Dubbade mc däck för vanlig väg

j199

New member
Hej

Försöker få tag på dubbade mc däck som man kan åka med på vanlig väg.
Alla jag hittar är för cross o enduro och dom är det förmycket utskut på.
Det finns något som kallas för TAXI dubb som verkar bra.
Någon som vet?

MVH
/Johan
 

Ove 60+

Active member
Hej

Försöker få tag på dubbade mc däck som man kan åka med på vanlig väg.
Alla jag hittar är för cross o enduro och dom är det förmycket utskut på.
Det finns något som kallas för TAXI dubb som verkar bra.
Någon som vet?

MVH
/Johan

På HOORC forum finns det en massa trådar om dubbade däck.
 

V Saarela

New member
Taxidubb. Många har hört det, men ingen vet vad det är, speciellt inte dom som jobbar med dubbning. Tror att taxidubb var förut mer ett sätt att dubba, dvs man tryckte bara in mer dubb i däcket.

Vanliga grova offroaddäck och sen till din lokala däckgubbe. Be honom trycka in dubb ämnade för lätt lastbil(ej bildubb)
Dubbens totala längd bör ligga på en ca 11-13 mm. Utsticket bör ligga på en ca 2 mm. Är det en tung hoj(torrvikt +200kg) bör man ha mer dubb i bakdäcket. Däcken är då ämnade för isiga/snöpackade vägar.

Tycker inte att man behöver limma dubben.
Personligen gillar jag Karoo 2 däck från Metzeler. Färdigdubbade MT21(länken ovan) har jag provat. Materialet tålde inte kyla, 70 mil och klackarna i gummit sprack i bakkant
080324b1.jpg
 

Hoke

New member
Om man skall köra på vanliga asfaltvägar med dessa korta dubbar, typ här i Stockholm, är gummit i däcken rätt viktigt också.
Jag har själv kört Continental TKC80 utan dubb(samt bekanta runt om med med dubb och de är mycket nöjda) och det är faktiskt helt ok på isigt underlag med tanke på detta tycker jag. De är ju märkta M/S också.
Jag kan varm rek dem som vinterdäck om man skall köra på Stockholmvägar i alla fall. På dessa asfaltsvägar är det bra att ha limmade dubbar, till skillnad mot snövägarna. Försiktig inkörning kan dock motverka att man kör bort dubben oavsett.
På snövägar är problemet mindre skulle jag tro, har själv kört olimmade endurodubbat på snövägar utan att tappa en enda dubb.
Ett väl inkört endurdubbat bakdäck använda jag på asfalt och på dem gick dubben rak av i höjd med gummiklacken = plan fin metalllyta = riktigt halt på asfalt:eek:
Framdäcket klarade sig fint dock.
 

V Saarela

New member
Såg denna länk i en liknande tråd på SH.
http://www.best-grip.se/
Rätt så dyra men verkar enkla att fixa med själv.
Här är tråden jag fann länken i...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216041

Har testat maxi grip dubbar(motsvarande best grip). Inte direkt impad av dom.

Dyrt blir det också. Jag vet inte vad för hoj(läs däckdimension) trådskaparen har, men ett bakdäck i dimension 130 bred kräver en dryga 200 dubbar. Ett 150 brett(tung hoj typ Varadero kräver ca 300 dubb)
Bara räkna bakvägen att göra jobbet själv blir dyrt.

Till trådskaparen(som jag inte vet vad för hoj han kör)
Här kanske du hittar några förslag på vad och hur många dubb jag använt/använder. http://www.saarela.se/vinterkorning.html
 
Top