drivpaket och bromsbelägg

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Hur länge brukar Era drivpaket hålla?

Hur länge brukar orginal drivpaket hålla? Min får jag nog byta ut runt 3000 mil.

Vart brukar Ni beställa drivpaket ifrån?

Jag har blivit tipsad om addemoto. Är det ngn som har erfarenhet av dem?

Hur länge brukar Era bromsbelägg hålla?

Mina bör nog bytas ut vid 3000 mil. Är 3000 mil normal körsträcka för ett par bromsbelägg?

Mvh

Amir
 
Last edited:

BlackTiger955

New member
Drivpaket på BMWn jag är lycklig ägare till idag höll 5945 mil, sen gav slutväxeln upp... :rolleyes: Skämt åsido, så tycker jag att 3000 mil låter rimligt. Min erfarenhet är att ett drivpaket håller mellan 1500 till 3000 mil beroende på kvalitèt och skötsel. Åker man dessutom mycket grusväg sjunker antalet mil man får ut på ett drivpaket drastiskt.

Samm gäller för bromsklossarna, det låter rimligt med 3000 mil.

Om addemoto har jag bara gott att säga, bra priser och snabba leveranser. Ett alternativ är att kolla på nätet. Jag har gjort riktiga fynd på, framförallt, Ebay. Inte sällan kan man köpa slitdelar för halva priset jämört med den lokala handlaren och då får man det dessutom levererat hem till dörren :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för ditt snabba svar. Jag blev förvånad att en slutväxel till en kardan inte höll mer än 6000 mil. Jag trodde att en kardan i allmänhet höll mkt mera än 6000 mil men jag kanske har för höga förväntningar eller bara okunnig:p:D

Vore lite kul om olika hoj typer presenterade antal mil de har fått ut av sina drivpaket. Jag menar vore kul att se hur mkt en 125:as drivpaket håller respektive en gammal electra 1200.

// Amir


Drivpaket på BMWn jag är lycklig ägare till idag höll 5945 mil, sen gav slutväxeln upp... :rolleyes: Skämt åsido, så tycker jag att 3000 mil låter rimligt. Min erfarenhet är att ett drivpaket håller mellan 1500 till 3000 mil beroende på kvalitèt och skötsel. Åker man dessutom mycket grusväg sjunker antalet mil man får ut på ett drivpaket drastiskt.

Samm gäller för bromsklossarna, det låter rimligt med 3000 mil.

Om addemoto har jag bara gott att säga, bra priser och snabba leveranser. Ett alternativ är att kolla på nätet. Jag har gjort riktiga fynd på, framförallt, Ebay. Inte sällan kan man köpa slitdelar för halva priset jämört med den lokala handlaren och då får man det dessutom levererat hem till dörren :)
 

BlackTiger955

New member
Även BMW går sönder, tyvärr... Fast jag är ganska nöjd med att slutväxeln la av vid 5945 mil och inte efter 6002 mil eftersom jag har maskinskade försäkring upp till 6000 mil :)

Nu kommer jag inte ihåg, eller har uppskrivet, exakt antal mil på varje kedja jag kört med men generellt kan jag väl säga att de hojar som varit snällast mot kedja och drev har varit rena landsvägsmaskiner (Ex. XJ600 & FJ1200) medan de som "ätit" drivpaket trivts bättre på grusväg (Ex. XR600 & Africa Twin). Sedan har jag några som hamnat någonstans mitt i mellan (Ex. Tiger 955 & Varadero). Storleken på maskinerna spelar, enligt min erfarenhet, mindre roll eftersom en större maskin har kraftigare kedjor och drev.
 
H

honda cbf 500

Guest
uhh, det är ju skönt när man har turen med sig...känner till folk som har legat på fel sida om milgränsen när det gäller bilar :-(

Jag misstänkte det du sa att hojens storlek spelar mindre roll eftersom drivpaketet är dimensionerad därefter men jag var lite osäker men nu är jag är mer säker på mitt antagande:D

Det är bra att kunna kolla med folk så att man inte går omkring och tror massa saker som är felaktiga:rolleyes:


// Amir

Även BMW går sönder, tyvärr... Fast jag är ganska nöjd med att slutväxeln la av vid 5945 mil och inte efter 6002 mil eftersom jag har maskinskade försäkring upp till 6000 mil :)

Nu kommer jag inte ihåg, eller har uppskrivet, exakt antal mil på varje kedja jag kört med men generellt kan jag väl säga att de hojar som varit snällast mot kedja och drev har varit rena landsvägsmaskiner (Ex. XJ600 & FJ1200) medan de som "ätit" drivpaket trivts bättre på grusväg (Ex. XR600 & Africa Twin). Sedan har jag några som hamnat någonstans mitt i mellan (Ex. Tiger 955 & Varadero). Storleken på maskinerna spelar, enligt min erfarenhet, mindre roll eftersom en större maskin har kraftigare kedjor och drev.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
500-1000 mil på bromsar

ca 1500 mil innan det är "dags" att byta drivpaket, men det går ju att stretcha på det om man vill. (jag vill inte)
 
H

honda cbf 500

Guest
brukar ljudet från drivpaketet öka mot slutet? Enligt indikeringen på svingen är det inte mkt kvar av drivpaketet men om man försöker lyfta upp en av länkarna från kuggen så sitter ordentligt och utan glapp. Om ett drivpaket är slitet brukar ju det vara ordentligt glapp.

// Amir
 

hamre

Member
Ett drivpaket varar 3-4000 mil beroende hur väl du smörjer och underhåller kedjan. Har kört ca 2000 mil utan att justera kedjan, behövs ej om du sköter underhållet på kedjan.
 
H

honda cbf 500

Guest
Har alla drivpaket på dagens cyklar nitas ihop eller är det fortfarande vanligt med kedjelås eller är det så att det är bara sporthojar som har kedjor som nitats ihop?

Jag har för mig att någon sa till mig att min har nitad kedja men när jag frågade om addemoto om deras drivpaket till min hoj var nitad eller hade kedjelås så sa de att den har kedjelås.

Någon som kan reda ut detta åt mig?

// Amir
 

phastas

New member
Har alla drivpaket på dagens cyklar nitas ihop eller är det fortfarande vanligt med kedjelås eller är det så att det är bara sporthojar som har kedjor som nitats ihop?

Jag har för mig att någon sa till mig att min har nitad kedja men när jag frågade om addemoto om deras drivpaket till min hoj var nitad eller hade kedjelås så sa de att den har kedjelås.

Någon som kan reda ut detta åt mig?

// Amir

Den var nitad när den kom från den stora hondafabriken, men eftersom de flesta inte kan nita en kedja själva så säljs det oftast kedjelåskedjor på eftermarknaden, allra helst till lite effektsvagare maskiner.
 
H

honda cbf 500

Guest
Något som jag har noterat är att drivpaketet börjar väsnas mer och mer. Brukar det vara så när drivpaket är inne på sin sista vers eller?

//Amir
 
Last edited:
Top