El Fel?

ingemarbrink

New member
Hej.
Jag monterade Biltemas led bakblinkers samt motstånd på min Triumph Explorer XC 2013. De fungerar alldeles utmärkt när motorn inte är igång men så snart jag startar motorn så blir det bara en blink sedan inget mer. Slår jag till blinkersen en gång till så händer absolut ingenting. Fungerar lika fram som bak.
Främre blinkersen är original.
Någon som har en ide' om vad det kan vara för fel?
MVH
I.B.
 

F800ST

Member
Hur många watt är originallamporna på? troligtvis canbus som slår av strömmen till kretsen då det drar för många A.
 

ingemarbrink

New member
Orginal glödlampan är på 10w Osram 5009.
Inkopplat motstånd 8 OHM
Ledblinkers 0,6W
Jag har nu kopplat bort motståndet och då fungerar blinkersen såväl då motorn är igång som frånslagen men blinkar med hög frekvens.

Hej!
Jag har nu med hjälp av er och min gulnad tefyma från gymnasietiden löst om inte Gordons knut så i alla fall mitt problem.
Har just varit ute och testat med 2st. seriekopplade 8 ohm's motstånd från biltema som då ger 16 ohm skall rätteligen vara 14,4 ohm vid 12V och 19,6ohm vid 14v men bara för att testa. Skall se om jag kan få tag enkel motstånd i stället för att seriekoppla 2st 8 ohms motstånd. Men lösningen att det fungerar så här kan vara ok. Någon märkbar upvärmning av motstånden i två på varandra fulltids på automat avstängningen av blinkperiod märktes inte. Så jag och min Canbus är nöjda.
Under mitt letande efter motstånd så har jag funnit och fått dessa adresser.
SWEDOL
Motoaction.se
Diodhuset.se
Vad jag menar med 99% fel är att 99 % av alla fel är handhavande fel, nästan.

Än en gång tack för all hjälp.
MVH
I.B.
 
Last edited:

Lottafia

Member
P=U²/R alltså 14²/8=24,5W vid motor igång, och 12²/8=18W vid avstängd motor.
Ditt inkopplade motstånd innebär alltså en betydligt högre effekt än originallampan, och skyddskretsarna slår ifrån, i varje fall då motorn är igång... Dessa motstånd är vanligen beräknade för att ersätta en 21W blinkerslampa, inte en 10W.

Utan motstånd blir effekten så låg att reläet tror att lampan är trasig, och då blinkar det med högre frekvens.
 

Lottafia

Member
Dessa har jag testat på 2st Bmw med canbus system utan bekymmer.

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...elysning/motstand-for-diodblinkers-2000021125

Fast kolla med verkstaden om de inte kan programmera om datorn att acceptera LED.

Hade din BMW verkligen originallampor med bara 10W????

Det är ju vanligen 21W, och hade det varit det hos frågeställaren, så hade frågeställarens eget motstånd ju fungerat. Detta motstånd från biltema lär inte fungera bättre om det inte är uttryckligen avsett att ersätta en 10W blinkerslampa (ovanligt). Och det står det inte en bokstav om i biltemas text. Tvärtom står det att det är avsett att ersätta standard blinkerslampor vilket innebär 21W!
 
Last edited:

F800ST

Member
Har dessa motstånd just nu på min k1300s från 2009 med pyttesmå led lampor och det funkar kalas. byter jag till min andra uppsättning större (och snyggare) led kan jag ta bort motstånden och bara programmera om datorn i hojen, men då passar inte packväskorna då de leddarna sticker ut för långt.
 

ingemarbrink

New member
Det är en triumph explorer 2013 och det sitter en 10w lampa i. Kanske inte original så jag skall kolla vilken lampa som skall sitta där men det fungerar med två 8 ohms seriekopplade motstånd.
MVH
IB
 

F800ST

Member
Hojen finns med LED som tillbehör från fabrik, detta betyder att om du åker till verkstaedn kan de programmera om datorn så du kan sätta i LED istället.
 

F800ST

Member
Orginal glödlampan är på 10w Osram 5009.
Inkopplat motstånd 8 OHM
Ledblinkers 0,6W
Jag har nu kopplat bort motståndet och då fungerar blinkersen såväl då motorn är igång som frånslagen men blinkar med hög frekvens.

Hej!
Jag har nu med hjälp av er och min gulnad tefyma från gymnasietiden löst om inte Gordons knut så i alla fall mitt problem.
Har just varit ute och testat med 2st. seriekopplade 8 ohm's motstånd från biltema som då ger 16 ohm skall rätteligen vara 14,4 ohm vid 12V och 19,6ohm vid 14v men bara för att testa. Skall se om jag kan få tag enkel motstånd i stället för att seriekoppla 2st 8 ohms motstånd. Men lösningen att det fungerar så här kan vara ok. Någon märkbar upvärmning av motstånden i två på varandra fulltids på automat avstängningen av blinkperiod märktes inte. Så jag och min Canbus är nöjda.
Under mitt letande efter motstånd så har jag funnit och fått dessa adresser.
SWEDOL
Motoaction.se
Diodhuset.se
Vad jag menar med 99% fel är att 99 % av alla fel är handhavande fel, nästan.

Än en gång tack för all hjälp.
MVH
I.B.

Varför seriekoppla? De ska ju parallellkopplas mellan plus och minus före lampan.
 

F800ST

Member
Finns det ens reläer på en så ny hoj som 2013? inte säkert det finns säkringar ens. CAN-tekniken är underbar. (tills det krånglar)
 

F800ST

Member
Led avsedd för canbus är inte ett dugg annat än en led lampa med ett motstånd inbyggt som höjer effekten. Bästa valet är alltid att ändra datorns gräns för när den ska larma. Jag ändrade själv på min K1300.
 
Top