Efterlyser någon som kör MC utan körkort

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag blev igår uppringd av Sveriges Radios tyska redaktion. Där finns en SMC-medlem som vill göra ett reportage om SMC:s förslag till ett nytt körkortssystem, dels utifrån att dagens är komplicerat, dels utifrån att många väljer att inte ta A-körkort. Han ville tala med någon som kör MC utan körkort. Självklart helt anonymt, med garanterat källskydd. Skicka PM eller mail till mig.

Hampe

Skriver massor!
Källskydd, fine. Det kan ju varje liten landsortstidning erbjuda.

...men skällskydd? Hur är det med det?
Minns den arma stackarn som surfaceade här inne och medgav att det var enklare, billigare och säkrare att köra utan körkort - ripped to pieces!
Verbalt sliten i stycken och värd mindre än vatten. I källaren.

Hampe - från Gö-te-borrrg

Äsch - ämnet: vi slänger in ett par rader om själva ämnet också.
Intressant att se stenen vara i rullning!
Lyckas SMC vara den som initierar en reformation av det perversa körkortsystemet i Europa så är det fantastiskt!

H

Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag tror inte den gruppen är speciellt homogen som du söker Maria.

Vi har minst 2 grupper som kör utan kk.

Vi har den ''snälla'' gruppen som bara saknar a-körkort för dom inte orkar skaffa något. Kanske t.om har b-körkort. I den gruppen beror trogligtvis olyckorna på okunskap kring fordonets egenskaper.

Grupp 2 är en komplex grupp. I den gruppen återfinns vuxna med missbruksproblem som ofta är lite krimmenella också. I den gruppen händer olyckorna p.g.a missbruket även i låg fart och enkla trafiksituationer. Den gruppen kör gärna i bostadsområden. Inte sällan är hojen stulen av dom eller någon ''kompis''.
Sedan har vi ungdomar som har hamnat ''snett'' som ''fixar'' crossar och motarder för att köra omkring i bostadsområden o ''skogen''

Hampe

Skriver massor!
...å sedan har vi gruppen före detta körkortsinnehavare som tagit dödsrisken att pressa upp sitt fordon i den svindlande hastigheten av 141 km/t på en motorväg dom trodde var öde. First offence - *bang* körkortsindragning på platsen, men ändå tvungen att sköta jobbet, lämna på dagis och upprätthålla fasaden utåt.

Det finns säkert hur många grupper som helst, men jag tror också att SMC förmår presentera en kompott av dessa och deras resonomang.

Hampe

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag tror inte den gruppen är speciellt homogen som du söker Maria.

Vi har minst 2 grupper som kör utan kk.

Vi har den ''snälla'' gruppen som bara saknar a-körkort för dom inte orkar skaffa något. Kanske t.om har b-körkort. I den gruppen beror trogligtvis olyckorna på okunskap kring fordonets egenskaper.

Grupp 2 är en komplex grupp. I den gruppen återfinns vuxna med missbruksproblem som ofta är lite krimmenella också. I den gruppen händer olyckorna p.g.a missbruket även i låg fart och enkla trafiksituationer. Den gruppen kör gärna i bostadsområden. Inte sällan är hojen stulen av dom eller någon ''kompis''.
Sedan har vi ungdomar som har hamnat ''snett'' som ''fixar'' crossar och motarder för att köra omkring i bostadsområden o ''skogen''

Nej, jag är väl medveten om att gruppen inte är homogen. Jag har förmånen att få gå igenom djupstudierna av dem som dödas på MC varje år. Därigenom är jag väl medveten om att det finns alla slags människor i kategorin. Jag har gjort en sammanställning av dödsolyckorna 2011-2012. Jag har också gått igenom svårt skadade i polisrapporterade olyckor 2010-2012. Statistik och rapport finns på sidorna under Extremt beteende. Där samlas också mediaklipp som beskriver problematiken. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/
Man kan konstatera mycket av att titta på detta och man kan välja olika åtgärder. SMC har lämnat åtskilliga förslag - SMC kan inte lösa problemet på egenhand.

gundj

New member
Och så har vi gruppen som kröp fram i debatten kring körkortslös körning.
De som utnyttjar möjligheten att övningsköra i 5 år och ha flera handledare så alltid någon när med när denne är ute och kör med gänget.
Priset för det är en miniskylt under nummerskylten med övningskörningsskylten.

Jag har full förståelse för att det kan ta en sommar eller två att övningsköra privat och ta kortet men att övningsköra utan avsikt att ta kortet känns som ett missbruk av förmånen att få öva privat.

JoHu

New member
Övningskörning är inte körkortslös körning så länge handledaren är med. Det är handledaren som är ansvarig för framfarten av övningskörningsfordonet och ev eget fordon.