Enduro i Thailand? Tips på firmor...

Linusp3

New member
Är det någon som har tips på seriösa ställen som hyr ut MC i Sydostasien (Malaysia, Thailand, Laos/Kambodja, Vietnam)? Jag ska dit i sommar och det vore grymt att se länderna från annat än en buss/taxi. Med seriöst menar jag välservade/bra MC:s med riktiga skydd (kängor, bra hjälmar, ryggskydd osv). Det får gärna vara firmor som arrangerar guidade turer med övernattningar. Säkerheten (doh?) och pålitlighet är ju viktigt... Jag har förstått att Chiang Mai i norra Thailand är något av ett mecka när det gäller offroadturer, men jag har svårt att orientera mig på alla hemsidor som finns. Känner du till någon firma med en hemsida man kan spana in så är det bara att tipsa på...

Tackar på förhand.
//Linus
 

JRosen

New member
Hej, lite sent svar för dig kanske denna gång, du är väl redan tillbaka men för andra som vill ha lite hojåkning "mitt i vintern" men ha 30 grader varmt istället för snö så har jag ett tips.

Har just kommit hem efter en veckas fantastisk körning med en firma som heter Endurothailand.com Körningen sker i från och kring Chiang Rai och det är använda men bra DRZ400, ovanligt med så stora hojar i Asien, brukar vara max 250 annars. Du kör med guide i grupper från 2 till kanske 6 pers, vi var 4, 2 från Sverige och 2 från Canada. Turen är på 5 kördagar och sker på lervägar ute i Thailändska djungeln. Ett fantastiskt förarbete är nedlagt så det finns verkligen härliga vägar, ursäkta det är mer som Endurokörning. En bra grund kan va "Grusbus i Norge" eller "Avancerad grusvecka" för att ha lite koll på körningen. Vår resa var lite för tidig efter regnsäsongen så till stora delar kan vi likna det vid 5 dagar Gotland grand national men med bara några hojar. Lite skador blev det, en bruten arm, ett finger, följebil i ett stup, en växelläda ett par kylare mm men kul var det.

Är någon intresserad att höra mer så återkom, det går också att kolla på youtube där det finns några inte så skrämmande filmer.

Ha det
 
Top