Om man skall köra på vanliga asfaltvägar med dessa korta dubbar, typ här i Stockholm, är gummit i däcken rätt viktigt också.
Jag har själv kört Continental TKC80 utan dubb
(samt bekanta runt om med med dubb och de är mycket nöjda) och det är faktiskt helt ok på isigt underlag med tanke på detta tycker jag. De är ju märkta M/S också.
Jag kan varm rek dem som vinterdäck om man skall köra på Stockholmvägar i alla fall. På dessa asfaltsvägar är det bra att ha limmade dubbar, till skillnad mot snövägarna. Försiktig inkörning kan dock motverka att man kör bort dubben oavsett.
På snövägar är problemet mindre skulle jag tro, har själv kört olimmade endurodubbat på snövägar utan att tappa en enda dubb.
Ett väl inkört endurdubbat bakdäck använda jag på asfalt och på dem gick dubben rak av i höjd med gummiklacken = plan fin metalllyta = riktigt halt på asfalt
Framdäcket klarade sig fint dock.