Elfel, kortslutning BMW S1000RR -12

henkolol

New member
Tjena! Mitt första inlägg här

Som rubriken lyder så har jag problem med hojen efter att min kusin ville vara snäll och hjälpa till.

Han skulle kabla igång hojen med en bil, och hade av någon anledning satt +pol till +pol och även -pol till -pol. i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Efter detta gick det inte att ens vrida nyckel till tändningen.
Finns det någon spärr här att om inte hojen har ström så kan man inte vrida till tändningen?

Bytte batteri och så fort man kopplade på den så sög den ur all ström.
Har kollat alla säkringar och dom är OK.
Mätte på kablarna och då jordade även +kabeln. Kortslutning.

Nu till min fråga, vad kan ha hänt? kortis i startmotor? generator? något ännu värre?

Dethär med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Tack på förhand!
 
Att koppla + till + och - till - är så man kopplar när man kablar i gång ett annat fordon.

Ofta ansluter man - till jord någonstans i motor/chassi bara för att inte riskera gnistor vid batteriet men elektriskt sett är det samma sak.

Jag är hyfsad på el men jag kan inte förstå vad som har hänt annat än att det är en rejäl kortslutning någonstans, det verkar ju t ex som om ditt tändningslås har brunnit ihop så det är nog en klar kandidat. Någon spärr för att vrida tändningen har jag inte hört talas om på någon hoj men det är kanske inte helt omöjligt.

Vet du vad det började ryka/blev varmt?

Eftersom du säger att el inte riktigt är din grej så är det kanske mycket begärt av dig men jag skulle säga att ett elschema och en multimeter är vad som behövs för att börja felsöka.

Mvh,
Ingvar
 

HkanB

New member
Tjena! Mitt första inlägg här

Som rubriken lyder så har jag problem med hojen efter att min kusin ville vara snäll och hjälpa till.

Han skulle kabla igång hojen med en bil, och hade av någon anledning satt +pol till +pol och även -pol till -pol. i samma sekund så hade det börjat ryka endel samt blivit väldigt varmt!

Efter detta gick det inte att ens vrida nyckel till tändningen.
Finns det någon spärr här att om inte hojen har ström så kan man inte vrida till tändningen?

Bytte batteri och så fort man kopplade på den så sög den ur all ström.
Har kollat alla säkringar och dom är OK.
Mätte på kablarna och då jordade även +kabeln. Kortslutning.

Nu till min fråga, vad kan ha hänt? kortis i startmotor? generator? något ännu värre?

Dethär med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.

Tack på förhand!

Det enda jag med hyfsad säkerhet kan säga är det kommer att blir dyrt, i tid och i pengar.

Dethär med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan.
Då skulle jag nog rekommendera att leta på någon där el och modern fordonsel är hans eller henne grej. Nu är väl av din beskrivning att döma både huvudstam och det mesta som ärt anslutet till den kass mer eller mindre.

Hur som helst att skrivandes leda någon som säger "Dethär med el är inte riktigt min grejj och vore fint med lite hjälp vart man ska börja kolla och testa innan man river ner allt i onödan." Är inte helt enkelt...

Leta först reda på ett relevant elschema och ett förläggningsschema över elsystemet. Skaffa sedan den där kompisen.
Sen ska ni dela upp elsystemet i så små bitar som möjligt och mäta både rakt igenom, mot chassi, och varandra och lista ut vad som är ok och inte.
Det kommer att ta en längre stund.

Sen har du CAN-bussen, sannolikt bussarna, i plural, som måste kollas att det är intakta.

När det gäller ECU och ev, andra mysko burkar så kanske att du får ta kostnaden och lämna in dem för att få dem verifierade och kollade.

Till sist slå inte på strömmen och koppla inte in något förräns du är helt hundra på att allt är Ok. Så slå inte på bara för att kolla.
 

Lottafia

Member
Finns det någon som kan få ordning igen på den hojen är det väl möjligen Kenneths Mc-service i Göteborg. Det kanske inte kostar mer än 50.000 att laga den?
Eventuellt kan ett alternativ vara att demontera hojen och sälja de mekaniska delarna på blocket som reservdelar. Då borde du kunna rädda någon tiotusing.

Hade möjligen din kusin en drulleförsäkring? Där kunde kanske ekonomisk hjälp fås?
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Detta hade hänt vilken som skulle hjälpstartat med ett annat batteri, för inkopplingen verkar ju varit rätt gjord förutsatt att det var rätt spänning.
 

gundj

New member
Jag har stött på liknande fenomen då i form av tillfälligt knäpp ECU efter starthjälp med bilens motor igång.
Upprepad start med motorn avstängd var helt OK,
Om det beror på laddspänning eller slumpen vet jag inte.
Men skaffa hjälp och elschema så kanske du hittar nån gömd säkring.
Tändningslåset känns som rätt enkelt att plocka bort o kolla rent mekaniskt.
En möjlig orsak till problemet kan vara att startmotorns plusanslutning ofta är undermåligt isolerad från godset, ibland misshandlad av någon som dragit åt för hårt.
 

henkolol

New member
Hej och tack alla för svar.

Jo detta har ju givit en lite magont mildt sagt. Kommer börja kolla på hojen till helgen och kommer börja med tändningen.
Jag har inte direkt tummen mitt i handen utan mer att jag inte har någon direkt erfarenhet och inte har pillat så mycket med el.
Så man får hålla både tummar och tår att man kan ha lite tur att inte allt för mycket är förstört. sista utvägen blir väl att sälja den i delar, men det hoppas man ju förstås inte ska behöva göras. Så nu framåt är det jag och multimetern samt elschema som ska bli bästa kompisar!

Återkommer här vidare när jag fått fram något :)
 

Thure43

New member
Förslag: Skaffa ett 12V kraftaggregat med varierbar strömbegränsning och ampere-meter och koppla in istället för batteriet. Ställ in strömbegränsningen till ett lågt värde och kolla ampere-metern när du ökar spänningen sakta från 0 till 12V. Är det nu helkortis så syns det direkt. Om det är kortis kan du nu koppla bort anslutna enheter en efter en och se när strömmen minskar.
Exempelvis detta: P6080 - Laboratorienätaggregat, 45 W, 15 V, 3 A Justerbar, PeakTech som finns på Elfa för 668 kr.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Lite enklare ta bort batteriet anslut en ohmmeter (Multimeter) i stället, är det kortis 0 ohm koppla sedan bort del efter del tills ohmtalet stiger, då har du funnit i vilken del det är kortis. det mest troliga är att en ledning är skadad eller en storförbrukare som startmotorn har ett fel. Det har med all säkerhet uppstått nya fel i och med att ledningarna överbelastades liksom tändningslåset.
 

henkolol

New member
Hallå folket! Har totalt glömt bort att skriva här.
Hojen är nu fullt fungerande igen sedan ca 1 vecka tillbaks. :D
Visade sig att det var en sladd till laddningsregulatorn som hade brunnit. Åtgärdade det och allt lirar som det ska. Så inget annat har tagit stryk. :)

Fridens liljor!
 

HkanB

New member
Hallå folket! Har totalt glömt bort att skriva här.
Hojen är nu fullt fungerande igen sedan ca 1 vecka tillbaks. :D
Visade sig att det var en sladd till laddningsregulatorn som hade brunnit. Åtgärdade det och allt lirar som det ska. Så inget annat har tagit stryk. :)

Fridens liljor!

Sicken jäkla tur. Du har väl passat på att köpa några lotter när du nu ändå har flyt?
 
Top