E10 soppan och våra bågar ....

Ove 60+

Active member
Är det någon som orkar diskutera idiotin med utspätt bränsle.......

Jaa du Hampe, det är nog en fråga som kommer upp allt oftare framöver för vi får nog uppleva alltmer av "utspädning" och prisökning på den rena soppan. Se dieselpriserna där det idag är prisskillnad på ren resp. blandat med rapsolja. :wink:
 

woody

New member
För min del handlar det mera om att veta vilka bågar som klarar den nya soppan om man nu skulle få för sig att byta båge !
eller komplettera med en båge till i garaget ;-)
Finns ju massor av gamla bågar till salu o då e det ju trevligt att kunna kolla först om de funkar med den nya soppan eller ???
 

Grusbus

New member
Hej alla vackra människor!

Eftersom man på sätt och vis presenterar sig själv och lägger ribban när man gör sitt första inlägg i ett forum så är det ju inte lönt att försöka dölja sin rätta natur. Det är sådan jag är, som skorpionen sa till sköldpaddan.

Så som första avstamp här i Garaget så måste petimetern i mig få komma fram och ställa en liten fråga; Hur mycket ska man bry sig om den där rekomendationstabellen egentligen? När BMW säger att E10 funkar i alla deras motorcyklar samtidigt som Aprilia säger att man inte ska köra deras Pegaso 650 på E10. Sist jag kollade satt det samma motor i Pegason som i BMW Funduro.

Hej till publiken!
O.
 

gundj

New member
Hej alla vackra människor!

Eftersom man på sätt och vis presenterar sig själv och lägger ribban när man gör sitt första inlägg i ett forum så är det ju inte lönt att försöka dölja sin rätta natur. Det är sådan jag är, som skorpionen sa till sköldpaddan.

Så som första avstamp här i Garaget så måste petimetern i mig få komma fram och ställa en liten fråga; Hur mycket ska man bry sig om den där rekomendationstabellen egentligen? När BMW säger att E10 funkar i alla deras motorcyklar samtidigt som Aprilia säger att man inte ska köra deras Pegaso 650 på E10. Sist jag kollade satt det samma motor i Pegason som i BMW Funduro.

Hej till publiken!
O.
Det kan vara så att det är olika kvalitet på tätningar och slangar i bränslesystemet utanför motorn.
 

powerglide

New member
Alkohol är mer aggressivt på diverse material än bensin.
Så det är inte själva förbränningen som är problemet utan förvaring och flöde till förbränningskammaren.
 

gluffis

Regnmakare
Min Kawasaki från 2011 får inte köras på E10, står uttryckligen i handboken till den.

Min uppfattning om E10 är att bensinbolagen försöker kräma ur mer vinst bara. Redan nu är det massa smet i bensinen som inte borde vara där. Har en 'dropp burk' under min gamla 125a där överskottsbensinen droppar ner eftersom den inte är riktigt tät, den har en fin 'slemblobb' i botten nu när bensinen dunstat lite. Känns lite som paraffin eller nått i den stilen. Hade inte Aspen 4takts kostat 30:- litern skulle jag nog kört på det ;)
 

woody

New member
Då e frågan-kan vi konsumenter påverka detta på nått sätt ?
nån som har ett svar ??
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, i teorin är svaret enkelt: köpbojkott.
Om de som känner misstro avstår från att tanka E10 och istället väljer 98 oktan (som kommer att bli E5) så härsknar E10 orört ute i stationernas tankar och något måste ändras.

Men, det kan man bara glömma - hur skeptiska vi hojåkare än är så kommer den stora massan att gladeligen välja det bränsle som har det billigaste pumppriset eftersom allt för många saknar förmågan att räkna fram ett totalpris.

E 10 har haft det mycket trögt i portgången i Finland - som är ett land av skepticism, och Tyskland - där man verkligen äger förmågan att se bortanför kortsiktig ekonomisk "vinning" på skyltat pumppris.

Vad är oddsen att Svenne Svensk gör som han blir tillsagd och tankar det miljövänliga nya bränslet?
Nä, just det - ingen högoddsare direkt...

Ålands Företagarförening(!) hade en rätt vettig artikel inför uppstarten i Finland:

Den nya bensinen är inte lämplig för gamla motorcyklar och båtmotorer.
När det gäller motorcyklar, mopeder och andra lättare fordon varierar tillverkarnas rekommendationer rejält. Generellt så ska E10-bensin inte användas i äldre tvåtaktsmotorer. Bland annat Husqvarna och Peugeot avråder helt från detta.
Även för fyrtaktsmotorer råder olika villkor. Alla BMW och Harley-Davidson kan använda den nya bensinen. Honda uppger att alla maskiner från 1978 och senare klarar E10. För KTM och Piaggio går gränsen vid årsmodell 2000 och för Yamaha vid 1990.
Suzuki uppger att alla motorer från 2002 klarar E10, även vissa modeller mellan åren 1991 och 2002, men inte äldre. För Kawasaki finns en komplex tabell som visar vilka modeller som lämpar sig för E10. I vissa fall kan det användas i mc från början av 2000-talet.

Hela notisen:
http://www.aff.aland.fi/nybensine10.htm


Noteras bör att sedan Shell flytt landet och vår gamla safe-bay "V-Power 99" vattnades ur till ST1 "V-power 98+) så är faktiskt just "V"-Power det enda "högoktaniga" bränslet som är utspätt med sprit.
Preem och Statoil serverar riktig krackad petroleumprodukt ur pistolventilen märkt "bensin". "V-Power" gick däremot från att vara bäst till att bli sämst bara över en natt.


Hampe

Reflektion:

Snacka om värdeglidning över tid. Att hissa krackade produkter som varande bättre än något annat, vem kunde trott det när man ältade den utökade krackningen vs. raffinering (och - okay då, termisk krackning)?
Well well, åren går. Jag skall inte hemfalla åt "det var bättre förr-snack"
Klart är dock att förr luktade det som salufördes som "bensin" verkligen bensin. Det var ett tag sedan nu...



H
 

Marie

Banned
Klart är dock att förr luktade det som salufördes som "bensin" verkligen bensin. Det var ett tag sedan nu...


Konstigt....

Den Shell V-Power Racing 100 som jag tankade i tisdags luktade som "gammaldags" bensin....
Likaså den OMV Ultra 100 som jag tankade i förra veckan.
 

Hampe

Skriver massor!
Konstigt....

Den Shell V-Power Racing 100 som jag tankade i tisdags luktade som "gammaldags" bensin....
Likaså den OMV Ultra 100 som jag tankade i förra veckan.

Oh ja, utomlands - där Shell inte kapitulerat och dragit sig ur är V-Power fortfarande V-Power.
Smeten som ST1 försöker peddla i Sverige är dock alkoholkontaminerad numer.
http://www.shellstationer.se/product_info

Min nya favorit är faktiskt Arals Ultimate 102.
Avgjort mest Bang for the buck.

Hemma nu? Välkommen tebacks isåfall!


H
 

Bengt Allevad

New member
Preems 98-oktan innehåller igen etanol enligt Preems produktblad och jag har även frågat Preem via mail för aktualitetens skull och fått det svaret.
Jag körde tidigare på Shell V-Power men sedan ungefär ett år tillbaka innehåller V-Power i Sverige etanol.
 

Bansaie

New member
E10 i princip redan här!

Nu får ni ta den här informationen för vad den är, men jag snackade hoj och bränsle med en kollega här på förmiddagsfikat och han i sin tur hade i veckan snackat med en kille som kör dragracing.

När man kör dragracing så är det viktigt att man har stenkoll på metanol/etanol-halten i soppan så de kontrollmäter alltid innan tankning av sina bilar annars riskerar de att överhetta sina motorer under ett lopp om de inte är rätt justerade efter soppakvaliteten.
Enligt denna dragracingkille så har det denna sommaren varit mellan 10-15% etanol i den 95 oktaniga bensinen beroende på var och när man tankat, fast det än så länge enligt lag endast får vara max 5%. Ett sätt för bolagen att tjäna lite mer utan att höja priset.

Jag har tyvärr ingen info om hur det ligger till med den 98 oktaniga soppan.

Är det nån här inne som också har möjlighet att mäta på soppakvaliteten så får ni gärna bekräfta eller dementera riktigheten i detta rykte.
 

woody

New member
Finns säkert mycket lurigt med soppa kvaliten på olika mackar-och skulle nån motor rasa så erkänner de säkert inte att det varit högre halt av etanol än det som står på skylten . Och då står man där ~för nån kontroll finns det säkert inte !! :(
 

Marie

Banned
Oh ja, utomlands - där Shell inte kapitulerat och dragit sig ur är V-Power fortfarande V-Power.
Smeten som ST1 försöker peddla i Sverige är dock alkoholkontaminerad numer.
http://www.shellstationer.se/product_info

Min nya favorit är faktiskt Arals Ultimate 102.
Avgjort mest Bang for the buck.

Hemma nu? Välkommen tebacks isåfall!


H

Hej!

Jo förvisso talade jag om Österrikiska förhållanden, eftersom det är här jag håller till sedan ett bra tag.

Jag fick redan i juni 2011 reda på att St1 kastrerat V-Power. Hur de fått tillstånd till detta av varumärkesägaren Shell är mer än jag kan förstå, må jag säga. Jag ringde upp lämplig höjdare på St1 och undrade hur de kunde slarva bort en upplagd straffspark på konkurrenterna, där de genom intelligent marknadsföring att deras soppa både hade högre oktantal och var spritfri skulle kunnat hämta hem ett bra gäng marknadsandelar hos folk som bryr sig om vad de trattar i sitt motorfordon. Man NEJ, de skulle ju vara såååå miljövänliga och flörta med gröngräsmarxisterna, och på det viset hoppas ta marknadsandelar hos gröngräsarna....

Undrar bara varför de då inte marknadsför sig som det gröna alternativet med till oanvändbarhet utspädd soppa???

Aral 102 håller jag också högt, men tyvärr är Arals stationsnät ungefär lika glest i Österrike som i Sverige.....

Och det lär nog ta ett bra tag innan jag kapitulerar och åter trampar svensk mylla. Vädret är ju sedan några månader så underbart att det igår var över en månad sedan jag läste smc:s forum, och jag tror knappast att det blir så värst ofta framöver heller. Det är ju för nästa vecka utlovat temperaturer uppåt 37-38 °C, så mitt största bekymmer är ju att klara hettan och trots det köra hoj. Som jag ser det är nog det intelligentaste sättet att göra som mc-poliserna här gör. Köra i långbyxor, kortärmad skjorta och hjälm.
Risken att råka illa ut pga överhettning i mc-ställ är säkerligen betydligt större än risken att med kallt(?) huvud gå omkull av andra skäl.....
 

V Saarela

New member
Vet inte om det har nån samband, men jag inbillar mig det.
Tankade förra året den berömda bojkottade E10 soppan på en mack i södra Finland. Efter det hade jag startproblem emellanåt ett tag. Hoj Varadero -09
 
Top