En liten grej som stör

powerglide

New member
Hur många fler än jag har råkat ut för en mack där det är stört omöjligt att komma åt med luftmunstycket när man ska kolla lufttrycket? :brinnerupp

Edit: Höll på att gå illa i rubriksättningen.
Kunde blivit "En liten grek som stör" om jag inte hade upptäckt pet-felet. Ha, ha.

Last edited:

Jämten

New member
Hur många fler än jag har råkat ut för en mack där det är stört omöjligt att komma åt med luftmunstycket när man ska kolla lufttrycket? :brinnerupp

Edit: Höll på att gå illa i rubriksättningen.
Kunde blivit "En liten grek som stör" om jag inte hade upptäckt pet-felet. Ha, ha.

Håller fullständigt med dej.

Många mackar har dessa förb.luftklockor där slangen är så kort att man måste lägga luftklockan.Har man som jag en hoj med kardan och ventilen sitter på den sidan är det nästan omöjligt att pumpa bakdäck.

Därför köpte jag en egen kompressor på JULA för 1500kr med 10m luftslang resten av tillbehören ingick så nu sköter jag allt hemma.Alla har naturligtvis inte möjlighet att ha det så .

Andra fördelar är att jag kan blåsa ren hojen när jag tvättat.En invenstering som jag tycker var värd pengarna.Hälsn.Jämten.

powerglide

New member
Jepp. Hade ngn typ av sådana ventiler på min Triumph :tummenupp

Men man har ju inga när man behöver dem :(

gundj

New member
Jepp. Hade ngn typ av sådana ventiler på min Triumph :tummenupp

Men man har ju inga när man behöver dem :(

Men, dom sitter ju på hjulen, så mina är alltid på absolut rätt plats alltid.
Utom när man tappat någon :-(

Men dom är ju billiga så jag har alltid någon extra med under sadeln.

VBK

New member

NEEEEEEEJ,,, inget sånt på en hoj som går fortare än 100.

Kan verka bekvämt och smidigt men den där typen bryter av originalventilen vid roten efter ett tag, och en snabbavluftning av ett framdäck är inget man vill råka ut för, dom är till för bilar, traktorer med dubbelmontage och skottkärror.

Det är sånna som den här typen som skall användas och inget annat som överbelastar.
http://webbshop.safetyseal.se/product_info.php?products_id=254

Last edited:

gundj

New member
NEEEEEEEJ,,, inget sånt på en hoj som går fortare än 100.

Kan verka bekvämt och smidigt men den där typen bryter av originalventilen vid roten efter ett tag, och en snabbavluftning av ett framdäck är inget man vill råka ut för, dom är till för bilar, traktorer med dubbelmontage och skottkärror.

Det är sånna som den här typen som skall användas och inget annat som överbelastar.
http://webbshop.safetyseal.se/product_info.php?products_id=254

Helt rätt, Safety Seal är bättre.
Men vinkelventilen är smidig till du byter däck nästa gång eller som jag, har den under sadeln.
Har i o f s en sådan på mitt bakhjul och den funkar utmärkt, ta i trä.

Jämten

New member
Är inte fälgen monterad åt fel håll. Låter korkat att ventilhålet sitter åt samma håll som kardan??

Visst är det felmonterat.Upptäckte det när dom redan bytt däck.Men då var jag redan hemma i Oxelösund bytet skedde i Norrköping.Slangen är felmonterad i fälgen skulle vridits ett halvt varv så ventilen pekade åt andra hållet.
Men det är snart dags igen för nästa byte då får man stå bredvid så det blir rätt har slang eftersom jag har ekerfälgar.Vet inte om ventilen går att vrida runt om man har slanglös montering på ex aluminium fälgar.Mvh.Jämten.

Last edited: