Elproblem med min gamla GSX400t-83

Huddingetjej

New member
Hej är en tjej som inte åker så mycket mc längre eller inget alls för tillfället, då jag fått något elfel. Givetvis vill ingen firma hjälpa mig med detta då cyckeln är för gammal. Det är inte lönt blir för dyrt att felsöka. Jag kör så lite men vill ändå inte sluta helt och vill heller inte lägga en massa pengar på att köpa en annan cyckel. Den är annars jättefin enligt mig, välskött det är bara jag som haft den. Jag är inte med i någon MC-klubb, men fins det någon mysig klubb i Stockholm däräldre tjejer (52år) passar in, där det körs lite korta turer på kvällar kanske och där man kan få hjälp med hur man felsöker och meckande, jag är tekniskt kunnig och skruvar gärna själv om jag får handledning då jag inte kan så mycket om MC och absolut inte el annat en att byta lite kontakter och sådant.
Hälsningar Huddingetjej.
 

@nderz

New member
Visst finns det det, kolla in klubbförteckningen på SMC Stockholms hemsida, http://svmc.se/Distrikt/stockholm/Club/Klubbarna_i_lanet/
Till exempel Spader dam är en tjejklubb där det finns tjejer i alla åldrar, tyvärr verkar det som deras hemsida inte funkar.
Ordförande i SMC Stockholm vet jag är medlem, maila henne på ordis-adressen, http://svmc.se/Distrikt/stockholm/Organisation/Styrelsen_2010-2011/ så kan du säkert få mer info om klubben.
Rapido, http://www.rapido.se/index1.php4?PHPSESSID=ufidsr6fnaubf2ee2fse9s0036, med klubblokal vid Gullmarsplan är en annan trevlig klubb.
Att jag nämner dessa 2 klubbar är för att jag känner till dom, det finns säkert andra trevliga klubbar bland listan men dom vet jag inte så mycket om
 

jskanerva

New member
Vad slags elproblem?
Jag har haft 80-tals Suzuki
och hade generator/laddnings
problem, som jag till slut löste
med att byta ut delar i systemet.
Elproblem är ju ett vid begrepp!
80-tals Suzuki, och el/ladd problem var inte
alltför okänt kombination.
 

DearHunter

New member
Bekriv gärna hur felet yttrar sig, så tror jag nog att det finns medlemmar här som hjälper dig med felsökningen...
 

Huddingetjej

New member
Det var länge sedan jag körde och en elektriker hjälpte mig att byta startrelä, för två sommrar sedan, förra sommaren orkade jag inte ta tag i problemet igen. Men det jag kommer ihåg är att jag laddar batteriet (flera har hjälpt mig och kolla så att batteriet laddar när jag kör), så jag tror inte felet ligger där, En firma på söder som bara hjälpte mig med att ladda batteriet när jag blev stående i söderledstunneln, mätte upp något jordfel har jag för mig. Men det som händer är att när jag startat och tänder lamporna så första gången jag börjar blinka lyser blinkersen snabbt fast sken. Sedan märks det att motorn börjar gå orent. (lite ryckigt) lite i början och sedan allt mer tills den dör då är batterit slut och säkringen har gått sönder. Kanske inte mycket att gå på men mer vet jag inte.
 

Huddingetjej

New member
De som hjälpt mig att kolla säger att batteriet laddas när jag kör och på en verkstad som hjälpte mig att ladda batteriet när jag blev stående i en tunnel sa det att jag hade ett jordfel. När jag blinkar så börgar blinkersen snabt lysa konstant i stället för att blinka, så börjar motorn gå orent hacka lite först sedan mer och mer, tills den tillslut stannar detta går ganska fort har jag tur så kanske jag kom ca en mil men det verkade som det blev värre vaje gång jag provade köra. Säkringen gick snabbt sönder och batteriet helt urladdat. Jag är dålig på el men kan det vara någon kortslutning eller? Som sagt jag är inte bra på sådant här.
 

Herr Fuggle

New member
Det låter som en kabel ligger och skaver någonstans. Först bara lite, så batteriet dras ur, men till slut skavit igenom isoleringen så att det blir fullständig kortslutning. Då ska säkringen lösa, annars brinner det.

Vilken säkring löser? En 80-tals Suka borde ha ett par tre stycken minst.
Är du teckniskt kunnig kan du använda hojen elschema och mäta dig fram. Ett annat alternativ är att köpa ett gäng säkringar och klämma försiktigt lite här och var i elsystemet tills säkringen håller. Felet försvinner ju inte, sladden som kortsluter jordar inte längre men måste bytas eftersom isoleringen är skadad, men du vet någorlunda var det leder över.

Men dåligt av MC-firmor att inte ta sig an jobbet. Naturligtvis kan man inte säga hur mycket det kostar innan man hittat felet. Det kan gå fort om man är på rätt väg, eller ta lång tid om man är fel ute, men några timmar nu på vintern borde man kunna ta. Åtminstone kunna byta kabelhärva. En snart 30 år gammal hoj inbjuder till elfel! Borde du kunna göra själv om du är lite händig. Är inte ett stort jobb på din hoj och då kan du utesluta den delen i felsökningen. En investering om du ska behålla hojen.

Har du kollat här? http://mcverkstaden.se/default.htm Johan borde kunna hjälpa dig!

Spader Damer och mer eller mindre skruvkunniga hojåkare träffar du lördagen 3 mars när Spader Dam har sitt årliga Ölbingo! :very_drunk: Dricker du inte öl kan du komma ändå till starten på Mest 13.00 ;)

http://www.spaderdammck.se/forum/messages.aspx?TopicID=215

http://mestbar.se/ Götgatan 44 Start är, som sagt,13 fram till, tror jag, 15, ...
 
Last edited:

jskanerva

New member
Skulle kunna vara "laddningsregulator" jag hade lika problem med min Suzuki, huvud-säkringen, gick i början ganska ofta, sen slutade det ladda helt.

till slut brann hela generator linningen, Jag fick delar från Spinnin Wheel, regulator (kawa/honda) linningen och kopplingsschema.
Sedan höll det.
Jag skaffade en "verkstadshandbok" med hjälp av det kunde mäta, med "universalmätare", var felet var.
 

Herr Fuggle

New member
Jag hjälpte till att ladda en 400E för 25 år sedan. Inte på det lite tråkiga sättet med en laddare utan jag gasade i några timmar!:)
Kanske inte en sporthoj direkt men faktiskt riktigt kul att köra när den lilla Twinnen kom upp i varv. Underskattat i denna tid av kubik- och hästkraftshysteri
Lärde mig också att det fanns ett PRI-läge på bensinkranen.:eek: Dj...ar vad vi sprang med bensinkranen i ON-läge innan vi hittade PRI!!!:slagen:

Men ska du behålla cykeln har du väl redan den här...
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...10001&storeId=10001&productId=27154&langId=-1
Men, som alla vet, man litar inte på Haynes. Men med dubbelkoll så är den inte dålig...

Lycka till!
 
Top