Eject HRS, eliminera nackskador.

Jan Phersson

New member
Jag undrar om det finns någon officiell dialog inom MC-branchen om de komplikationer som kan uppstå under räddningsarbete när en hjälm dras av huvudet på en skadad förare.
Jag jobbar med säkerhet inom motorsport (bilsport) och där finns det i dag utmärkta produkter som enkelt eliminerar risken för att räddningspersonalen skall förvärra eventuella nackskador.
Det fungerar precis lika bra för MC och det är ju dessutom en målgrupp som är ännu mer utsatt än bilförare.
Vem ska jag prata med för att få veta mer om utvecklingsarbete för MC inom det området?

För er som undrar vad jag pratar om, läs den här artikeln på MotorcycleUSA.com:
http://www.motorcycle-usa.com/396/5...Shock-Doctor-Eject-Helmet-Removal-System.aspx

arvidsson.micke

New member
Jag arbetar som brandman i Stockholm och hamnar följaktligen i situationer där jag är tvungen att få bort en hjälm från en skadad motorcyklist. Måste säga att jag aldrig upplevt något problem med att ta av en hjälm, har varit med om att arbeta med att ta av de flesta tänkbara modeller.
Min upplevelse är att vi idag, utan speciella hjälpmedel, kan göra det utan att förvärra skador. På ett både snabbt och säkert sätt.
Vi har standardrutiner att arbeta efter och är alltid flera stycken som arbetar samtidigt, med att vidga utrymmet, stabilisera nacken samt dra av. Allt sker mycket lugnt och kontrollerat, där den som stabiliserar nacken styr hela avtagandet.

Eftersom jag aldrig testat nåt hjälpmedel så menar jag absolut inte att på något sätt "döma ut" dom. Dock tror jag att det kan var en risk att förlita sig för mycket på såna hjälpmedel. Vad händer om man exempelvis inte lyckas få den där uppblåsbara kudden på rätt plats, eller om den hamnar snett?? Där tror jag man har en större risk att förvärra en skada. Att se om den placerats rätt måste ju dessutom vara i det närmaste omöjligt gissar jag på. För det är riktigt trånga utrymmen man arbetar i.

Själv så tror jag att man får det bästa resultatet genom kunnig personal som kan standardrutinerna och sina uppgifter.

mvh
Micke

Jan Phersson

New member
Jag förstår hur du menar. Det bedrivs forskning och utveckling hos samtliga hjälm tillverkare för att hantera dessa situationer, och jag antar att det beror på att det finns en osäkerhet kring just eventuella risker vid räddningsarbetet. Utgångspunkten kring Eject HRS är nog att den skall sitta monterad i Hjälmen innan man ger sig ut på vägen. Inte att man skall förutsätta att Ambulans/räddningspersonal skall ha EMT-kit med sig.

arvidsson.micke

New member
Ja att ha såna hjälpmedel integrerade i hjälmen från början kan nog vara en väldigt bra idé.
Tycker också att det är viktigt att alla hjälmtillverkare använder sig av samma lösning, så att det inte blir så att alla har sin egen lösning. Bättre att det finns en enda lösning som även räddningstjänsten är intränade på.
Men så lär det nog vara innan detta är färdigt att släppas på marknaden. Hoppas de kommer med nån bra lösning, detta är intressant tycker jag och har nog potential att bli något riktigt bra!

mvh
Micke