Elektonikstrul? Databox eller termostat? Yamaha Fz6-n

lejon2468

New member
Har fått ett problem som verkstaden fick i uppdrag att lösa i höstas. Yammisen fz6-n -07, började att hacka och gå ryckigt när den blivit körd blandad körning o landsväg, efter någon halvtimme- timme i normal sommartemperatur, 18 - 25 grader i somras. Det fanns inga andra fel på mc:n, t ex startproblem.Termostaten byttes så ut i augusti på verkstad eftersom felet var relaterat till att termostaten skulle reagera, vilket i sin tur skulle leda till att motorn fick för stor kylning, (lika med ryckig hackande oangenäm motorgång).
Inte låter det helt ologiskt MEN, så en varm lördag i månadsskiftet sept-okt återkom strulet. Därefter har jag kört vid 5-6 tillfälle och yttertemperaturen återgick till ca 8 - 10 celsius denna otroligt vackra höst, och inget strul uppstod under körning fram till mitten av november.
I väntan på svar eftersom den åter står på verkstaden, (jag saknar ju bågen), kan man grubbla och spekulera: Var den nya termostaten också i dåligt skick? En jag pratade med hade ett liknande strul med sin Yamaha, annan modell, och efter en hel del felsökning så byttes hela databoxen ut. Stor operation- mycket pengar?? Har någon haft detta strul och hur löste Du det? Om det visade sig att felet låg i databoxen, kunde du använda garantin eller har det blivit en reklamation som försäkringsbolaget kunnat gå in o lösa, (maskinskada)?

Hej så länge
Lejon 2468
 
Top