.

Det är ungefär samma sak som att jag monterat en reistans i serie med instrumentljuset på min BMW-hoj eftersom instrumentbelysningein enligt min åsikt är alltför stark, och tyvärr inte dimbar som på en bil. På min Mercedes har jag alltid instrumentljuset neddimmat till nästan allra svagaste.

Jag har aldrig upplevt vägskyltar som svåravlästa i mörker på grund av "dåligt" reflexmaterial, vare sig jag kört bil eller mc, möjligen undantaget några få enskilda vägar där jag i några fall vet att skyltarna saknar varje form av reflexmaterial då de suttit uppe så länge jag kan minnas, alltså sådär 58 år... Däremot är dagens moderna reflexmaterial så "bra" att skyltarna blir oläsbara på grund av bländning även då jag kör på halvljus.

Ingen skulle vara gladare än jag om Trafikverket skulle köpa "sämre" reflexmaterial. Dubbel vinst. Mindre utgift för oss skattebetalare, och betydligt bättre och mera läsbara vägskyltar.
 
Last edited:

TMax500

Member
Håller inte med föregående skribent. Men alla är väl olika. Jag ser(!) ett större problem i att skyltar är gamla och slitna (svårare att läsa av) än att de bländar.

Besvarade också enkäten och lade till att de - som så många andra - hade glömt oss på mc. Och att vi på mc ofta har sämre ljus på våra hojar än en bil har.
 

Alexander76

Member
Jag har aldrig upplevt vägskyltarnas reflektivitet som ett problem, vare sig åt ena eller andra hållet. Däremot känns det direkt obehagligt att köra nattetid på oupplysta vägar eftersom man inte ser vad som ligger på vägen eller sitter vid vägkanten och väntar på preciiis fel tillfälle att skutta ut framför mig. För att inte tala om när det regnar, ja då ser man ju typ ingenting på dagen heller. I bil har man ju liksom inte det problemet riktigt, dels för att strålkastarna brukar vara sjuttioelva gånger bättre och sen skiter man ju faktiskt till viss del i vad som ligger framför en på vägen.
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
Vad sägs om en liten informationskampanj istället om korrekt ljusanvändning? Det är hög tid kan jag berätta, och skulle göra nytta på många sätt.
*klipp*

Nej Hampe, du har fel.
Det är inte förarens ansvar att se till att köra med korrekt ljusinställning, det där sköter bilen myyyyyycket bättre än dig serru!

Volvo skrev:
Aktivt helljus – AHB
Aktivt helljus (Active High Beam – AHB) är en funktion som med en kamerasensor i vindrutans överkant upptäcker mötande trafiks strålkastarljus eller framförvarande fordons bakljus, och då växlar från helljus till halvljus. Funktionen kan också ta hänsyn till gatubelysning.

Belysningen återgår till helljus någon sekund efter det att kamerasensorn inte längre känner av mötande trafiks strålkastarljus eller framförvarande fordons bakljus.
Källa: https://support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=y381&my=2015&sw=14w20&article=fb9b2c511bce9f75c0a801e80086feea


Nu när alltså BILEN har tagit över själva beslutsfattandet, inte menar du väl på fullaste allvar att den stackars, stackars hjälplösa ratthållaren ska bli bländad av någon hemsk vägskylt och i panik TVINGAS ingripa i det automatiserade (och därmed underförstått fulländade) systemets funktion, va, VA, menar du det?!

Jag KRÄVER: Sämre reflexmaterial på vägskyltarna! NU!
Kanske borde man starta något i stil med #ett_stort_jävla_mörker...


Värt att notera:
Ovanstående kan innehålla spår av sarkasm och ironi...
 
Top