En brainstorming fråga?

grigorios

New member
Hej alla
Satt och brainstormade lite grann och kom fram till att jag måste få våga fråga och kanske få ett svar i från någon. Det är ju faktiskt så att när man köper bil så kanske man tar och servar stötdämpare en eller max två gånger under dess livstid, men på hojen så byter man i princip vart annat år. Skulle det funka om man tog och drog på någon typ av bil dämpare på hojen så man slapp bekymret med packboxar och läckande framgafflar?
 

Lottafia

Member
Vartannat år?
Var sjutton har du fått det ifrån?
Jag har haft min BMW tillverkad 1985 sedan år 2007 och kört ganska många tusen mil med den. Inte har jag bytt en enda gaffeltätning under de åren, och inte gjort något med det urgamla Öhlinsbenet i bakvagnen heller.
Jag har bytt 7 stötdämpare och 9 fjädrar på min Mercedes under samma tid, så att bilgrejer skulle vara bättre ifrågasätter jag starkt.
 

grigorios

New member
Vill inte gärna byta till BMW, men om det blir på samma visa som den här sommar säsongen blir det nog en BMW. Det låter helt fantastiskt, kört i över nio år och inte behövt byta packningar. Själv har jag varit tvungen att byta tre gånger bara denna sommar. Min bil däremot är lite grann som din hoj, önskar faktiskt det var bilen som krångla för mig.
Det tar emot att behöva tänka BMW, ärligt talat men.... har inte blivit övertygad om ett sånt åk
 

TMax500

Member
Tre gånger bara i sommar?? Vad är det för hoj? En cross? :) Har bytt packboxar på en hoj en gång de senaste 15 åren.
(Peppar, peppar, ta i trä!)


(Off topic: Sen är jag inte helt övertygad om BMWs höga kvalitet i alla stycken. Jo, många går långt och länge. Men inte ens de är felfria. Har GS-kompisar som råkat ut för en del.
Hoj 1 (1150). Oljeläckage "internt" som fick kopplingen att slira.
Hoj 2 (1150). Läckande packning i transmission/svingen. En packning för 50 spänn och arbete för 9000 kr!
Hoj 3. Oljeläckage, liknande det tidigare (ny 1200:a, bara 1000 mil)
Hoj 4: Elfel. Vägrade starta. Då och då. Fick bärgas flera gånger. Ingen hittade felet... (ny 1200:a)

Så läs alla "kvalitetspredikningar" med en nypa salt.

Nog med off topic om BMW! ;) )
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Har du behövt byta packboxar flera gånger på en och samma säsong är det något allvarligt fel som inte är som det skall.
Antingen med hur du byter, delarna du använder eller med grundmaterialet - själva gaffeln.

Har du rostangrepp på innerbenen - det "blanka" som löper ner i underbenen, stenskott eller andra skador i ytskiktet så kommer detta att äta upp tätningarna på nolltid. Titta, men framförallt känn på innerbenen innan du gör något mer.

Ett korrekt byte av packboxar håller gaffeln i skick i åratal.
BMW är ingen lösning på ditt problem.



Hampe
 

grigorios

New member
Hallå igen
Är tillbaka från jobbet efter en väldigt lång arbetsdag, trött som bara den och besviken på livet då min Diversion från 2000 fortfarande behöver pampers Nr:6 för att inte blöta ner mina bromsskivor fram och skicka tillbaka mig till Hades som bor där nere.
Har använt de gamla packningarna för att driva ner de nya, har använt rätt verktyg, rätt gaffelolja och rätt mängd på 455ml(tar som max 463ml), ingen rost, och inga skader lokaliserade i benen. Har känt mer på gaffelbenet än på det innanför byxan, inga konstigheter hittade, ändå så lider den av inkontinens. Har inget emot BMW, med tycker som person inte att den speglar min person riktigt..... Kanske.... funderar på en Bandit, eller???
 

Lottafia

Member
Nej, det var inte menat som reklam för BMW. Jag har en Yamaha XJ900F modell 1987 också. Jag köpte den i april 2005 och sedan dess har jag inte bytt några gaffeltätningar. Precis som Hampe och andra säger, käkar din hoj tätningar är det nåt *riktigt* fel, och BMW är troligen inte bättre än nå't annat i det fallet...
 

OH-

Member
Har du behövt byta packboxar flera gånger på en och samma säsong är det något allvarligt fel som inte är som det skall.
Antingen med hur du byter, delarna du använder eller med grundmaterialet - själva gaffeln.

Har du rostangrepp på innerbenen - det "blanka" som löper ner i underbenen, stenskott eller andra skador i ytskiktet så kommer detta att äta upp tätningarna på nolltid. Titta, men framförallt känn på innerbenen innan du gör något mer.

Ett korrekt byte av packboxar håller gaffeln i skick i åratal.
BMW är ingen lösning på ditt problem.
Bara två små tillägg:
1. Om bussningarna i gaffeln är slut (innerbenet glappar i ytterbenet) så har tätningsringarna ingen chans att hålla tätt.
2. Nästan alla gaffeltätningar består av en inre del och en yttre. Felet många gör är att betrakta den yttre som "bara" dammskydd och "pynt". Det är helt fel, den har en viktig uppgift (att hålla borta skiten från den inre tätningen) och ett hårt liv (går stort sett torr och sällan helt ren). Dålig yttre tätning = kort liv på själva oljetätningen.

Sen har vi frågan originaldel, findel eller fuldel. Jag säger inte att det måste vara original, det finns tillbehör som är minst lika bra (men då brukar dom kosta minst lika mycket som original). Sen finns det billiga gaffeltätningar från okända tillverkare. Eventuellt är det t o m vanliga tätningsringar avsedda för roterande axlar. Det kanske verkar otroligt men en bra gaffeltätning är lite av ett underverk, exakt rätt gummikvalitet, rätt fjäderspänning, rätt utformade rillor osv osv. Åratal av misslyckanden, tester och kvalitetsstyrning i produktionen innan det blir en bra produkt.
 
Top