Elfel!

Pa_46

New member
Har en Suzuki GSX 400e -83 som laddar ur batteriet när den står i garget. Batteriet är nytt så vad kan de vara??
 

jan-olovj

Active member
Lossa polen när du ställer hojen så ser du om det är något som tjuvdrar för det uppstår då en gnista då polen lossas eller monteras.
 

Pa_46

New member
Elfel

Lossa polen när du ställer hojen så ser du om det är något som tjuvdrar för det uppstår då en gnista då polen lossas eller monteras.

Tack för tipset.
Hur kollar man enklast hur mycke den laddar?
Jag kopplade instrumentet med en pol på -sidan på batteriet och den andra till startrelät och då fick jag 11volt, men jag vet inte hur många varv jag hade.
 

Zopilote

New member
Om du har 11v över polerna med motorn igång, så laddar hojen inte alls...
Koppla multimetern på plus- och minuspol och mät spänningen.

*Med avstängd hoj skall den vara ca 12.2v
*När startmotorn går, bör den inte sjunka under ca 9v
*Med motorn igång, över tomgångsvarv, skall den vara ca 13.4-13.8v

Låga värden på punkt 1&2 tyder på slut batteri.
Lågt värde på punkt 3 tyder på defekt spänningsregulator eller alternator.
 

Pa_46

New member
Om du har 11v över polerna med motorn igång, så laddar hojen inte alls...
Koppla multimetern på plus- och minuspol och mät spänningen.

*Med avstängd hoj skall den vara ca 12.2v
*När startmotorn går, bör den inte sjunka under ca 9v
*Med motorn igång, över tomgångsvarv, skall den vara ca 13.4-13.8v

Låga värden på punkt 1&2 tyder på slut batteri.
Lågt värde på punkt 3 tyder på defekt spänningsregulator eller alternator.

Men när man varvar så lyser halvljuset lite starkare än på tomgång, borde betyda att den laddar eller?
 

SvenneC

New member
Cykeln laddar troligtvis inte, hur kollar man om det är regulatorn som lagt av, de måste väl gå att Ohm mäta sig fram?

Det skall ganska mycket till för att regulatorn/likriktaren skall lägga av. Det vanligaste på lite äldre hojar är att det är dålig kontakt och ibland till och med halvt avnötta kablar som går till och från regulatorn.

Jag skulle börja med en simpel okulärbesiktning av kontakter och kablar med en tub polfett i ena handen och kontaktspray i den andra...

Edit==>
Men när man varvar så lyser halvljuset lite starkare än på tomgång, borde betyda att den laddar eller?

Precis så bar en av mina hojar sig åt när en av de tre (ofta vita) kablarna som går mellan statorn/generatorn och likriktaren/regulatorn var avnött. Det syntes inte att den var av förrän jag började lossa på prylarna och pillra lite på kabeln...
 
Last edited:

Pa_46

New member
Det skall ganska mycket till för att regulatorn/likriktaren skall lägga av. Det vanligaste på lite äldre hojar är att det är dålig kontakt och ibland till och med halvt avnötta kablar som går till och från regulatorn.

Jag skulle börja med en simpel okulärbesiktning av kontakter och kablar med en tub polfett i ena handen och kontaktspray i den andra...

Edit==>


Precis så bar en av mina hojar sig åt när en av de tre (ofta vita) kablarna som går mellan statorn/generatorn och likriktaren/regulatorn var avnött. Det syntes inte att den var av förrän jag började lossa på prylarna och pillra lite på kabeln...

Löste problemet, hittade hur man mätte upp regulatorn, den var paj, köpt en ny på AVA 1280:- nu laddar cykeln 14,70V.
Tack för alla tips!
 
Top