Har en Suzuki GSX 400e -83 som laddar ur batteriet när den står i garget. Batteriet är nytt så vad kan de vara??
Lossa polen när du ställer hojen så ser du om det är något som tjuvdrar för det uppstår då en gnista då polen lossas eller monteras.
Om du har 11v över polerna med motorn igång, så laddar hojen inte alls...
Koppla multimetern på plus- och minuspol och mät spänningen.
*Med avstängd hoj skall den vara ca 12.2v
*När startmotorn går, bör den inte sjunka under ca 9v
*Med motorn igång, över tomgångsvarv, skall den vara ca 13.4-13.8v
Låga värden på punkt 1&2 tyder på slut batteri.
Lågt värde på punkt 3 tyder på defekt spänningsregulator eller alternator.
Men när man varvar så lyser halvljuset lite starkare än på tomgång, borde betyda att den laddar eller?
Cykeln laddar troligtvis inte, hur kollar man om det är regulatorn som lagt av, de måste väl gå att Ohm mäta sig fram?
Men när man varvar så lyser halvljuset lite starkare än på tomgång, borde betyda att den laddar eller?
Det skall ganska mycket till för att regulatorn/likriktaren skall lägga av. Det vanligaste på lite äldre hojar är att det är dålig kontakt och ibland till och med halvt avnötta kablar som går till och från regulatorn.
Jag skulle börja med en simpel okulärbesiktning av kontakter och kablar med en tub polfett i ena handen och kontaktspray i den andra...
Edit==>
Precis så bar en av mina hojar sig åt när en av de tre (ofta vita) kablarna som går mellan statorn/generatorn och likriktaren/regulatorn var avnött. Det syntes inte att den var av förrän jag började lossa på prylarna och pillra lite på kabeln...