En handledare - flera elever

Zeazick

New member
Att en handledare kan ha flera elever är väl rätt klart, men hur är det när man ska ut på vägarna och övningsköra?
En elev åt gången måste det väl vara som gäller då, så att inte ett helt gäng kan dra iväg på sina "moppar"... :cool:

Marie

Banned
Jag försökte få någon att ge klart besked på den frågan för ett par år sedan. Ett antal myndighetspersoner "tyckte" och "tog för självklart" att det är 1+1 som gäller, men ingen av dem kunde prestera någon lagtext.

För att vara på den säkra sidan så övningskörde jag med son och svärdotter sålunda:
En på övningshojen, och jag på den andra med den för ögonblicket icke aktiva eleven på passagerarplats bakom mig. Sedan skiftade eleverna plats med jämna mellanrum.

Hansi

Skrivit för mycket
En körande elev per handledare. Handledaren på samma hoj som eleven eller egen hoj. Elev och/eller handledare får skjutsa.

Så har iaf jag förstått det...

Maria Nordqvist

Super Moderator
Se Körkortsförordningen, kap 4, § 6: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.HTM
"Vid övningskörning med moped och motorcykel i gatutrafik eller på landsväg samt med snöskoter och terränghjuling ska den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Om övningskörningen avser moped eller motorcykel får den ske med bara en medföljande elev."

Tobbe L

New member
En liten historia.

För sju-åtta år sedan var denna fråga aktuell i familjen, då både sonen och frugan skaffade hojkort.
Kontaktade chefen för trafikpolisen i länet, fick svaret: Det är inte tillåtet att att övningsköra med flera elever än en per tillfälle.
Ifrågasättande som vanligt, frågar jag då var han hämtade dom uppgifterna ifrån, fick jag det lysande svaret: Det står inte någonstan att det är tillåtet, därför är det förbjudet !!!
Epostar då Vägverket och får svaret att det finns inget förbud, därför är det tillåtet !!!
De krav som Vägverket hade, var att det skulle finnas radiosamband mellan hojarna, handledaren åkte sist i kön samt att detta skedde i slutet av "utbildningen".

Detta har dock ändrats till det som Maria länkat till.

Det är inte lätt att göra rätt, men det är lätt att göra fel.

Hej hopp

Tobbe L

eatuffe

New member
handledare

+Om en elev kör med två stycken handledare och kör mot rött ljus, vem har då ansvaret? Blir båda av med halva körkortet