E 20 genom Västra Götaland. Visionslös "trafiksäkerhet".

Hampe

Skriver massor!
E 20 genom Västra Götaland är en av alla de sträckor i landet som fått ärva epitetet "Dödens Väg" när andra vägar byggts om till en standard som möter århundradet vi lever i.

Trafikverket har nu sagt sitt. Ändå lägre hastighet och mötesseparation räcker fint.
Skall vi gissa oss till att fler fartkameror kommer att utgöra pricken över i för att göra vägen så säker den bara kan bli...?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.927437-ingen-motorvag-pa-e20-i-stallet-sanks-farten
(GP har redan från start fimpat möjligheten att kommentera artikeln. Säger en del...)


Jag tycker det här beslutet luktar sur yllevante av tummetottsmodell, förflyttningsfientlighet och framför allt:
Noll Vision!

Men framför allt ser jag framför mig ändå mer av MC-fientligt vajerstaket som strimlar oss i bitar, en efter en - när vi gör ett misstag, eller försöker väja oss ifrån andras tabbar eller brist på hänsyn.
Utökad säkerhet åt redan skyddade bil-ister på oskyddade motorcyklisters bekostnad.

Kan vi kräva att man sätter upp rätt sorts räcke nu från start denna gång när det finns forskning som säger att vi far illa av det och att det hur som helst är dyrare med vajerräcken än riktiga grejer över tid...?

Tja, det är nog som vanligt upp till oss själva det.




Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:p Noll Vision! Jo det är rätt att skriva så, inte minst när det gäller E20. Den vägen är högtrafikerad och farlig vilket alla, även trafikverket, vet om. Den är dessutom rejält tråkig att köra så att sänka hastigheten motverkar nog sitt syfte genom att en trött och uttråkad förare blir ouppmärksam och då är det lätt att hamna fel. Själv undviker jag att köra den vägen men tyvärr är det så att roligare vägar tar längre tid om man bara ska transportera sig från A till B så ibland blir man tvungen.

Risken finns att det så småningom kommer att bli 2+1 väg eller fyrfiligt met vajerräck i mitten. Det är ju Noll Vision som gäller.:p
 

Skye

Kör Mycket!
Att en sån väg ens har rödljus i Alingsås för korsande trafik är för mig obegripligt. Det har stått still sen -74 pga brist på pengar och sedan har byggnationer och tomter anpassat sig till rådande omständigheter som gjort att idag nästan 40 år senare är ännu omöjligare att bygga om eller en göra en bra förbifart under byggnationen.

Vi har valt våra folkvalda politiker men inte insett förrän nu vilken loj inställning de haft till problemen förrän nu. Mitt gebit är järnväg och där har det stått still sedan 1924 då malmbanan invigdes. Detta förakt mot investeringar för att det kostar för mycket, gör att det kostar ännu mer ju längre man håller på det.

Infrastrukturen i detta land måste få högre prioritet. Vi saknar smidiga vägar. Vi saknar investeringar.
 
Last edited:

janric

New member
:p Noll Vision! Jo det är rätt att skriva så, inte minst när det gäller E20. Den vägen är högtrafikerad och farlig vilket alla, även trafikverket, vet om. Den är dessutom rejält tråkig att köra så att sänka hastigheten motverkar nog sitt syfte genom att en trött och uttråkad förare blir ouppmärksam och då är det lätt att hamna fel. Själv undviker jag att köra den vägen men tyvärr är det så att roligare vägar tar längre tid om man bara ska transportera sig från A till B så ibland blir man tvungen.

Risken finns att det så småningom kommer att bli 2+1 väg eller fyrfiligt met vajerräck i mitten. Det är ju Noll Vision som gäller.:p

Vad menas med högtrafikerad? E20 mellan Vara och Skara? Knappast. Ännu mindre från Hasslerör och norrut till länsgränsen.
E20 genom Alingsås? JA!! + 14000 ådt.

Om Trafikverket kommer fram till att en för lågt trafikerad väg ska vara fyrfältsväg kommer de borgerliga politikarna i Västra Götalands regeringkollegor att vägra byggnation därför att kraven i miljöbalken inte är uppfyllda på val av bästa miljöalternativ.
För att inte tala om vad alla förfördelade bönder på slätten kommer att ha att säga mot att deras brukningsvägar förlängs.

Sedan kan dom gasta hur mycket som helst att det eventuellt, kanske, möjligen, gynnar näringslivet. Inte böndernas i vart fall.
 

Hampe

Skriver massor!
Vad menas med högtrafikerad? E20 mellan Vara och Skara? Knappast. Ännu mindre från Hasslerör och norrut till länsgränsen.
E20 genom Alingsås? JA!! + 14000 ådt.

Om Trafikverket kommer fram till att en för lågt trafikerad väg ska vara fyrfältsväg kommer de borgerliga politikarna i Västra Götalands regeringkollegor att vägra byggnation därför att kraven i miljöbalken inte är uppfyllda på val av bästa miljöalternativ.
För att inte tala om vad alla förfördelade bönder på slätten kommer att ha att säga mot att deras brukningsvägar förlängs.

Sedan kan dom gasta hur mycket som helst att det eventuellt, kanske, möjligen, gynnar näringslivet. Inte böndernas i vart fall.

Ja, det är så dom resonerar. Jag anser att det är visionslöst. Till och med insiktlöst.

Alla vi som vistas i trafiken och är intresserade av det som sker vet att något av det allra farligaste längs en genomgående körsträcka är när vägen byter karaktär. Omvandlingen från fyrfältsmotorväg till vanlig landsväg är en förstklassig dödsfälla. Har alltid varit. Det står redan på försättsbladet i A survival guide for motorists.

Ändå är det just ett sådant lappverk man vill åstadkomma - motorväg/fyrfältsväg upp till Alingsås, mötesseparerat upp till gamla länsgränsen kan tänka, med gängse 100 km/h som hastighetsgräns, därefter 13-metersväg med möten och plåtpoliser, nedsatt till 80 km/h för att sedan bli en ny stump motorväg förbi Mariestad innan gamla kostigen tar vid över vid Hova och skogarna, för att sedan mötas av motorväg igen. Ja, ni ser...? Alla med erfarenhet från livet och döden på vägarna ser att man planerar en än värre dödsfälla än idag, tvärs genom landet.

Är det pengar man vill spara så är mitt tips - välj den lite rödaktiga stenen som ytbeläggning så slipper Räddningsverket lägga så mycket tid på att spola bort blodet mellan krascherna.

Drastiskt? Yes Box!
Men, mindre än 6 timmar efter det att Janric postade så small det igen, denna gång vid Bögens Kiosk.

http://www.expressen.se/gt/krock-pa-e20--fem-fordes-till-sjukus/

För er som inte riktigt har min och Janrics lokalkännedom så råkar detta vara ganska så precis 200 meter öster om den punkt motor-/fyrfältsvägen från Göteborg övergått i vanlig 13-meters landsväg med fria möten.
Alltså den perfekta illustrationen av det jag beskriver ovan - transitationer mellan olika typer av väg längs en vägsträckning är en dödsfara DeLuxe.
5 till sjukus, 2 allvarligt skadade, varav en fick airliftas till Göteborg, E 20 mellan rikets två största städer fick stängas av helt under mer än en timme - en skam i ett modernt samhälle att ett felgrepp får sådana konsekvenser och tillåts kosta så mycket!

Nej, det är inte vägens fel att folk inte kan köra. Sannerligen inte. Vissa anser att det är rätt med dödsstraff på ouppmärksamhet och oförstånd, men skall det behöva drabba andra?

Det finns en annan pikant detalj här. E 20 råkar vara den kortaste sträckan mellan Göteborg och Stockholm, och det är den vägen som Trafikverket skyltar ut trafiken ur Göteborg via, och det är den vägen Trafikverket leder av resenärer från den avsevärt mycket säkrare E4an i Södertälje. Det borde vara en säkrare väg man föreslår.

Och pengar! Vadå pengar och finansiering?
Vägen är ju betald! Flera gånger om, och det för många år sedan dessutom, av oss trafikanter. Se till att ge oss den väg vi och samhället behöver för att inte dö invirade i ett insiktslöst lapptäcke.



Hampe
 
Last edited:
Top