Driftkostnader för BMW vs Honda?

Motormannen

New member
Hur står sig t.ex en BMW R1100RT mot en Honda ST1300 i driftkostnader så som skatt, försäkring samt service- och reparationskostnader? Någon som kan komma med en fingervisning?
 

SuperRetard

New member
Alla punkter du frågar efter förutom skatt kan variera rätt kraftigt.

Försäkring är lönlöst att fråga andra om. Skramla reg.nr. på de modeller du är intresserad av och ring runt till F-bolagen. Ring sen runt till olika verkstäder där DU kan tänkas lämna in och fråga vad de ska ha för de respektive servicarna.

Min hoj är 40% dyrare att serva här nere än i sthlm :)( baksidan med att flytta).

Tänk på att jämföra serviceintervallerna också om du nu ska göra läxan. Det är milkostnaden som är relevant, inte storleken på fakturan.
 

Marie

Banned
Tänk på att jämföra serviceintervallerna också om du nu ska göra läxan. Det är milkostnaden som är relevant, inte storleken på fakturan.
En sanning med vissa reservationer. Då de flesta servicar är tidsbundna också, så blir skillnaden föga om man t. ex kör 500 mil per år, mellan serviceintervall 600 mil eller 1 gång per år resp 1000mil eller 1 gång per år. Du åker på att göra service varje år i vilket fall som....
 

SuperRetard

New member
En sanning med vissa reservationer. Då de flesta servicar är tidsbundna också, så blir skillnaden föga om man t. ex kör 500 mil per år, mellan serviceintervall 600 mil eller 1 gång per år resp 1000mil eller 1 gång per år. Du åker på att göra service varje år i vilket fall som....


Sen är ju frågan hur mkt man bryr sig på en beggad hoj som sannolikt inte har några garantier längre!

Jag hade ju inte betalat 4-5000 för en storservice för att hojen stått ett år i garaget. Byta olja och filter, visst.. Men ventiljustering/kontroll och allt vad det är för att en ekonom på Honda kommit på att de tjänar pengar på att tidsbegränsa servicarna?? Knappast.
 

JohanBMW

New member
BMW har service intervaller på 1000 mil .
Hondan´s 600 mil. (Lösligt lite för en touringhoj)
Försäkringen är likartad då båda har märkesförsäkring via IF .

Rent körmässigt har ju hondan en fantastisk motor som nog är lite bättre än boxermotorn . Dock skulle jag , om jag vore dig , välja BMW då den är vesäntligt mycket mer stadig än "Pannan". Den har ju ett konstruktionsfel , sk "Aligator tail" som Honda inte har fått till . Vet ju att Polisen i vissa distrikt har ställt undan sina då den anses trafikfarlig i högre hastigheter.


// Johan
 
H

honda cbf 500

Guest
Ur service synpunkt bör bmw:n vara bättre. Boxermotorn är säkerligen mer lättåtkomlig än hondan samt färre cylindrar att serva.

Mvh

Amir
 

Motormannen

New member
Dock skulle jag , om jag vore dig , välja BMW då den är vesäntligt mycket mer stadig än "Pannan". Den har ju ett konstruktionsfel , sk "Aligator tail" som Honda inte har fått till . Vet ju att Polisen i vissa distrikt har ställt undan sina då den anses trafikfarlig i högre hastigheter.


// Johan

Har hört att det felet blev åtgärdat efter årsmodell 2002?
 

fbg

New member
Har hört att det felet blev åtgärdat efter årsmodell 2002?

Hej du.
Jag vet att det inte blev gjort något, jag köpte en sprillans ny 2008
och den var som en orm. Påtalade det och Hondaförsäljaren bara
ryckte på axlarna och sa att dom är sådana. Därför har jag en GTR
idag bättre grejor:D:D:D
 

JohanBMW

New member
Har hört att det felet blev åtgärdat efter årsmodell 2002?

Nej .

Har en god vän som hade en -03 som var inne otaliga gånger för just detta .
Men det blev aldrig bättre så han sålde den till slut och köpte en K 1200 GT .


I farter upp till 130-140 var den ok . men sen började det hända saker som var helt okontrollerbara . Var en otäck syn att ligga efter och se hur ålade sig fram ..

Johan
 

NoMekk

New member
BMW har service intervaller på 1000 mil .
Hondan´s 600 mil. (Lösligt lite för en touringhoj)


// Johan

Det hör till saken att varannan av 600-mils intervallen på Pannan enbart är inspektionspunkter. Vilket de flesta (med bibehållen garanti) kan åtgärda själv. Således blir det "stor" service var 1200:e mil. Vilket är OK på en touringhoj.
 

Motormannen

New member
Vad jäkla synd det där med wobblingen! Hojen tilltalar mig väldigt mycket men klart man inte vill ha något som är trafikfarligt! :(

Blir kanske en bumse då istället! :)
 

Bighoj

New member
Vad jäkla synd det där med wobblingen! Hojen tilltalar mig väldigt mycket men klart man inte vill ha något som är trafikfarligt! :(

Blir kanske en bumse då istället! :)

Jag säger bara trams.Har kört st 1300 med tanten bakpå i mellan 150-160 km/h och den hojen är outstanding kan jag lova dig.Mitt råd till dig är-Ut och testa själv och bilda dig en egen uppfattning.BMW i all ära men pannans mjuka fina motorgång är svår att slå.
 

V Saarela

New member
Servicekostnaden är ju dyr på båda modellerna. Det med tanke på att båda sticker ut med sina cylindrar så fattar man ju inte varför. Pannan är väl den som är dyrast i Hondas program. Dock så har jag fått den uppfattningen att bumsen är ännu dyrare att serva.

Sen som nämnts, om man köper en begad utan fabriksgaranti så lämnar man ju in dom för endast det nödvändigaste, typ ventiler....och sköter sen resten själv.

Angående wobblandet så är det individuellt från maskin till maskin. Min (förresten, det är inte wobbling utan.....) började vandra i fronten först vid toppfart(minns att mätaren visade då 245 km/timmen)

Vi diskuterade i bilen igår på väg från Stockholm om wobblandet. Passageraren jag hade med mig i bilen äger idag en Panna. Han hade kört 208 km/timmen på GPS:en och den var då hur stabil som helst.
 

NoMekk

New member
Jag säger bara trams.Har kört st 1300 med tanten bakpå i mellan 150-160 km/h och den hojen är outstanding kan jag lova dig.Mitt råd till dig är-Ut och testa själv och bilda dig en egen uppfattning.BMW i all ära men pannans mjuka fina motorgång är svår att slå.

Jag har kört Panna (årsmodell 2008) i 2 år och instämmer i detta!

Enligt min erfarenhet ska man inte heller tala om "wobbling" i detta fallet, det är snarare fråga om en slags "ålning".
Jag har experimenterat med både olika däck och varierande däcktryck och jag är övertygad om att problemet härör från en aerodynamisk effekt som uppstår i baksuget bakom föraren när man har vindrutan i högsta läget.
Effekten ökar om man har toppbox eller om man befinner sig i turbulensen bakom ett större fordon, ex.vis en skåpbil eller långtradare.
Effekten uppstår, i min erfarenhet, inte alls när man har passagerare.
När ålning uppstår upphör den genast om man sänker rutan.

Jag har testat detta i alla farter upp till 210 km/h och resultatet är det samma; Ensam förare med rutan i högsta läget och toppbox uppstår ålningen från 150 km/h och uppåt (och ja, vid 170 km/h och mer är det RIKTIGT obehagligt). Med passagerare uppstår INTE ålning förrän vid extrem turbulens från lastbilar och i farter över 180 km/h.
Utan passagerare och utan toppbox med rutan i "mellanläge" uppstår ingen ålning.

Det är också så att ålningen inte kommer plötsligt, utan den börjar svagt för att sedan öka (beroende på vindförhållanden). Så det är enkelt att parera en begynnande ålning genom att lägga vänster tumme på rutknappen och sänka rutan tills ålningen upphör.

Under mina två år (>1100 mil) med Panna har detta endast uppstått ett fåtal gånger, förutom de gånger jag själv provocerat fram det för att komma till ovanstående slutsats.

Som Bighoj säger: Testa själv!

Slutligen; det var andra faktorer än detta som fick mig att byta från Panna till K1300GT, men det hör inte hemma i denna tråd :)
 
Last edited:

Bighoj

New member
Vad jäkla synd det där med wobblingen! Hojen tilltalar mig väldigt mycket men klart man inte vill ha något som är trafikfarligt! :(

Blir kanske en bumse då istället! :)

Ja,Bumsen är en bra kvalitetshoj,men No Mekk har ju testa allt och vet när fenomenet uppkommer.Nu vet ju jag inte ditt körsätt eller om ni ofta åker 2 st,men ut och testa och experimentera i olika farter och rutan i olika lägen.Ska du köpa beg hoj och servar själv med olja,filter och stift och bara lämnar in vid större servicear tror jag BMW och Panna inte skilljer sig så mycket i kostnader.Här handlar det om smaksak helt enkelt.
 

Mimmi

New member
Hej!

Ställa ventilerna på en BMW R1100 tar ca ½-3/4 timma om man är riktigt riktigt petig, så enkelt är det.
Att servicen på en sådan skulle vara väldigt dyr låter konstigt, de är ytterst lättjobbade maskiner, frånsett bromsvätskebytet på de nyare med servobromsar, vilket inte finns på R11. De kom först på de senare R1150.
 

jan-olovj

Active member
Enligt min erfarenhet ska man inte heller tala om "wobbling" i detta fallet, det är snarare fråga om en slags "ålning".
Det är också så att ålningen inte kommer plötsligt, utan den börjar svagt för att sedan öka (beroende på vindförhållanden). :)

Exakt detta har även jag upplevt med min Varadero hastigheten var ca. 160 och kraftig sned motvind.
 

MvM

New member
Jag har en undran angående "Pannan".
Har ST1100 samma instabilitetsproblem som ST1300?
 

Bighoj

New member
Jag har en undran angående "Pannan".
Har ST1100 samma instabilitetsproblem som ST1300?

Nej,det har den inte.1100 st var stabil i alla hastigheter.Man ska veta att det inte uppkommer i normal hastighet utan i farter i drygt 150 km/h OCH att det inte alltid upplevs heller trots högre farter.Pan european är ju en ren touringhoj och absolut ingen sporthoj man ligger i drygt 250 km/h med.Använder man mc:n till vad den är gjord för finns inga som helst problem med den.Vi låg på mellan 140-150 med vår 1100 st,2 st + full packning och den låg som ett lok på vägen.Har även kört i 180 km/h med tanten bakpå med 1300 st och den låg också som ett lok.
 
Top