Ekonomiskt transportmedel

Marie

Banned
vad finns det för ekonomisk lönsamhet i att köpa ett skinnställ, bra hjälm, nya däck eller en halv/helförsäkring på motorcykeln?

Går man skk eller sporthojskurser för att få ekonomisk lönsamhet så förstår jag att man inte är nöjd. Jag ser kurserna som en slags försäkring och hoppas att resultatet an dem är att jag inte begår misstag så jag krockar eller att de ger mig en möjlighet att kunna hantera motorcykeln så jag kan klara mig från andras misstag.

Skinnställ????
Ett textilställ och en hjälm kostade ungefär 2000 på Lidl i våras.
Nya däck en uppsättning kostar 1400 kr i Spanien.
Försäkring av en mer än 20 år gammal hoj är också billigare än motsvarande bilförsäkring. En så gammal hoj i bra skick är tämligen billig i inköp, förbrukar runt halvlitern per mil även i motorvägsfart.
En mc är dessutom billigare än en bil på färjorna.

Jag är tämligen övertygad om att en mc är det mest ekonomiska transpotmedel jag kan hitta, som jag kan köra mellan hemmet i Skåne och "stugan" i Österrike på en dag med, och få med mig min semesterpackning.
 

Maciej

New member
Skinnställ????
Ett textilställ och en hjälm kostade ungefär 2000 på Lidl i våras.
Nya däck en uppsättning kostar 1400 kr i Spanien.
Försäkring av en mer än 20 år gammal hoj är också billigare än motsvarande bilförsäkring. En så gammal hoj i bra skick är tämligen billig i inköp, förbrukar runt halvlitern per mil även i motorvägsfart.
En mc är dessutom billigare än en bil på färjorna.

Jag är tämligen övertygad om att en mc är det mest ekonomiska transpotmedel jag kan hitta, som jag kan köra mellan hemmet i Skåne och "stugan" i Österrike på en dag med, och få med mig min semesterpackning.
Denna tråd ser väldigt konstig ut om man inte ser tidigare inlägg.

Sensei, Jag har aldrig påstått att jag är fullärd, men jag anser inte att jag är i behov av det slaget av kunskaper. Kan jag förflytta mig, hojen och lasten mellan A och B räcker det gott och väl för mig.

Jag kan absolut inte finna att jag i någon form kan räkna hem kostnaderna som en bromsochkurvkurs är förknippad med. Den resulterar ju inte i den ringaste ekonomiska inbesparing. Då vore det betydligt större chans att kunna uppnå ekonomisk lönsamhet med kurser i snålkörning.
Varför har du ett gore tex ställ i så fall, måste väl vara billigare att köra i sina vanliga kläder. Även om försäkringen på en gammal mc är låg så måste det vara ännu billigare att inte ha någon försäkring.
Diskutionen i tråden var inte ifall MC är ett ekonomiskt transportmedel eller ej utan att du tokågade BKK kurserna. Om man bara ser dem som en kostnad så kommer man inte få någon ekonomisk besparing. De bör iställt ses som är vidareutbildning och en "försäkring" som man förhoppningsvis inte skall behöva lösa ut.
 

-Chrille-

New member
Denna tråd ser väldigt konstig ut om man inte ser tidigare inlägg.

Diskutionen i tråden var inte ifall MC är ett ekonomiskt transportmedel eller ej utan att du tokågade BKK kurserna. Om man bara ser dem som en kostnad så kommer man inte få någon ekonomisk besparing. De bör iställt ses som är vidareutbildning och en "försäkring" som man förhoppningsvis inte skall behöva lösa ut.

Kunde inte sagt det bättre själv...;) :D
 

-Chrille-

New member
Jag har aldrig påstått att jag är fullärd, men jag anser inte att jag är i behov av det slaget av kunskaper. Kan jag förflytta mig, hojen och lasten mellan A och B räcker det gott och väl för mig.

Jag kan absolut inte finna att jag i någon form kan räkna hem kostnaderna som en bromsochkurvkurs är förknippad med. Den resulterar ju inte i den ringaste ekonomiska inbesparing. Då vore det betydligt större chans att kunna uppnå ekonomisk lönsamhet med kurser i snålkörning.

För knyta till lite mer bakgrund....

Allt är väl ändå inte ekonomi, framförallt inte om man väljer mc som fordon. Då borde väl trampcykel vara det mest ekonomiska, om man bortser från tidsaspekten och du nu enbart tänker på ekonomin...

Näe, däremot tror jag du är en som gärna tänker..."Varför bekosta "onödig" utbildning, jag som kör så försiktigt...olyckor händer inte mig"
Men anta att det händer dig en olycka, och att du pga sämre utbildning (än de som gått ex.bkk) troligtvis hanterar situationen sämre....= troligtvis större fysiska skador på både dig och hoj. Vart tog ekonomin vägen då. För att inte tala om medtrafikanterna som kanske också hamnat i ett sämre läge för att du tänkt "ekonomiskt"....:mad:
 

Ducatista

New member
Näe, däremot tror jag du är en som gärna tänker..."Varför bekosta "onödig" utbildning, jag som kör så försiktigt...olyckor händer inte mig"
Enligt Maries inlägg i andra trådar "briljerar" hon med att ha kraschat, skadat sig illa men bryr sig ändå inte om att ta lärdom. Snarare "har man kraschat en gång är risken liten att det händer igen".

Det är bara att inse att det finns personer som inte vill unna sig en säkrare tillvaro, möjligheten att prova på nya saker och glädjen att utveckla sig själv, både som förare och medmänniska.
 

jan-olovj

Active member
Om nu mcn endast är ett ekonomiskt transportmedel, så varför lägga så mycket möda och energi på att diskutera något så tråkigt ämne som transport. Jag är övertygad om att den som kör mc i dag gör det för att åkandet ger en massa. Var vi får ut av det hela är inviduelt, allt från att åka touring till att bygga och skruva.
Jan-Olov
 

Avarage

New member
Enligt Maries inlägg i andra trådar "briljerar" hon med att ha kraschat, skadat sig illa men bryr sig ändå inte om att ta lärdom. Snarare "har man kraschat en gång är risken liten att det händer igen".

Det är bara att inse att det finns personer som inte vill unna sig en säkrare tillvaro, möjligheten att prova på nya saker och glädjen att utveckla sig själv, både som förare och medmänniska.

Allt detta utan ha blvit rädd!? Tja, det är åt minstånde ovanligt!!!

// Niklas
 

Avarage

New member
Marie´s inställning och brukande av hennes mc är helt upp till henne likväl som jag/du (som läser detta) brukar det som du/jag vill/önskar!

Det tråkiga i "kråksången" är inte, som jag ser det, att Marie inte gillar kurserna eller inte, vad det verkar, är mottaglig för lärande i syfte att utvecklas som mc-förare vilket skulle kunna göra henne ÄNNU säkrare än vad hon fn. är! UTAN de negativa toner alla inlägg om att det vi, som jobbar FÖR motorcyklister, ideéllt ideligen hör från Marie!

Räcker det inte, Marie, att EN GÅNG FÖR ALLA ha delgett din syn på utbildningen du genomförde (knappt halv dag om jag förstår det rätt) och sedan nöja dig med att kritiken har kommit arrangören till del i förhoppning att de skall ta till sig den och om möjligt förändra det som DE anser behövs för att göra utbildningen ÄNNU bättre! Varför detta negativa ÄLTANDE?

Ältar du POSITIVA erfarenheter från SMC lika ihärdigt också?

// Niklas
 
Top