När man anger driftskosnaden på en El-mc så har man nog bortsett från det mesta. För det första så beräknas laddkostnaden på hemladdning eller att skattebetalarna står för gratis laddning i kommunerna, detta är något som antagligen snabbt försvinner om El-fordonen blir mer vanliga och då blir det att använda kommersiella laddstationer.
För två år sedan kollade jag priset på en kommersiell laddstation (driven av ett av våra stora elbolag). Priset för den lägre laddkapaciteten med vanlig stickpropp var 1.50 per minut alltså 90 kr per timme, den högre laddningen (dock ingen snabbladdning) kostade 2.50 per minut dvs 150 kr i timmen. Redan här så är "bränslekostnaden" högre än för en konventionell MC, därtill kommer batteribyten efter några och även det handlar om rejäla kostnader.
Även andrahandsvärdet för en El-mc som närmar sig batteribyte lär nog bli tämligen svalt.
När man talar om batteriutvecklingen så talar man om produkter som ännu inte finns och ingen vet ännu vad det blir. Minns väl att för 10 år sedan förutspåddes att "om 10 år" skulle EL-mc:n dominera marknaden vid nyförsäljning. Med facit i hand vet vi hur det har gått.