Nyhetsdatum: 2022-10-12 02:15
SMC har under flera år följt utvecklingen kring elvägar. Nu ska ett par av dessa vägar testas i vinterförhållanden på en 40 meter lång sträcka på väg 333 vid Dannero travbana, Kramfors kommun. Sommaren 2021 gjordes en friktionsmätning på elvägen i Lund. Den visade att en större del av sträckan inte uppfyllde gällande friktionskrav, Som sämst var friktionen jämförbar med en hal isväg och genomsnittet för elskenan motsvarade packad snö och is vilket är alarmerande ur en trafiksäkerhetssynpunkt. SMC har fått uppgifter att skenan nu åtgärdats från företaget. Däremot inväntar vi svar från Trafikverket om hur friktionskraven tillgodosetts innan man upplåtit en allmän väg för test av elskenorna. Friktionen är avgörande för säkerheten hos MC-förare.
Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2022/elvag-med-friktionsproblem-testas-pa-vag/
SMC har under flera år följt utvecklingen kring elvägar. Nu ska ett par av dessa vägar testas i vinterförhållanden på en 40 meter lång sträcka på väg 333 vid Dannero travbana, Kramfors kommun. Sommaren 2021 gjordes en friktionsmätning på elvägen i Lund. Den visade att en större del av sträckan inte uppfyllde gällande friktionskrav, Som sämst var friktionen jämförbar med en hal isväg och genomsnittet för elskenan motsvarade packad snö och is vilket är alarmerande ur en trafiksäkerhetssynpunkt. SMC har fått uppgifter att skenan nu åtgärdats från företaget. Däremot inväntar vi svar från Trafikverket om hur friktionskraven tillgodosetts innan man upplåtit en allmän väg för test av elskenorna. Friktionen är avgörande för säkerheten hos MC-förare.
Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2022/elvag-med-friktionsproblem-testas-pa-vag/