Effektljuddämpare - Triumph

anders3210

New member
Hej,
Som nybliven ägare till en Triumph Thunderbird årsmodell -02 har jag blivit nyfiken på att köpa en effektljuddämpare. Dels för att få ett "fetare" ljud, originalet är litet väl lågt ... Och dels för att få lite mer effekt. Sajen Mcweb säljer en sådan dämpare för 4.300:-, men på min fråga om hur många extra hästar den ger, så fick jag bara svaret att det blev " ett skönt ljud", men inte hur många extra hästar det blev. Nu undrar jag om det finns någon här som vet mer om detta. Är det värt pengarna att satsa på en effektljuddämpare? Hur mycket mer effekt ger den? Vilken är att rekommendera just för min Triumph?
Alla tips välkomnas!
Anders
 

Bengt Allevad

New member
Hej Anders och ett välkommen till SMC-forumet.

Förutom länken till Dr.Bikes "trimningstråd-råd", som hör till det vettigaste som skrivits på länge, så vill jag gärna fylla på med ett par välmenande råd.

Lägg pengarna på vidareutbildning, däck och fjädringskomponenter i nu nämnd ordning i stället.
Här brukar man få stort utbyte av insatta pengar!

Skulle du dessutom ha behov av mer motoreffekt så satsa i stället på en effektstarkare hoj.
Det ger som regel mera just när det gäller motorn än försöka modifiera det befintliga.
 
Last edited:

anders3210

New member
Tack för klargörande svar!

Tack både Bengt Allevad och PeterH för goda råd och för länken till det synnerligt läsvärda inlägget från Dr.Bike!
Eftersom jag är en "återfallsknutte" efter mer än 20 år utan hoj, så ska jag naturligtvis gå en avrostningskurs när våren kommer.
GOD JUL o GOTT NYTT ÅR till er och alla andra på forumet! :)
Anders
 

Bengt Allevad

New member
.......för goda råd och för länken till det synnerligt läsvärda inlägget från Dr.Bike!
Eftersom jag är en "återfallsknutte" efter mer än 20 år utan hoj, så ska jag naturligtvis gå en avrostningskurs när våren kommer. .....

Anders

Vad trevligt att du reagerar på detta vis när några (inte minst gurun Dr.Bike)
ger tips om ljuddämperiet. För många är detta med eftermarknadsljudämpare ofta en väldigt känslig fråga, som man har svårt att ta åt sig sanningen kring.

Toppen att du kommer att köra en avrostning i vår och utöver det vill jag verkligen rekomendera våra BKK-körningar.

Dels på stora gokartbanor och dels på stora motorbanor typ Gelleråsen, Kinnekulle, Sviestad, Mittsverige. Väldigt roligt och självklart lärorikt.

Gokartbanan Amsberg ligger i Borlängetrakten och där har SMC körningar.
Råkar du vara i Stockholmstrakten så kör vi Rörken varje måndag ocg Tuvängen varannan lördag f.o.m maj 2009.

Håll utkik på SMC-School där 2009 års storbane BKK- & Sporthojs-körningar redan ligger ute för bokning.


God Jul och hoppas vi ses på banorna till 2009
hälsar Bengt
 
Last edited:
Top