En helt vanlig Karta

fbg

New member
Är det ingen som använder en helt vanlig karta idag? Jag gör alltid det,
det är kul att planera nästa dags färdväg fundera och titta på vägar osv,
och det bästa med karta ,man kör fel ibland och får se helt nya och ställen och möta nya människor och fråga om vägen :D
 
H

honda cbf 500

Guest
jag använder mig alltid av karta och kör jag fel så frågor jag förbipasserande och mackpersonal tills jag hittar rätt:D

Varför använda sig av maskiner när det finns människor som kan lösa ens problem?

// Amir
 

fbg

New member
Jorå, jag gillar att sitta och planera utflykter med en karta framför mig. En detaljerad bil och turistkarta är lika med en helkväll vid skrivbordet. Mycket information på dagens kartor gör att man gärna funderar och planerar och lockas till att besöka flera platser.
Finns många bra kartor på nätet också.

http://www.lantmateriet.se/epidefault.aspx?id=55

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/

Håll till godo
Håkan

Jaag brukar vid längre turer ,skriva en lista med väg nr etc och lägga i tankväskan och det fungerar aldeles utmärkt
 

Chopperbyggarn

New member
Jodå, Papperskarta är det enda som gäller för mig oavsett om jag är i Svedala eller ett annat hörn i världen..har faktist tänkt att modernisera mig med att skaffa en kompass så att jag håller kartan åt rätt håll!:D

Anders.J
 

jan-olovj

Active member
Jodå, Papperskarta är det enda som gäller för mig oavsett om jag är i Svedala eller ett annat hörn i världen..har faktist tänkt att modernisera mig med att skaffa en kompass så att jag håller kartan åt rätt håll!:D

Anders.J
Ett litet tipps, norr är uppåtpå kartan.:D

Jag gillar också att titta på en vanlig karta, kar man kollat lite i förväg och skriver lite stöd vid korsningar så går det i regel bra.
 

Ove 60+

Active member
:) Full tank och inget mål så kan det vara kul att prova att åka dit näsan pekar och bara hitta okända vägar. Skiner bara solen så vet man någorlunda vart man är på väg och tar vägen slut får man vända eller fortsätta genom skogen, vilket har hänt ibland. :D Man får bara ta det lite försiktigt för varken jag eller någon annan vet var jag är.
Förr eller senare kommer man fram till en större väg och då brukar det finnas en vägvisare eller också någon att fråga.

Sen när man kommer hem och får frågan: "Var har du vart?" är det givna svaret "Ingen aning".
 

Zopilote

New member
Jag brukar kombinera... Sitter hemma med Ducatiklubbens karta framför datorn och lägger in en trevlig rutt i MapSource. Sedan tankar jag över min rutt i GPS:en, sätter fast den i hållaren och åker :)
 

Chopperbyggarn

New member
När jag tar en dags tur eller kortare utan specifikt mål så brukar jag göra som Ove 60+, hoppa på hojen och köra dit näsan pekar och låta stundens infall avgöra åt vilket håll jag kör i korsningar och får jag sedan syn på en väg som jag tidigare inte kört så provar jag denna och ser vart den tar vägen. Ett avkopplande sätt att njuta av hojåkning!:)

Anders.J
 

Marie

Banned
Ja, jag har ännu inte kunnat förstå vad vitsen är med de där mackapärerna.

Nu hör jag ju till dem som nästan aldrig planerar mitt vägval i förväg, utan det blir lite efterhand. Kika på kartan innan det bär iväg och sen köra efter minnet. Kanske friska upp minnet någon gång under dagen. Nu har jag ju aldrig trånga tidsplaner heller, jag kommer hem när jag kommer hem, nån vecka hit eller dit får väl kvitta.

Jag åkte med på BMW-klubbens "alpbus" för tre år sedan, och jag ägnade mindre tid åt att vända kartblad än de andra med "navigator" ägnade åt att stå stilla och "meka" med dem, för att inte tala om alla gånger de tappade förbindelse med satelliterna när det var berg "ivägen".
Kanske mackapärerna blivit lite bättre på dessa tre år, men lusten att skaffa en försvann den gången när jag märkte att de var värdelösa och oanvändbara i praktiken.
 

NeXTer

New member
Jag har gärna GPS:en med mig även om jag inte alltid använder den. Kan vara bra att veta var man är om det skulle hända någonting när man är ute. Sedan har den ju spårfunktion så att man kan se var man har varit när man irrat omkring lite planlöst hela dagen. Kan ge många upplägg till andra utflykter.

Bara för att man har GPS behöver man ju inte köra efter den. Ytterligare ett sätt att använda dem är ju att få ett hum om vad som finns runt omkring, så man kan bestämma sig för om man vill åka närmare eller längre från civilisationen, ser väg A slingrigare och roligare ut än väg B på kartan, etc...

Möjligheterna finns där ju, gäller bara att utnyttja dem på rätt sätt! :)
 

Marie

Banned
Var man har varit och vilka vägar man kört vet man väl ändå efteråt???
Så senil är inte ens jag ännu.

Och att betala tusenlappar bara för att veta var jag är om nånting skulle hända tycker jag att är övermaga. Vet jag vilken väg jag är på och ungefär hur långt från senaste större korsning så är det väl för bövelen räddningstjänstens/ambulanspersonalens/polisens jobb att hitta dit. Jag tänker inte göra deras jobb åt dem, och dessutom betala för utrustning att göra det. Det är de som skall ha 100% lokalkännedom och hitta som i sin egen västficka i sitt distrikt, inte jag.

Det är ändå långt ifrån alltid jag har ens en mobiltelefon med mig när jag kör, och kan jag ta mig till närmsta hus, så vet nog fanken de som bor där var det är. Och kan jag inte ta mig från olycksplatsen så får jag väl ligga där tills nån hittar mig. Det är inte mer med det.
 
Last edited:

JEPPA

New member
pappkarta eller.......?

Har tagit bort motorväg, 2-siffriga vägnummer och grus. Blir roligt när man sätter slutmål, finner många vägar man inte visste fanns.
 

Grus

New member
Har tagit bort motorväg, 2-siffriga vägnummer och grus. Blir roligt när man sätter slutmål, finner många vägar man inte visste fanns.

Tagit bort grus??? Måste väl blivit nåt fel;)

Planering för utfärder sker bäst på papperskarta, gärna förenat med lite god mat och dryck, men sen när man skall ut på det minsta vägnätet är GPS en välsignelse! När man var tvungen att stanna femtielva gånger för att orientera sig på karta och ibland inte ens lyckas lura ut var man befinner sig kunde den mest entusiastiske tappa sugen. Med en GPS flyter det på ett helt annat sätt. Dessutom har GPS:en inte nåt problem med regn vilket ju kartor har, i alla fall om don skall gå att vika ihop.
Sen finns det ju roadbook oxå...
 

TMax500

Member
Tagit bort grus??? Måste väl blivit nåt fel;)

Grus smutsar ju ned de blanka ljuddämparna! :)

Annars så är det kul att köra lite på känn. Antingen kommer man rätt, och det är bra. Eller så får man ta en omväg, och då kommer man till ställen man aldrig besökt förut. Det brukar bli bra till slut!
 
Last edited:

Grus

New member
Håller med -största delen av vägnätet är väl grusväg? Ännu roligare blir det om det växer gräs, åtminstone i mitten. ;)

Nu snackar vi!!!
Håller i viss mån med om att slumpen kan vara outsägligt underhållande för det är ju så att: "Okunskapen är äventyrets moder". Men ibland är det ju trevligt att komma dit man tänkt sig:)
 

JEPPA

New member
Grus är bra när man skall blanda betong.

Tagit bort grus??? Måste väl blivit nåt fel;)

Planering för utfärder sker bäst på papperskarta, gärna förenat med lite god mat och dryck, men sen när man skall ut på det minsta vägnätet är GPS en välsignelse! När man var tvungen att stanna femtielva gånger för att orientera sig på karta och ibland inte ens lyckas lura ut var man befinner sig kunde den mest entusiastiske tappa sugen. Med en GPS flyter det på ett helt annat sätt. Dessutom har GPS:en inte nåt problem med regn vilket ju kartor har, i alla fall om don skall gå att vika ihop.
Sen finns det ju roadbook oxå...

Min R1150RT tycker inte om grus när vi kör på skoj, en annan sak när man kör med gänget.
 
Top