Nu den 1:a maj så kommer drivmedlet som kallas för E10 istället för 95 oktan ..
Vet någon om det finns en lista över hojar/ års modeller som klarar att köra på detta drivmedel.
I senaste nr av allt om mc(5) så står det om E10 samt vad importörerna för Honda, Harley, Yamaha, Kawasaki, Triumph, Ducati, Suzuki, BMW, Victory och Ktm .
Generellt verkar det inte vara någon större grej detta, man kör ju med detta i Finland och Tysklandsedan förra året, i Frankrike sedan 2009. I USA är nästan hälften av allt bränsle man säljer E10.
Oron är så obefogad att det skall vara någon fara för motorerna med lite inblanding av sprit.
Jag har själv i min ungdom besiktigat bilar med 10 liter bension och 4 till 5 liter K-sprit det har gått hur bra som helst, i förhoppning om avgas/co värden skall förbättras.
När även Yamaha säger att alla deras fordon från 1990 kan köras utan problem och man gjort detta under jättemånga år i USA utan problem så kommer jag bara tanka nya skiten, spelar ingen roll för de som är rädda för det som komma skall och tankar 98, den kommer också bli utblandad med sprit.