Ja, i teorin är svaret enkelt: köpbojkott.
Om de som känner misstro avstår från att tanka E10 och istället väljer 98 oktan (som kommer att bli E5) så härsknar E10 orört ute i stationernas tankar och något måste ändras.
Men, det kan man bara glömma - hur skeptiska vi hojåkare än är så kommer den stora massan att gladeligen välja det bränsle som har det billigaste pumppriset eftersom allt för många saknar förmågan att räkna fram ett totalpris.
E 10 har haft det mycket trögt i portgången i Finland - som är ett land av skepticism, och Tyskland - där man verkligen äger förmågan att se bortanför kortsiktig ekonomisk "vinning" på skyltat pumppris.
Vad är oddsen att Svenne Svensk gör som han blir tillsagd och tankar det miljövänliga nya bränslet?
Nä, just det - ingen högoddsare direkt...
Ålands Företagarförening(!) hade en rätt vettig artikel inför uppstarten i Finland:
Den nya bensinen är inte lämplig för gamla motorcyklar och båtmotorer.
När det gäller motorcyklar, mopeder och andra lättare fordon varierar tillverkarnas rekommendationer rejält. Generellt så ska E10-bensin inte användas i äldre tvåtaktsmotorer. Bland annat Husqvarna och Peugeot avråder helt från detta.
Även för fyrtaktsmotorer råder olika villkor. Alla BMW och Harley-Davidson kan använda den nya bensinen. Honda uppger att alla maskiner från 1978 och senare klarar E10. För KTM och Piaggio går gränsen vid årsmodell 2000 och för Yamaha vid 1990.
Suzuki uppger att alla motorer från 2002 klarar E10, även vissa modeller mellan åren 1991 och 2002, men inte äldre. För Kawasaki finns en komplex tabell som visar vilka modeller som lämpar sig för E10. I vissa fall kan det användas i mc från början av 2000-talet.
Hela notisen:
http://www.aff.aland.fi/nybensine10.htm
Noteras bör att sedan Shell flytt landet och vår gamla safe-bay "V-Power 99" vattnades ur till ST1 "V-power 98+) så är faktiskt just "V"-Power det
enda "högoktaniga" bränslet som är utspätt med sprit.
Preem och Statoil serverar riktig krackad petroleumprodukt ur pistolventilen märkt "bensin". "V-Power" gick däremot från att vara bäst till att bli sämst bara över en natt.
Hampe
Reflektion:
Snacka om värdeglidning över tid. Att hissa krackade produkter som varande bättre än något annat, vem kunde trott det när man ältade den utökade krackningen vs. raffinering (och - okay då, termisk krackning)?
Well well, åren går. Jag skall inte hemfalla åt "det var bättre förr-snack"
Klart är dock att förr luktade det som salufördes som "bensin" verkligen bensin. Det var ett tag sedan nu...
H