Eltrubbel

prostetnic

New member
Hej!
Hoppas att någon har möjliget att hjälpa mig med lite tips på vad jag skall kolla...
Jag har en Honda CB750 och nu är det något vajkalle med strålkastaren, den tänds inte ordentligt utan bara glöder svagt. Parkeringslampan och alla andra lampor fungerar klockrent. Det är ingen skillnad om man slår på helljuset eller inte. Jag har testat att byta lampa och kollat säkringarna men det gör ingen skillnad.
Är det någon som har några bra tips på vad jag skall göra, det är lögn att få
tag på en mekaniker med tid den här säsongen...

Fortfarande körkortslös men det bör vara fixat om en vecka *håller tummarna* och då skulle det vara kul att ha en fungerande hoj!!
 

Marie

Banned
Hej!
Hoppas att någon har möjliget att hjälpa mig med lite tips på vad jag skall kolla...
Jag har en Honda CB750 och nu är det något vajkalle med strålkastaren, den tänds inte ordentligt utan bara glöder svagt. Parkeringslampan och alla andra lampor fungerar klockrent. Det är ingen skillnad om man slår på helljuset eller inte. Jag har testat att byta lampa och kollat säkringarna men det gör ingen skillnad.
Är det någon som har några bra tips på vad jag skall göra, det är lögn att få
tag på en mekaniker med tid den här säsongen...

Fortfarande körkortslös men det bör vara fixat om en vecka *håller tummarna* och då skulle det vara kul att ha en fungerande hoj!!

En snabb gissning är jordfel, eftersom både hel- och halvljus är drabbat.

Nästa punkt är att spänningsmäta för att kolla om det är spänningsfall i ljusbrytaren eller hel-/halvljusomkopplaren.
 

Arne

New member
Hej!
Hoppas att någon har möjliget att hjälpa mig med lite tips på vad jag skall kolla...
Jag har en Honda CB750 och nu är det något vajkalle med strålkastaren, den tänds inte ordentligt utan bara glöder svagt. Parkeringslampan och alla andra lampor fungerar klockrent. Det är ingen skillnad om man slår på helljuset eller inte. Jag har testat att byta lampa och kollat säkringarna men det gör ingen skillnad.
Är det någon som har några bra tips på vad jag skall göra, det är lögn att få
tag på en mekaniker med tid den här säsongen...

Fortfarande körkortslös men det bör vara fixat om en vecka *håller tummarna* och då skulle det vara kul att ha en fungerande hoj!!

I lamphuset har du en kabelhärva och några är "tejpade" med svart hölje och där brukar det bli oxiderat, hade samma fel på min och där var oljelampan med inblandad med att bara lysa när det var fuktigt. :)
 

jan-olovj

Active member
Ta en sladdstump skala upp den i båda ändar och fäst den vid minus på batteriet öppna lamphuset så att det hänger fritt tänd därefter ljuset. Håll den andra änden av sladden mot höljet på lampan, inte någon pol, blir det bättre ljus när du håller emot så är det jordningen som felar.

Jan-Olov
 

prostetnic

New member
Jag var på middag igår och ställde frågan till en hemmapulare som sade med "110% säkerhet" att det är jordfel. Så ni verkar ha rätt! Är väl förvisso inte fel att gå igenom kabelhärvan i lamphuset också är man ändå är igång!
Tack för tipsen! Jag skall åka och testa nu, återkommer med resultat!

4 dagar kvar till uppkörning...
 

prostetnic

New member
Ni hade rätt!

Nu är det fixat och som ni sade så var det mycket riktigt jordfel, passade även på att "snygga till" lite i kåpan efter klåparen som haft den tidigare!
Tack för hjälpen!!
 
Top