Eldriven hoj till vardags - vad är haken?

Lottafia

Member
Haken är att det är omöjligt att t.ex. på en dag köra hela vägen från t.ex. Rostock till södra Österrike. En flerdubbling av tidsåtgången för tankning är förödande.
 

Alexander76

Member
Precis, det är ju tankningen som är problemet. Även om jag hade laddstation tillgänglig, vilket jag inte har, så tar det för lång tid att fylla på. Samma för elbilar. När dom löst den biten så blir ju räckvidden och storleken på batteriet mindre viktig.
 

StigB

New member
När man anger driftskosnaden på en El-mc så har man nog bortsett från det mesta. För det första så beräknas laddkostnaden på hemladdning eller att skattebetalarna står för gratis laddning i kommunerna, detta är något som antagligen snabbt försvinner om El-fordonen blir mer vanliga och då blir det att använda kommersiella laddstationer.
För två år sedan kollade jag priset på en kommersiell laddstation (driven av ett av våra stora elbolag). Priset för den lägre laddkapaciteten med vanlig stickpropp var 1.50 per minut alltså 90 kr per timme, den högre laddningen (dock ingen snabbladdning) kostade 2.50 per minut dvs 150 kr i timmen. Redan här så är "bränslekostnaden" högre än för en konventionell MC, därtill kommer batteribyten efter några och även det handlar om rejäla kostnader.
Även andrahandsvärdet för en El-mc som närmar sig batteribyte lär nog bli tämligen svalt.
När man talar om batteriutvecklingen så talar man om produkter som ännu inte finns och ingen vet ännu vad det blir. Minns väl att för 10 år sedan förutspåddes att "om 10 år" skulle EL-mc:n dominera marknaden vid nyförsäljning. Med facit i hand vet vi hur det har gått.
 

Lottafia

Member
Bränslekostnaden på min mc är väl det minsta bekymret. Det är andra budgetposter som utgör den största delen av milkostnaden, och samma med bilen. Därför kör jag obekymrat en stor veåtta när jag kör på fyra hjul....

El känns inte det ringaste intressant.
 
Top