En avsiktsförklaring.

Mimmi

New member
Hej!

Förutom att jag tycker det är roligt och intressant med mc och därtill relaterade frågor, så tycker jag att det är jätteskojigt att skriva om allt möjligt. Dels för egen del men även för att sprida lite glädje till min omgivning.
Jag har tyvärr inte hittat något passande ämnesområde i detta Forum, utan jag lägger in det här. Om det finns någon som har något att invända emot detta får Ni kommentera det i så fall. Jag skulle överhuvudtaget vara tacksam för reaktioner på mina alster, för om de inte anses passa in i SMC Forum, så skall jag inte besvära Er med dem. Men eftersom det i MC-Folket finns en tecknad serie, så kanske det även på Forum kan få finnas utrymme för ren förströelse.

Allt är sant och har hänt, men med författarens rätt tar jag mig friheten att bearbeta en del saker, kanske i vissa fall ändra på namn och platser. Men det är bara i en del fall jag gör det, när det av olika skäl inte är lämpligt att de rätta förhållandena kommer fram, men att ändå händelsen i sig är berättansvärd. Alla mina berättelser berör inte mc, eller därtill relaterade ting, men, hoppas jag, ändå ha ett såpass underhållningsvärde att det kan vara värt att förmedla dom till Er. Hoppas att Ni trivs med detta upplägget!
 
Last edited:

Mimmi

New member
Mimmi kåserar.

Farfar och körkortet.
Min Farfar, Oskar-Fredrik, OF kallad, var en gammal man. Han var född 1878. Men trots det så var han en framåt och modern människa, alla nymodigheter skulle han ha! Telefon satte han in 1910, och elektricitet ungefär vid samma tid.

Så var det ju den här nymodigheten Automobilen! Det var klart att en så'n skulle han ha! Sagt och gjort, 1919 sålde han häst och vagn, stallet byggdes om till garage, och så blev det bilköp av, en begagnad Ford T av -14 års modell inhandlades. En "Fordloppa" som han kallade dom... Tvärtemot vad som ofta sägs så var inte alla T svarta. Denna var mörkgrön. Körkort var det ju visserligen krav på, men det togs inte så allvarligt på den saken.
Det var inte bara på små söndagsutflykter i trakterna häromkring som bilen kördes. Nejdå, det var verkliga långresor som med den tidens mått måste tett sig smått fantastiska. Stockholm, Östergötland och Skåne var regelbundna resmål redan från början. Han var ingen vekling som ställde undan bilen på vintern, nej, den rullade året runt.

Så gick åren, men körkort hade han fortfarande inte tagit... Men så randades året 1923. Min äldste farbror, Sten-Hjalmar var född 1905, och var således arton år det året. Bil skulle han ju ha, det var en självklarhet, MC hade han ju haft sedan -21... Farfar hade förmodligen kommit på att det inte var riktigt passande att han inte hade något körkort, han som var en framstående man på alla plan. Känd företagare, Ordförande i bl.a Kinna Motorklubb, kommunalpolitiker och mycket annat. Att han var med i samma Priffegäng som Landsfiskalen kanske också hade med saken att göra. Dessutom kunde han väl inte vara sämre än sonen...

Sagt och gjort! Tid för uppkörning beställdes, på Sten-Hjalmars adertonde födelsedag! Uppkörningen skulle ske inte i Kinna, inte Borås, ej heller i Varberg eller Göteborg utan i Horred av alla platser! Det är ännu i dag ett litet samhälle, som då var ännu mindre, nästan bara en station längs med VBHj-banan.

Dagen randades, Farfar, Sten-Hjalmar och Slaktar-Johan satte sig tillrätta i Forden. Slaktar-Johan var en annan Kinnabo som kört utan körkort i många år, men han skulle passa på att ta körkort när ändå OF och sonen skulle göra det. Men för hans del var det bara fråga om mc-kort. Hans Sarolea hade dom bundit fast bak på pakethållaren, så att han slapp köra med den, det var ju finare att åka bil såklart! Dessutom sparade han ju ringarna, och på dom var det åtgång på den tiden...

Så var det uppkörningsdags, Farfar körde först, och det var inga problem för honom, så inte för Sten-Hjalmar heller, "Herrarna tyckes mig ha förvärvat en god färdighet i automobilkörning sedan lång tid tillbaka" var bilinspektörens kommentar.
Sedan blev det Slaktar-Johans tur. Men o' ve och fasa!! Sarolean startade inte! Den var stendöd!!! Vad göra nu? Goda råd var dyra, men inte så dyra ändå. Bilinspektören löste problemet enkelt genom att fråga:
- Känner Herr Carlson Herr Andersson? frågade han Farfar.
- Jajamen, visst gör jag det, svarade Farfar.
- Vet herr Carlson om herr Andersson är en kunnig motorcykelförare?
- Jo det vet jag att han är, han är med i Motorklubben, och har kört varenda dag i många år, han tävlar också framgångsrikt, blev svaret.
- Ja, då skall väl Herr Andersson också få sitt körkort, blev det lakoniska svaret.

Slaktar-Johan fick således körkort utan att han körde en enda meter! Så kunde det gå till på den gamla goda tiden.
Farfar firade förresten sin nya värdighet som körkortsinnehavare genom att åka till Hjelms Automobil AB i Borås och inhandla sig en splitter ny bil, det blev ytterligare en Ford T, fastän denna gången en svart. Vad Slaktar-Johan beträffar så fortsatte han att köra MC ända till sin död i slutet av sextiotalet. Sarolea hade han kvar så länge att jag minns det, men de sista åren åkte han Silverpil. Sten-Hjalmar köpte med en gång en Dodge Brothers, och utvecklade sedan under hela livet sítt bilintresse, med bl.a en av de absolut första Porscharna som levererades i Sverige. Dessutom drev han Taxirörelse under en tid, startade likbilsåkeri, samt hade flera bensinstationer ända fram till dess att han pensionerade sig. Hela hans liv kretsade runt fenomenet BILEN!
 

@nderz

New member
Kul å läsa, fortsätt du.
Kanske skulle finnas en egen plats för kåserier.
Hör med Swedie vad han tycker.
 

NyBumsad

New member
Nya krönikor är roliga..

.. men som trogen forumhängare på alla tänkbara hojforum blir jag ju besviken när samma sak förvandlas till skåpmat genom att postas på flera ställen..

skriv gärna mer men skriv nytt.

/A
 

Marie

Banned
.. men som trogen forumhängare på alla tänkbara hojforum blir jag ju besviken när samma sak förvandlas till skåpmat genom att postas på flera ställen..

skriv gärna mer men skriv nytt.

/A
Visst är den tidigare publicerad, men det forumet ligger ju i ruiner idag och saknar all sökstruktur. Därför kan den nå många nya läsare här istället, varför missunnar du dem det?
/Marie
 

-ah

New member
Inte läsvärt, tyvärr. Malplacerat på ett MC-forum dessutom.

Vad menar du? Vill du ha ordning och reda och smäll på fingrarna på den som vågar avvika från ämnet?
Köp en BMW då och gå till BMW-klubbens forum där ordning och reda härskar. Numera.:p
 

totted

New member
Raskt jobbat

Vad menar du? Vill du ha ordning och reda och smäll på fingrarna på den som vågar avvika från ämnet?
Köp en BMW då och gå till BMW-klubbens forum där ordning och reda härskar. Numera.:p

Förolämpat alla BMW-klubbens medlemmar och mig i en mening.:p
 

-ah

New member
Jag borde kanske förtydliga mig lite innan 5000 vresiga BMW-ägare börjar skriva insändare med krav om min omedelbara avgång, tjära och befjädring.
Jag tyckar och hävdar att det skulle vara kul med ett svenskt forum med högt till tak och lite av den jublande glädje som gärna skulle vara resultatet av mc-interesset.
Ett annat -icke-svenskt - mc-forum jag deltar i tar emot allt mellan serveringstemperaturen på paté de foie gras och varför vissa modeller av det aktuella märket kan ha problem med oljetrycket, allt med samma entusiasm. Korkade frågor får korkade svar, ohyfsade svar får svar på tal men seriösa frågor får alltid vettiga svar innan grenen spårar ut som det tyvärr heter. För det ligger ett icke oväsentligt mervärde i den biten också.
BMW-klubbens forum var en gång tummelplats för mycken kvickhet av olika klass tills Vän Av Ordning, Ärlig Skattebetalare och Forumpolis i skön förening rapade upp några ordentligt sura magstöd och Återställde Ordningen.
Det skulle vara synd och skam om det inte fanns plats för lite svängrum på SMCs forum. Här finns ju inga märkesentusiaster som har ömma tår. Eller?
Frågan är, MÅSTE det vara seriöst och grinigt allvar i nöjessammanhang? MÅSTE minsta gemensamma nämnaren bestämma ordningen? FÅR det inte vara glädje inblandat i körandet och snackandet?
Jag tyckar att Totte Ds nedriga kommentar drog åt det hållet. Det är ohyfsat att skriva som han gjorde.

För mig är MC-åkandet ett nöje och inte alls sammanbitet allvar. Den som skulle hävda detta torpederar jag gärna.

Men man kanske ska be Gamle Dansken och Swedie öppna en gren för sura magstöd, som man sedan kan ha kul åt?:p
 
Last edited:

totted

New member
Högt till tak?

Jag borde kanske förtydliga mig lite innan 5000 vresiga BMW-ägare börjar skriva insändare med krav om min omedelbara avgång, tjära och befjädring.
Jag tyckar och hävdar att det skulle vara kul med ett svenskt forum med högt till tak och lite av den jublande glädje som gärna skulle vara resultatet av mc-interesset.
snip....

Jag tyckar att Totte Ds nedriga kommentar drog åt det hållet. Det är ohyfsat att skriva som han gjorde.

För mig är MC-åkandet ett nöje och inte alls sammanbitet allvar. Den som skulle hävda detta torpederar jag gärna.

Men man kanske ska be Gamle Dansken och Swedie öppna en gren för sura magstöd, som man sedan kan ha kul åt?:p

Hur högt är det om man är "ohyfsad" för en åsikt? Jag tyckte att Mimmis skröna var dåligt skriven. Punkt. Andra tyckte den var bra. Det är väl så det ska fungera?
:D Första gången jag blivit kallad "nedrig". Det gillade jag. Din spjuver.:D
 

Mikaman

New member
BMW-klubbens forum var en gång tummelplats för mycken kvickhet av olika klass tills Vän Av Ordning, Ärlig Skattebetalare och Forumpolis i skön förening rapade upp några ordentligt sura magstöd och Återställde Ordningen.
Det skulle vara synd och skam om det inte fanns plats för lite svängrum på SMCs forum. Här finns ju inga märkesentusiaster som har ömma tår. Eller?
Frågan är, MÅSTE det vara seriöst och grinigt allvar i nöjessammanhang? MÅSTE minsta gemensamma nämnaren bestämma ordningen? FÅR det inte vara glädje inblandat i körandet och snackandet?

Det var bättre förr, ju förr dess bättre!
Förr fanns det ett TV-program som hette "The Muppet Show". På en liten hylla satt ett par gubbar och klagade på det mesta. Ja, de var riktigt griniga! Av någon anledning kom jag att tänka på dem! ;)
 

-ah

New member
Det var bättre förr, ju förr dess bättre!
Förr fanns det ett TV-program som hette "The Muppet Show". På en liten hylla satt ett par gubbar och klagade på det mesta. Ja, de var riktigt griniga! Av någon anledning kom jag att tänka på dem! ;)

Statler&Waldorf:D

muppet_show.jpg
 

Guzzi-Leif

New member
Jag borde kanske förtydliga mig lite innan 5000 vresiga BMW-ägare börjar skriva insändare med krav om min omedelbara avgång, tjära och befjädring.
Jag tyckar och hävdar att det skulle vara kul med ett svenskt forum med högt till tak och lite av den jublande glädje som gärna skulle vara resultatet av mc-interesset.
Ett annat -icke-svenskt - mc-forum jag deltar i tar emot allt mellan serveringstemperaturen på paté de foie gras och varför vissa modeller av det aktuella märket kan ha problem med oljetrycket, allt med samma entusiasm. Korkade frågor får korkade svar, ohyfsade svar får svar på tal men seriösa frågor får alltid vettiga svar innan grenen spårar ut som det tyvärr heter. För det ligger ett icke oväsentligt mervärde i den biten också.
BMW-klubbens forum var en gång tummelplats för mycken kvickhet av olika klass tills Vän Av Ordning, Ärlig Skattebetalare och Forumpolis i skön förening rapade upp några ordentligt sura magstöd och Återställde Ordningen.
Det skulle vara synd och skam om det inte fanns plats för lite svängrum på SMCs forum. Här finns ju inga märkesentusiaster som har ömma tår. Eller?
Frågan är, MÅSTE det vara seriöst och grinigt allvar i nöjessammanhang? MÅSTE minsta gemensamma nämnaren bestämma ordningen? FÅR det inte vara glädje inblandat i körandet och snackandet?
Jag tyckar att Totte Ds nedriga kommentar drog åt det hållet. Det är ohyfsat att skriva som han gjorde.

För mig är MC-åkandet ett nöje och inte alls sammanbitet allvar. Den som skulle hävda detta torpederar jag gärna.

Men man kanske ska be Gamle Dansken och Swedie öppna en gren för sura magstöd, som man sedan kan ha kul åt?:p

Amen!
I det forum du relaterar till, finns nu en gubbhyllefri tråd med namnet "De OTtrognas tråd" Välkommen dit, vi är många som saknar dig, ah!
 
Top