Effekt på gamla hojar

Rune

New member
Har lite funderingar på hur mycket effekt gamla engelska hojar ligger på.
Dom jag framförallt undrar över är triumphs 650 cc <1965 och BSA 500 twin.
Kräver inte några exakta siffror.

MVH/Rune
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag försökte söka efter informationen åt dig, men fann endast som bäst vilken hastighet dom kom upp i. Effektuttag var visst ingen stor grej på den tiden... bara kubik / hastighet.
 

Rune

New member
Nej, jag har letat endel själv men inte hittat nån.
Lättast och tillförlitligast är väl om nån har en eller känner till ett regnummer på en så kan man ju kolla upp det på vägverkets hemsida.
 

HonkyTonkMan

New member
En fingervisning om vilka effekter det rörde sej om kan fås om man ser till vilken effekt dåtidens bästa ram konstruerades för. Norton Featherbed funkade utmärkt för hojar med upp till 60hk. Den fungerade så bra för dessa hojar att Kawasaki försökte använda den till sin 90-hästars Z1, med känt resultat. För historielösa kan nämnas att Z1:an blev känd som hojen som styrde med allt utom framhjulet.
 

Melchet

New member
Jag har lite siffror på hojar från denna tid , inte exakt vad du frågade efter men kanske något som kan ge en fingervisning.
Vincent Black shadow 1955 1000 cc v-twin 55 hk/5700 varv ( 50 talets absoluta superbike )
Royal Enfield Interceptor 1970 750 cc parallelltwin 53hk/6500 varv ( sista riktiga RE, påkostad hoj, liten serie )
Norton Manx 1962 500 cc 1 cyl 50hk/7200 varv ( legendarisk produktionsracer, say no more)
Matchless G9 1957 500 cc parallelltwin 34 hk/6800 varv ( var väl den tidens motsvarighet till en sportig 600 cc av idag )

Skulle skattta att en 500 parallell twin från mitten på 60 talet lämnade drygt 35 hk och en 650 mellan 40-45 hästar beroende på utförande.
Det rör sig om SAE hästar, på bakhjulet betydligt mindre alltså.
 

sporTlovER

New member
Har lite funderingar på hur mycket effekt gamla engelska hojar ligger på.
Dom jag framförallt undrar över är triumphs 650 cc <1965 och BSA 500 twin.
Kräver inte några exakta siffror.

MVH/Rune
Några ex på 60 tals hojar och dess prestanda:

Triumph T120 Bonneville 1961, 46 hk vid 6500 rpm
Northon 650ss 1962, 49 hk vid 6800 rpm
BSA rocket goldstar 1962, 46 hk vid 6250 rpm
BSA A65 Spitfire Mk11 654 cc, 55 hk.
Dresda triton (northon 650 cc motor)1965 50 hk vid 6500 rpm
Northon Commando 1968, 750cc, 58 hk vid 6800 rpm
Triumph trident 1969 740 cc, 58 hk vid 7250 rpm

Källförteckning: Världens snabbaste motorcyklar av Roland Brown, kan VARMT rekommendera denna bok, har tillbringat många sköna timmar i den:) Den tar upp hojar från Hojarnas urtid på 1900 talet till nutid, mycket mer fakta om hojar som ram, transmisson, fjädring, bromsar, vikt bl a.
 
Last edited:

gustavz

New member
Tackar så mycket och jävlar, var bra mycket mer än jag trodde!

Hehe, jag sålde min fina Bonneville från 68 häromveckan. Fantastiskt kul hoj att köra och med riktigt riktigt bra drag. Skönt bottenvrid och ett ljud som är svårt att slå med en modernare hoj. Rätt mekade (lättmekade) så är allt snack om problem med oljeläckage och elfel överdrivna. Nu kan man ju dessutom stoppa godsaker som elektronisk tändning, gel-batteri, kraftigare generator osv. Min startade oftast på första eller andra kicken, om man gjorde det på rätt sätt ;) Det kommer garanterat bli ett gammalt brittiskt järn för mig igen när tid o plats finns. :)
 

Kjell.K.

New member
Min första tunga hoj var en ombyggd Honda 450 -69, den var 45 hp/din och nedväxlad, så toppfarten stannade på ca. 160 km/h men 0-100 km/h på kring fem pigga sekunder och knappt det. Cliponstyre, fyrbacksbromsar, Ceranigaffel etc. Vertikaltwin med sång.
 
Top